Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5DM3/4 - vilken modell sen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Ni som har en Canon 5DM3/4 och eftersom det inte verkar komma en uppföljare (rykten) 5DM5, kommer ni byta över till R serien eller hur tänker ni? Visserligen behöver man inte byta ut objektiven om jag går över till R-serien

Det kanske inte kommer någon 5D Mark V, men det kommer säkert fler spegelreflexkameror. Kan tänka mig att det kommer en modell som kan ses som efterträdare till både 6D Mark II och 5D Mark IV:

Själv har jag valt att hopp på det spegelfria tåget. Jag har stort behov av ögon-AF och att spara vikt. R5 med RF 70-200/2,8L väger ett halvt kilo mindre 5D Mark IV med motsvarande objektiv. Och eftersom jag även kan göra av med min 1D X Mark II kan jag spara mycket plats och vikt genom att skaffa 2 st R5:eek:r.

Tack för svar. Har du behållt dina gamla objektiv eller byter du dom också? Blir en diger investering 😄

Jag har skaffat RF 24-70/2,8L IS, RF 35/1,8 IS och RF 70-200/2,8L IS. Kommer även att skaffa RF 15-35/2,8L IS.

Jag tar 95 procent av mina bilder med 24-70/2,8 och 70-200/2,8, så det känns rätt för mig att byta dessa i första hand.

Det blir en saftig investering. Men jag tycker att det är värt det och kommande år blir investeringarna i firman inte lika stora.

Jag kommer att sälja av en del EF-objektiv, men samtidigt behålla många godbitar som EF 85/1,4L och mina supertelen.

Jag gick precis över från 5DM3 till Sony A7R3. Behåller min vidvinkel och telezoom då de till större delen kommer att köras med manuell fokus. Jag säljer mina andra två objektiv för att istället köpa en 24 mm F1,4 och en 55 mm F1.8.

Jag har skaffat RF 24-70/2,8L IS, RF 35/1,8 IS och RF 70-200/2,8L IS. Kommer även att skaffa RF 15-35/2,8L IS.

Jag tar 95 procent av mina bilder med 24-70/2,8 och 70-200/2,8, så det känns rätt för mig att byta dessa i första hand.

Det blir en saftig investering. Men jag tycker att det är värt det och kommande år blir investeringarna i firman inte lika stora.

Jag kommer att sälja av en del EF-objektiv, men samtidigt behålla många godbitar som EF 85/1,4L och mina supertelen.
Är RF objektiven lika skarpa som EF objektiven, har en del, 24-70/2.8 är min normal och jag använder den mest fantastisk optik

Är RF objektiven lika skarpa som EF objektiven, har en del, 24-70/2.8 är min normal och jag använder den mest fantastisk optik

De tre f/2,8-zoomarna i RF-serien är alla bättre än sina föregångare i EF-serien. Men jag skulle lugnt säga att EF-versioner är fullt tillräckligt bra.

Sen får du dessutom fler skarpa bilder tack vare bildstabilisering.

Jag gick precis över från 5DM3 till Sony A7R3. Behåller min vidvinkel och telezoom då de till större delen kommer att köras med manuell fokus. Jag säljer mina andra två objektiv för att istället köpa en 24 mm F1,4 och en 55 mm F1.8.
Varför byta märke?
De tre f/2,8-zoomarna i RF-serien är alla bättre än sina föregångare i EF-serien. Men jag skulle lugnt säga att EF-versioner är fullt tillräckligt bra.

Sen får du dessutom fler skarpa bilder tack vare bildstabilisering.
Kan bli dyrt det här 😄 tack för dina svar uppskattas!👍🏻

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar