Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark II eller 6D? + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

winterlude

Medlem
Hej!

Jag vill köpa en bra begagnad kamera och objektiv för att fota framförallt reportage, porträtt och gatufotografering. Funderar framförallt på en Canon 5D Mark II eller 6D.

Fotar ibland under dåliga ljusförhållanden så vill ha utrustning som funkar för det. Kameran ska helst ha ett tyst-läge, tycker det underlättar i visa lägen (hade en 5D förut och den lät, hur är det med 5D mark II?).
Jag fotar ej sport och fåglar men vill att AF ska vara hyfsat snabb för att få skarpa bilder på människor i rörelse.

Jag har funderat på begagnad Canon 5D Mark II och även lägga pengar på ett bra objektiv som tex Canon EF 50/1,2 L USM. Tror att jag klarar mig med ett fast 50 ett tag (kommer utöka med fler objektiv när ekonomin tillåter). Men nu har jag också läst mycket positivt om 6D:n så jag blir osäker.

Vad för kamera/objektiv bör jag köpa utifrån mina ändamål?

Tar tacksamt emot tips!
 
Senast ändrad:
jag har haft 5d classic, 5d2 och nu två stycken 6D.
6D slår 5d2an med hästlängder.
De fördelar jag kommer på rak arm är:

mycket mindre brus och mycket finare brus(5d2 har ett problem med bandning i mörka partier)
lättare
bättre batteritid
inställbar auto-iso (en väldigt stor fördel om du använder AV / TV - lägena
mycket känsligare mittenfokuspunkt
större dynamiskt omfång
tyst-läge

faktum är att ovanstående fördelar har 6D även gentemot 5D3
 
Hej!

Jag vill köpa en bra begagnad kamera och objektiv för att fota framförallt reportage, porträtt och gatufotografering. Funderar framförallt på en Canon 5D Mark II eller 6D.

Fotar ibland under dåliga ljusförhållanden så vill ha utrustning som funkar för det. Kameran ska helst ha ett tyst-läge, tycker det underlättar i visa lägen (hade en 5D förut och den lät, hur är det med 5D mark II?).
Jag fotar ej sport och fåglar men vill att AF ska vara hyfsat snabb för att få skarpa bilder på människor i rörelse.

Jag har funderat på begagnad Canon 5D Mark II och även lägga pengar på ett bra objektiv som tex Canon EF 50/1,2 L USM. Tror att jag klarar mig med ett fast 50 ett tag (kommer utöka med fler objektiv när ekonomin tillåter). Men nu har jag också läst mycket positivt om 6D:n så jag blir osäker.

Vad för kamera/objektiv bör jag köpa utifrån mina ändamål?


Tar tacksamt emot tips!

Jag var i samma sits som du för några månader sedan.
Hade en 5DM2 och valde mellan 5DM3 och 6D.

Jag kan bara instämma med föregående inlägg om att 6D är bättre än 5Dm2 på flera områden.

Kan ej jämföra med 5DM3 då jag aldrig provat en.
 
Röstar oxå för en 6D som jag har själv 2 st

Funderar på objektivval, Canons 50/1,2 lär vara en fin optik men inte helt enkel att komma överens med, långsam AF och skärpedjupet blir ju oerhört kort, kanske att en 50/1,4 räcker, även den har väldigt kort skärpedjup eller för gatufoto brukar väl 35 mm vara vanligt, finns ju flera att välja på exv Sigmas 1,5 men även Tarmron har en spännande 35/1,8 med bildstabilisering som är helt ny
 
Hej!

Jag vill köpa en bra begagnad kamera och objektiv för att fota framförallt reportage, porträtt och gatufotografering. Funderar framförallt på en Canon 5D Mark II eller 6D.

Fotar ibland under dåliga ljusförhållanden så vill ha utrustning som funkar för det. Kameran ska helst ha ett tyst-läge, tycker det underlättar i visa lägen (hade en 5D förut och den lät, hur är det med 5D mark II?).
Jag fotar ej sport och fåglar men vill att AF ska vara hyfsat snabb för att få skarpa bilder på människor i rörelse.

Jag har funderat på begagnad Canon 5D Mark II och även lägga pengar på ett bra objektiv som tex Canon EF 50/1,2 L USM. Tror att jag klarar mig med ett fast 50 ett tag (kommer utöka med fler objektiv när ekonomin tillåter). Men nu har jag också läst mycket positivt om 6D:n så jag blir osäker.

Vad för kamera/objektiv bör jag köpa utifrån mina ändamål?

Tar tacksamt emot tips!

