Annons

Canon 5D mkII - köpa eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

tehav

Ny medlem
Hej!
Min första post.
Verkar vara en grymt trevlig sida.

Jag är lite ambivalent vad gäller att skaffa en 5D mkII.
Har för tillfället en Canon 550D + 50 mm f/1.2 & 24 mm f/2.8.
Köpte egentligen 50 mm för att jag senare skulle använda det med en fullformat som jag länge övervägt att skaffa. Föredrar 50mm utan x1,6 cropfaktor.
Fotograferar mycket i företaget och har ett behov av en kamera som ger mig bättre kontroll över skärpedjupet och fungerar bättre med högre isotal. Får även köpa för ett relativt förmånligt pris i företaget.

Nu står det mellan att skaffa 5D mk II _eller_ ett 16-35 II f/.2.8 till min 550D och sedan köpa 5D mk3 när den kommer. Om jag skaffar en mkII nu finns kanske möjligheten att senare sälja den vidare.

Hur mycket skiljer sig 5D mkII från 550D? Någon som har/haft båda?
Köpa eller vänta?

Tack på förhand!
 
Skulle köpa en 5D MkII på direkten! Har varit sugen på en själv nu när dom krypit ned till drömpriser. Forfarande jäkla bra kamera. Dock kör man själv Nikon så skulle få byta ut allt =/
 
Hej! Går att få 5D MK2 under 16.000, det är bara att slå till det är en fantastisk kamera som tar dig in i en ny dimension under många år framåt+bra objektiv förstås...
 
Hej!
Min första post.
Verkar vara en grymt trevlig sida.

Jag är lite ambivalent vad gäller att skaffa en 5D mkII.
Har för tillfället en Canon 550D + 50 mm f/1.2 & 24 mm f/2.8.
Köpte egentligen 50 mm för att jag senare skulle använda det med en fullformat som jag länge övervägt att skaffa. Föredrar 50mm utan x1,6 cropfaktor.
Fotograferar mycket i företaget och har ett behov av en kamera som ger mig bättre kontroll över skärpedjupet och fungerar bättre med högre isotal. Får även köpa för ett relativt förmånligt pris i företaget.

Nu står det mellan att skaffa 5D mk II _eller_ ett 16-35 II f/.2.8 till min 550D och sedan köpa 5D mk3 när den kommer. Om jag skaffar en mkII nu finns kanske möjligheten att senare sälja den vidare.

Hur mycket skiljer sig 5D mkII från 550D? Någon som har/haft båda?
Köpa eller vänta?

Tack på förhand!

Har båda två.

5DII är en mycket prisvärd o bra kamera.
550D kostar ju bara 1/3 del av 5DII men funkar ju att ta kort med även den om än inte alls på samma sätt som 5DII.
Kan du se vilka av bilderna på min hemsida som är gjorda med 5DII eller 550D?

Hälsn.

/Janne Höglund.
www.helikopterbild.se
 
Vad kommer 5DII att kosta när/om 5DIII kommer? Läggs den ner? Reas ut? Hur blir begagnatpriserna?

Sånt går en snåljåp som jag och grunnar på.
 
Vad kommer 5DII att kosta när/om 5DIII kommer? Läggs den ner? Reas ut? Hur blir begagnatpriserna?

Sånt går en snåljåp som jag och grunnar på.

Har tittat tidigare och priset på en kamera i butik (och beg) sjunker faktiskt ganska linjärt från säljstart till sista ex i butik. Blir alltså ingen jätteutförsäljning när ny kamera kommer ut. 5DMKII har ju också redan sjunkit från 25.000 vid säljstart till runt 16.000 idag.

Kan ju också gissa att när III:an kommer ut så är det inte i första hand dom som precis köpt II:an som slår till på nya och säljer sin nyss inköpta II:a utan snarare gamla ägare som gett en bra bit över 20". Kanske 25", och av dom är det nog många som hellre behåller sin gamla som extrakamera om dom inte får kanske 13-14".
 
Kan ju också gissa att när III:an kommer ut så är det inte i första hand dom som precis köpt II:an som slår till på nya och säljer sin nyss inköpta II:a utan snarare gamla ägare som gett en bra bit över 20". Kanske 25", och av dom är det nog många som hellre behåller sin gamla som extrakamera om dom inte får kanske 13-14".
Exakt så tänker då jag, som haft min II:a sen december 2008. Jag räknar också med att III:an kommer kosta minst lika mycket, alltså runt 25 tusen.
 
