Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 5D mark II - "Överkurs" för en amatör?
- Trådstartare annelie_v
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Vad gäller begagnat vet du ingenting om hur hållbar produkten är, det är en chansning. Med en ny så har du garanti. EOS 1100D har för övrigt aldrig varit med i diskussionen.Man kan nog vara rätt säker på att en begagnad EOS 1D av senare modell är hållbarare än en ny EOS 1100D. Undantag finns nog säkert.
sagan
Avslutat medlemskap
Det är bara teoretiska siffror. Det är garanterade miniantalet gånger slutaren ska fungera, inget annat. En D60 kan mycket väl hålla det dubbla och mer och det går dessutom att byta slutare. De flesta fotografer kommer för övrigt inte upp i 100 000 bilder under en livstid. Särskilt om man som i detta fall inte är action/sportfotograf.Det jag vill säga är att om du skulle köpa en 1D MKII som gått 70000 exponeringar för låt säga 7000kr så har du fortfarande ca: 130000 exponeringar kvar, mot en 40D/50D/60D som har ca: 100000 som ny.
Jag kan inte ta de på allvar som ett viktigt argument någonstans. Med en begagnad kamera vet du inte vad som hänt med den och du har heller ingen garanti.
Som sagt, det är minimital, ingen faktiskt siffra. Min 20D har passerat 50 000 exponeringar och håller hur bra som helst.En 20D håller för ca: 50000 exponeringar
Senast ändrad:
PeterWem
Aktiv medlem
Canon garanterar inte att kameran ska hålla det antal exponeringar som skrivits ut. Det är bara vad de uppskattar det till.Det är bara teoretiska siffror. Det är garanterade miniantalet gånger slutaren ska fungera, inget annat. En D60 kan mycket väl hålla det dubbla och mer och det går dessutom att byta slutare. De flesta fotografer kommer för övrigt inte upp i 100 000 bilder under en livstid. Särskilt om man som i detta fall inte är action/sportfotograf.
Jag kan inte ta de på allvar som ett viktigt argument någonstans. Med en begagnad kamera vet du inte vad som hänt med den och du har heller ingen garanti.
Som sagt, det är minimital, ingen faktiskt siffra. Min 20D har passerat 50 000 exponeringar och håller hur bra som helst.
PMD
Aktiv medlem
Vad gäller begagnat vet du ingenting om hur hållbar produkten är, det är en chansning. Med en ny så har du garanti. EOS 1100D har för övrigt aldrig varit med i diskussionen.
Jo, det går att ta reda på hur många exponeringar kameran har gjort, och det går att bedöma hur den behandlats med hjälp av det yttre skicket. En EOS-1D är tuff.
EOS 1100D var ba' ett exempel, Helge.
Garantin säger inte så mycket om hur hållbar kameran är. Den säger bara att om kameran går sönder pga fabrikationsfel så står tlilverkaren för reparations- eller utbyteskostnaden. Om kameran går sönder pga för hårdhänt handhavande gäller inte garantin.
JazzBass
Aktiv medlem
Har du optik som passar en 5D mark II och pengarna som behövs, satsa på den! Se det som en långtidsinvestering att köpa en riktigt bra kamera som inte innebär en massa kompromisser. Har du inte passande objektiv så är det ändå smartare att köpa en 60D eller 7D nu och försöka skrapa ihop en objektivarsenal som funkar på fullformat innan byte till det. Just med tanke på att du vill fotografera porträtt, dop, bröllop och sånt så är jag övertygad om att det är fullformat du vill ha i längden.
Själv tog min längtan efter fullformat slut igår - äntligen! - när jag fick min begagnade Nikon D700 på posten. Jag har inte lärt mig kameran helt ännu, men visst är det skillnad på bilderna jämfört med min förra D90, speciellt med de fasta objektiven påmonterade som t.ex. min 85/1,8. Sökaren är också mycket större och trevligare än på min gamla D90, för att inte tala om autofokusen och högisoprestandan. Behöver jag säga att jag är nöjd? ;-) Den kostade skjortan och lite mer, men nu känner jag inte att jag behöver byta upp mig på långa tider i alla fall, utan har en toppenkamera som jag känner att jag kan lita på och som inte känns begränsande på något vis. I ca 1 1/2 års tid har jag dock förberett mig på bytet genom att se till att jag har de objektiv som jag behöver för fullformat, utom en kraftig vidvinkel. Det är väl det enda som jag känner att jag kommer vilja komplettera med senare, men få se först hur långt jag klarar mig med 24mm som kortaste brännvidd...