5D mk II tycker jag är för dyr i förhållande till vad den presterar, brusegenskaperna är inte särskilt bra för att vara FF och autofokus är sämre än Canons nybörjarkameror.
 
6D är mycket kamera för pengarna skulle jag vilja säga. Sensorn är en av Canons bästa genom tiderna och modellen känns fortfarande fräsch. Men på ett område är den lite efter och det är autofokusen. Mittpunkten är (precis som på gamla 5D2) bra - t.o.m riktigt bra. Men ytterpunkterna är osäkra, framförallt i lite sämre ljus.

Detta är något att ha i åtanke eftersom du planerar att para den med ett av Canons mest svårflörtade objektiv när det gäller fokus. 6D lirar generellt bra med 50/1.2. Men återigen - såvida ljuset inte är exceptionellt bra och modellen helt still - ytterpunkterna är att be om trubbel. Det går givetvis men kräver många skott. Och att fokusera och flytta om med bländare 1.2 likaså.

Men annars som sagt - en suverän sensor i ett lagom kamerahus som mycket väl lämpar sig för porträtt och gatufoto. Fina färger och bra ISO egenskaper. Sällan fel!
 
6D är mycket kamera för pengarna skulle jag vilja säga. Sensorn är en av Canons bästa genom tiderna och modellen känns fortfarande fräsch. Men på ett område är den lite efter och det är autofokusen. Mittpunkten är (precis som på gamla 5D2) bra - t.o.m riktigt bra. Men ytterpunkterna är osäkra, framförallt i lite sämre ljus.

Detta är något att ha i åtanke eftersom du planerar att para den med ett av Canons mest svårflörtade objektiv när det gäller fokus. 6D lirar generellt bra med 50/1.2. Men återigen - såvida ljuset inte är exceptionellt bra och modellen helt still - ytterpunkterna är att be om trubbel. Det går givetvis men kräver många skott. Och att fokusera och flytta om med bländare 1.2 likaså.

Men annars som sagt - en suverän sensor i ett lagom kamerahus som mycket väl lämpar sig för porträtt och gatufoto. Fina färger och bra ISO egenskaper. Sällan fel!

mittpunkten funkar som sagt bra och den hittar fokus även i mycket svagt ljus, för sportfoto finns det däremot snabbare kameror
 
Jag har båda husen själv ock kan bara hålla med de andra inläggen. En av 6D's stora styrkor är just bruset och förmågan att fotografera i befintligt ljus även när det är riktigt mörkt. Den känsliga mittfokuspunkten är också helt överlägsen. Sedan tycker jag att 6D-huset exponerar betydligt bättre än 5D mk II. Den klarar av stora kontraster betydligt bättre och eftersom jag bara forograferar i Raw-format så är det inte kamerans omvandling till jpeg som fixar detta.

50/1,2 har jag ingen erfarenhet av, men 50/1,4 fungerar bra ihop med 6D'n. Med tanke på kamerans förmåga att hantera svagt ljus har jag aldrig haft problem med att 1,4 inte räckt till.
 
Har 6D och haft 5Dmk2 och håller med de andra. 6D alla dagar i veckan! Bättre DR, bättre ISO -egenskaper och bandningen är borta.
 
Kan bara hålla med. 6D är ett bättre val. Jag saknar dock joysticken för val av fokuspunkter. Med Magic Lantern kan man få SET-knappen till att fungera som joystickens funktion när man trycker in den. Nästan lika bra, men inte riktigt.
 
Intressant tråd. Har själv 5DmkII och går aldrig över ISO 1600. Hur högt ISO tål 6D utan alltför mkt brus?

ISO 6400 i dagsljus ser helt OK ut med 6D. Här en bild från en hundtävling, Öbacka Barmark World Cup i Härnösand för några dagar sedan.

300 mm, f/9, 1/1000, ISO 6400
 

Bilagor

  • 20150919hundsport40Small.JPEG
    20150919hundsport40Small.JPEG
    597.3 KB · Visningar: 177
Stort tack för många informativa svar!
6D:n verkar vara ett bra alternativ, ska också överväga att skaffa ett 50/1,4 istället.
Men hur står sig egentligen Mk III mot 6D:n? Funderar på om det är värt att spara ihop några tusenlappar till och sen köpa en begagnad.
 
Stort tack för många informativa svar!
6D:n verkar vara ett bra alternativ, ska också överväga att skaffa ett 50/1,4 istället.
Men hur står sig egentligen Mk III mot 6D:n? Funderar på om det är värt att spara ihop några tusenlappar till och sen köpa en begagnad.
Kanske den nya 50 1,8 STM är ett bättre val med tanke på det andra objektivets dåliga rykte med autofokus. En stöt så felfokuserar den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.