Ingen kan egentligen svara åt dig, men kanske man kan se det som såhär ... eftersom du kan ställa frågan "ska jag köpa eller vänta" så har du inget verkligt behov utan kanske mest ett "vill ha". Så då kan du lika gärna vänta tills antingen behovet eller habegäret blir tillräckligt stort så att svaret blir självklart. ;-)
 
Frågan är om du verkligen behöver uppföljaren till 5D Mark II ? Mycket tyder på att det kommer att bli en betydligt mer kompetent kamera. När Canon inte fortsätter med Ds-serien kommer nästa högupplösta FF-kamera från Canon att behöva vara tåligare än 5D och ha bättre Af. Canon har efter succen med 5Dmk2 insett att den högupplösta toppmodellen inte behöver ha inbyggt vertikalgrepp och det stora batteriet som 1D-serien har. Antagligen kommer den också att bli lika mycket dyrare som den blir bättre. Ett pris på 40 000 vid säljstart skulle inte förvåna mig.

5Dmk2 är fortfarande en väldigt bra kamera. Om man ska dra slutsatser av prisutvecklingen på gamla 5D så faller den inte i värde alls lika snabbt som konsumentmodeller typ 50D och 550D. Så jag tror det bästa är att välja mellan de kameror som finns idag, morgondagens modeller vet vi inte hur de ser ut och när de kommer. Har du behov av kameran skulle jag råda dig att köpa.
 
5Dmk2 är fortfarande en väldigt bra kamera. Om man ska dra slutsatser av prisutvecklingen på gamla 5D så faller den inte i värde alls lika snabbt som konsumentmodeller typ 50D och 550D. Så jag tror det bästa är att välja mellan de kameror som finns idag, morgondagens modeller vet vi inte hur de ser ut och när de kommer. Har du behov av kameran skulle jag råda dig att köpa.

Helt rätt, även yrkesmässigt räcker den långt i många år till.
Vanligaste ¨klagomålet¨ när man levererar bilder från kameran är

-Kan du inte skala ner bilderna, vi behöver inte 60 MB bildfiler!

/Janne
www.helikopterbild.se
 
5dIII

Hej
Sitter i samma sits men bestämt mig för att vänta och se.
Vill se vad den nya kameran har innan jag bestämmer mig
För min del så hoppas jag att det blir en skärm som går att vinkla + lite andra saker
Min tanke går som så att vänta tills jag vet hur specen är på den nya och är det vad jag vill ha så antingen köpa den då eller vänta lite tills priset gått ner lite.
Har den inte vad jag vill ha så har nog 5dII gått ner mer i pris och köpa den då
klarar mig bra med den jag har ett tag till även om jag inte är helt nöjd med skärpan men tror att det är jag som har för höga krav eller är avundsjuk på andra som kanske tar bättre bilder eller kan använda bildredigeringsprogram bättre än vad jag kan :)
 
Håller också med om att 5DMKII är en kamera som kommer att räcka långt många år till.
Däremot tror jag att begagnatpriset på gamla 5D kommer att sjunka rejält när nya 5D kommer.
Jag tror att många fotografer som hade 5D och köpte 5DMKII behöll den gamla som 2:a kamera.
Tror att den gruppen, när dom köper 5DMKIII, kommer att behålla II:an som 2:a kamera men sälja iväg gamla 5D.

Så vill man då ha en lite fyrkantig, långsam kamera, som fortfarande levererar fina bildfiler, kommer man nog kunna komma riktigt billigt undan.
Vid lite vidvinkel och suddig bakgrund kommer man nog inte mycket billigare undan redan idag än med gamla 5D + Samyang 35/1.4 för under 10"
Motsvarande vinkel för APS 21mm blir väl skarpaste kombon 7D + Zeiss 21mm för nästan 30".
Sista säkert mycket skarpare, men undrar om inte första kombon ger finare bildfiler om man vill ha kort skärpedjup (ungefär 3,5 steg).

Nej, tillbaks till kärnfrågan. Om jag var du, så skulle jag göra som det du själv föreslog. Köpa en 5DMKII nu, och sen när 5DMKIII kommer, får du ta ny ställning till om det är värt ett byte.