Själv tog min längtan efter fullformat slut igår - äntligen! - när jag fick min begagnade Nikon D700 på posten. Jag har inte lärt mig kameran helt ännu, men visst är det skillnad på bilderna jämfört med min förra D90, speciellt med de fasta objektiven påmonterade som t.ex. min 85/1,8. Sökaren är också mycket större och trevligare än på min gamla D90, för att inte tala om autofokusen och högisoprestandan. Behöver jag säga att jag är nöjd? ;-) Den kostade skjortan och lite mer, men nu känner jag inte att jag behöver byta upp mig på långa tider i alla fall, utan har en toppenkamera som jag känner att jag kan lita på och som inte känns begränsande på något vis. I ca 1 1/2 års tid har jag dock förberett mig på bytet genom att se till att jag har de objektiv som jag behöver för fullformat, utom en kraftig vidvinkel. Det är väl det enda som jag känner att jag kommer vilja komplettera med senare, men få se först hur långt jag klarar mig med 24mm som kortaste brännvidd...
sagan
Avslutat medlemskap
VIsst, det går att göra en skaplig uppskattning om man vet vad man sysslar med. Det är dock fortfarande en chansning.Jo, det går att ta reda på hur många exponeringar kameran har gjort, och det går att bedöma hur den behandlats med hjälp av det yttre skicket. En EOS-1D är tuff.
Hm, men vi diskuterade ju 60D/5D/7D vilka samtliga förväntas vara hållbarare än 1100D.EOS 1100D var ba' ett exempel, Helge.
Sant, men du står oskyddad om du inte har garanti och det blir fabrikationsfel och att då samtidigt rekommendera att köpa begagnat samtidigt som man beskriver hur bra det är med hållbarheten tycker jag är rätt snett.Garantin säger inte så mycket om hur hållbar kameran är. Den säger bara att om kameran går sönder pga fabrikationsfel så står tlilverkaren för reparations- eller utbyteskostnaden. Om kameran går sönder pga för hårdhänt handhavande gäller inte garantin.
Steelace
Medlem
Vänta med köp av fullformat från Canon!
Canon 5D Mark II är ju nu en ganska gammal modell och efterföljaren är nog bara bakom knuten! Detta är vad jag hört i alla fall. Så fort den nya kommer vill alla sälja sina Mark II kameror och köpa den nya som givetvis kommer att ha all ny teknik. Då kan man ju välja, antingen köpa en Mark II för en spotstyver lätt begagnad eller satsa direkt på den nya modellen. Skulle jag välja mellan Mark II alternativt 7D i nuläget så hade jag utan fundering valt 7D.
Canon 5D Mark II är ju nu en ganska gammal modell och efterföljaren är nog bara bakom knuten! Detta är vad jag hört i alla fall. Så fort den nya kommer vill alla sälja sina Mark II kameror och köpa den nya som givetvis kommer att ha all ny teknik. Då kan man ju välja, antingen köpa en Mark II för en spotstyver lätt begagnad eller satsa direkt på den nya modellen. Skulle jag välja mellan Mark II alternativt 7D i nuläget så hade jag utan fundering valt 7D.
sagan
Avslutat medlemskap
Hur ställer du dig till den billigare 60D med vridbar skärm då? Bildkvalitén är lika bra som på 7D.Skulle jag välja mellan Mark II alternativt 7D i nuläget så hade jag utan fundering valt 7D.
Steelace
Medlem
Jag har faktiskt inte kollat på den så noga men vill man ha vridbar skärm så är det nog en bra modell. Kärnan i mitt inlägg var bara att om man är Canon fotograf och vill köpa fullformat så tror jag det är smart att vänta ett halvår till. Tror att september 2011 kommer att bjuda på en del nyheter! När jag jämför Mark II och 7D så är de enda fördelarna med Mark II som jag kan se att den presterar något bättre när det gäller lågt brus på högre ISO samt att det finns fler alternativ när det gäller vidvinkel.
PMD
Aktiv medlem
Klart det är, men en chansning med ganska liten risk. Jag skrev ju att det kan förekomma undantag, så jag begriper inte varför du måste påpeka det uppenbara som jag redan påpekat.VIsst, det går att göra en skaplig uppskattning om man vet vad man sysslar med. Det är dock fortfarande en chansning.
Hm, men vi diskuterade ju 60D/5D/7D vilka samtliga förväntas vara hållbarare än 1100D.
Chansen är rätt stor att en EOS-1D är hållbarare än vilken annan digital EOS-modell man väljer att jämföra med.
Sant, men du står oskyddad om du inte har garanti och det blir fabrikationsfel och att då samtidigt rekommendera att köpa begagnat samtidigt som man beskriver hur bra det är med hållbarheten tycker jag är rätt snett.
Visst, men det är en annan fråga som jag inte kommenterade.
sagan
Avslutat medlemskap
Missuppfattningar är extremt vanliga i trådar, det är sällan fel att vara extra tydlig.Klart det är, men en chansning med ganska liten risk. Jag skrev ju att det kan förekomma undantag, så jag begriper inte varför du måste påpeka det uppenbara som jag redan påpekat.
Om båda är nya, ja. Begagnat så är de flesta 1D körda av yrkesfolk och rätt hårt använda.Chansen är rätt stor att en EOS-1D är hållbarare än vilken annan digital EOS-modell man väljer att jämföra med.
Jag bara diskuterar vidare.. Det var ingen kritik mot dig.Visst, men det är en annan fråga som jag inte kommenterade.
ErlandH
Aktiv medlem
Det beror iofs på vad man menar med "bildkvalité". Men eftersom trådstartaren "Tar mest porträttbilder, bilder på min dotter och lite på blommor och så. Hade gärna velat extraknäcka och kanske fota ett och annat dop till bekanta..." så ser jag ingen anledning för henne att satsa på 7D. Om inte kostnaden (för både hus och eventuella nya objektiv) avskräcker låter väl 5D alldeles utmärkt. Annars är 60D också en rejäl uppgradering från 450D. Liksom en beg 50D.Hur ställer du dig till den billigare 60D med vridbar skärm då? Bildkvalitén är lika bra som på 7D.
PMD
Aktiv medlem
Hur ställer du dig till den billigare 60D med vridbar skärm då? Bildkvalitén är lika bra som på 7D.
Om man vet vad man vill fotografera så är valet inte så svårt. Vill man fotografera sport, fåglar och annat som rör sig snabbt, samt vill ha en kamera som tål väder rätt bra så väljer man EOS 7D. Annars EOS-60D.
PMD
Aktiv medlem
Om båda är nya, ja. Begagnat så är de flesta 1D körda av yrkesfolk och rätt hårt använda.
Poängen är att man kan gardera sig mot det (men inte till 100% förstås) genom att vara lite noggrann och kritisk när man bedömer en begagnad EOS-1D.
PMD
Aktiv medlem
Då står jag fast vid min rekommendation för Annelie, 60D känns vettigast på alla sätt.
Ja, den känns som en fullträff. Jag tvekade länge om jag skulle köpa en EOS 7D. Den är helt klart överspecificerad för mig och jag hade ingen lust att betala för sånt jag inte hade nytta eller glädje av.
Jag ville ha en kamera med videoinspelning och jag var inte så intresserad av de tresiffriga modellerna. När då EOS 60D dök upp så var valet enkelt. Jag är mycket nöjd med den kameran.
sesses
Ny medlem
Hej!
Jag har testat samtliga kameror utom just 5:an och var helt inställd på att skaffa 7d när den lanserats - tills jag höll i den! Det framgår inte om du har fysiskt provat kamerorna. Det blev en 60D eftersom bildkvaliteten är likvärdig och jag inte fotograferar sport. 7D var för stor och klumpig för mig, 60D ligger bra i mina händer (även den är större än 450D). Jag hade inte alls fotograferat med eller tagit med mig 7:an i samma utsträckning.
Håll i dem, känn på dem. Och tänk på att du inte kan använda ditt zoomobjektiv på 5:an.
Lycka till!
Jessika
Jag har testat samtliga kameror utom just 5:an och var helt inställd på att skaffa 7d när den lanserats - tills jag höll i den! Det framgår inte om du har fysiskt provat kamerorna. Det blev en 60D eftersom bildkvaliteten är likvärdig och jag inte fotograferar sport. 7D var för stor och klumpig för mig, 60D ligger bra i mina händer (även den är större än 450D). Jag hade inte alls fotograferat med eller tagit med mig 7:an i samma utsträckning.
Håll i dem, känn på dem. Och tänk på att du inte kan använda ditt zoomobjektiv på 5:an.
Lycka till!
Jessika