Och som jag skrev i nån annan tråd. Canon vill nog mätta marknaden på nya 1DX innan dom släpper en 5DMKIII. 1DX kommer väl ut i april, men lär väl vara sån kö på att den först till efter sommaren kommer att gå att köpa direkt över disk.
Dessutom säljer väl 5DMKII rätt bra fortfarande.
Mao, tror jag att 5DMKIII TIDIGAST kommer att lanseras till hösten.
 
och nu har det runnit lite till vatten under broarna, Nikon har lanserat D800 och Rajala har haft en drive med 5DmkII för 14000:-

Jag har suktat efter FF länge och är nära att ta steget till en 5DmkII (från APS-C 500D). För mig skulle en av poängerna vara bra höga ISO egenskaper, men har sett mycket gnäll om att de ska vara så brusiga med otrevliga mönster etc på sistone. Är detta verkligen ett problem? Vad är använbart ISO (för förstoringar), och hur mycket kan man lyfta skuggor innan det stör?

/O
 
och nu har det runnit lite till vatten under broarna, Nikon har lanserat D800 och Rajala har haft en drive med 5DmkII för 14000:-

Jag har suktat efter FF länge och är nära att ta steget till en 5DmkII (från APS-C 500D). För mig skulle en av poängerna vara bra höga ISO egenskaper, men har sett mycket gnäll om att de ska vara så brusiga med otrevliga mönster etc på sistone. Är detta verkligen ett problem? Vad är använbart ISO (för förstoringar), och hur mycket kan man lyfta skuggor innan det stör?

/O

Kan inte svara på alla dina frågor, men brusiga med otrevliga mönster vet jag inte om jag kan hålla med om. En av flera orsaker till att jag gick från 7D till 5D Mark II var just att den är bättre på höga ISO.. sen är frågan vad menar du med höga iso? Jag är nöjd med 5D Mark II upp till ISO 6400 i färg och H1 = 12800 när det gäller svartvitt.. H2 = 25600 går dock bort då det ger fula ränder i bilderna.

Har några höga ISO testbilder längst ned på sidan: http://rust.se/canon-eos-5d-mark-ii/
 
Jag brukar tycka att ISO-1600 är helt safe, då kan man alltid titta glatt på 1:1 crops. Över det börjar jag bli lite mer försiktig. ISO-3200 kommer jag nästan garanterat göra till svartvitt. Mao det ät väldigt personligt vad man tycker. Sen så kan man väl undra varför jag studerar 1:1 crop, men jag kan oftast inte låta bli det om jag börjar RAW-hantera filerna =)

Kamera JPEG sparar jag i minsta storlek numera, eftersom jag mest har dem som preview. Det är ju hur som helst överflödigt stora filer för webbsammanhang osv.
 
...kan ju påtala att om jag verkar gnällig så är det att jag vill ha bilder som är knivskarpa i 21MP och om brus skall vara med i bilden skall det vara vackert brus. RAW framkallaren som följer med kameran kan fixa sådana bilder, men JPEG från kameran uppfyller inte mina förväntningar.

Jag vet inte riktigt vad 21MP räcker till, men jag är i vart fall nöjd med 80x60cm canvas skapade utifrån mina RAW bilder. Tror nog det går att trycka större också, har inte känts aktuellt än.
 
Tack!

Det låter som 5dmkII kanske har en 3-4 stegs EV försprång i förhållande till min gamla 500d, även om jämförelsen säkert haltar lite. Det låter ju betryggande ändå...


/O
 
Reservation för att detta är subjektiv minnesbild, inte något egentligt test.

Jag upplever att 5DmkII vid ISO-1600 är typ som ISO-400 eller lägre på 450D.

Bilder på ISO-800 från 450D tyckte jag oftast var oanvändbara, kanske som ISO-3200 eller ISO-4000 på 5DmkII.

Kort och gott märkte jag enorm skillnad när jag bytte upp mig :)

Finns det intresse av det kan jag roa mig med att ta fram obehandlade 1:1 crop från RAW om det hjälper dig till insikt i kamerornas olika prestandor. Men 500d är ju inte riktigt samma kamera som 450d, så det kanske inte är till någon nytta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.