Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark II - "Överkurs" för en amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

annelie_v

Medlem
Jag har nu en Canon eos 450D som jag är rätt så less på. Har haft den i 3 år och känner att jag vill uppgradera mig. Funderade först på 60D, sen 7D:n, men började läsa trådar där den (7D) jämfördes med 5D och alla (?) som har 5D verkar ju gräsligt nöjda! Så som det lätt kan bli när man ska köpa nya grejer så har det blivit lite "men om jag bara lägger till si och så mycket så får jag ju en bättre..". Ni förstår säkert.

MEN, det känns lite överkurs av mig att köpa en så proffsig kamera? Det är ju inte så att jag har någon hemmastudio eller tar betalt för bilder osv Även om det är en dröm jag har och skulle vilja göra i framtiden!

ÄR det överkurs av mig att köpa en så dyr och proffsig kamera?? Jag vill göra ett rejält uppsving från min 450D. Vill ha en rejälare och tåligare kamera, som "klarar" mer. Tar mest porträttbilder, bilder på min dotter och lite på blommor och så. Hade gärna velat extraknäcka och kanske fota ett och annat dop till bekanta (till att börja med), och som jag förstår det är 5D ypperlig till detta då man kan dra upp ISOt rejält?

Eller ska jag nöja mig med att uppgradera till en 60D? 7D? Och sen se? Vet att ingen kan säga vad jag ska göra, men kom gärna med åsikter: )

Har både en 7D och en 5D MkII. Båda är fantastiska. Frågan som du skall ställa dig är vad du vill/skall fotografera. Om det är med betoning på action (dvs när det rör på sig) skall du välja en 7D är det istället landskap (dvs när det är stilla) och du vill ha ut maximalt av bilden skall du välja en 5D. En annan sak om du idag har EF-S objektiv kan du inte använda dem om du köper en 5D...

Utan att känna dig och dina fotoböjelser skulle jag rekommendera en 7D, då har du pengar över till optik också. Så hade jag gjort.

/Lycka till
Peter

Jag skulle välja EOS 60D, det är en rejäl uppgradering från EOS 450D och har en trevlig vrid- och vinkelbar skärm som 5D Mark ll och 7D saknar.

Är du osäker så uppgradera sakta. 60D är ett stort hopp från 450D och är du väl vet hur du ska hantera hameran och till vad så kan du ju köpa 5D eller 7D och då har nästa generation kommit ut och nr du väl vet så har ett minst 1 år på nacken så då har även priserna sjunkit.

/Stefan

Vad är det som gör att du är less på din EOS 450? Om du klurar ut svaret på den frågan så kanske det är lättare att komma på vad du ska skaffa för att ersätta den.

Hon ville ha en rejälare, tåligare och mer iso pressande kamera. alla tre parametrar som enskilt många suktar efter.

Rejälare kamera är ju nåt som nästan alla rekommenderar att gå o känna på kameran för man ska ju framför allt hålla i den ett tag ;).
Tåligare antar jag att hon ville slippa bekymra sig tt den ska å sönder eller mindre fuktkänslig och ISO ville hon ju kunna pressa uppåt ;)

/Stefan

Har både en 7D och en 5D MkII. Båda är fantastiska. Frågan som du skall ställa dig är vad du vill/skall fotografera. Om det är med betoning på action (dvs när det rör på sig) skall du välja en 7D är det istället landskap (dvs när det är stilla) och du vill ha ut maximalt av bilden skall du välja en 5D. En annan sak om du idag har EF-S objektiv kan du inte använda dem om du köper en 5D...

Utan att känna dig och dina fotoböjelser skulle jag rekommendera en 7D, då har du pengar över till optik också. Så hade jag gjort.

/Lycka till
Peter

Ja, som sagt är det porträtt jag är mest intresserad av att fota, även lite naturbilder. Det är sällan jag fotar actionbilder... Jag har idag kitobjektivet till 450D:n, men det använder jag inte, ett 50/1,8 som jag ändå håller på att bli vansinnig på och vill byta ut och så har jag ett ef 70-200/4L. Det sistnämnda är det enda jag tycker om och kommer att ha kvar ändå: ) Tack för din input!

Jag skulle välja EOS 60D, det är en rejäl uppgradering från EOS 450D och har en trevlig vrid- och vinkelbar skärm som 5D Mark ll och 7D saknar.

Jasså, är det så? När jag läste runt om 60D så läste jag mig till att det inte skulle göra någon större skillnad nämligen? därför gick jag vidare från den kameran och till 7D... Hmm. Nu får jag tänka om igen! Önskar att jag kände någon som hade alla dom här kamerorna som jag är intressead av, så att jag kunde få prova ordentligt! Känns ju lite som att chansa och köpa grisen i säcken.

Jasså, är det så?
Absolut, EOS 60D är bättre på varje punkt jämfört med EOS 450D. Snabbare, mindre brus, högre upplösning, fler inställningsmöjligheter, vridbar skärm, tåligare, kraftigare byggd, bättre grepp, bättre sökare, bättre AF, högre ISO.. o.s.v. i det oändliga..

Amatörkameror heter inte amatörkameror för att de är bra för amatörer utan för att det bara är amatörer som står ut med dem. En amatör med en proffskamera är att föredra i 100 % av fallen :)

Jasså, är det så? När jag läste runt om 60D så läste jag mig till att det inte skulle göra någon större skillnad nämligen? därför gick jag vidare från den kameran och till 7D...

Det beror på vilka skillnader du tittar på. Vad gäller bildkvalitet så är EOS 60D och EOS 7D i stort sett likvärdiga. De använder båda samma sensor.

EOS 7D har snabbare AF och högre bildfrekvens än EOS 60D, men det spelar mindre roll om du inte fotograferar snabba sporter eller fåglar. Å andra sidan har EOS 60D både snabbare och säkrare AF än EOS 450D och högre bildfrekvens.

EOS 5DII är däremot en ganska annorlunda sak. Det faktum att en har en mycket större sensor medför en hel del fördelar. Den är å andra sidan ganska långsam jämfört med EOS 60D. EOS 5DII har bara marginellt högre bildfrekvens än EOS 450D.

Amatörkameror heter inte amatörkameror för att de är bra för amatörer utan för att det bara är amatörer som står ut med dem. En amatör med en proffskamera är att föredra i 100 % av fallen :)
Nu tar du väl i iaf, många proffskameror är tunga otympliga saker med krångliga reglage och inställningar, som inte alls passar vanliga användare.

Absolut, EOS 60D är bättre på varje punkt jämfört med EOS 450D. Snabbare, mindre brus, högre upplösning, fler inställningsmöjligheter, vridbar skärm, tåligare, kraftigare byggd, bättre grepp, bättre sökare, bättre AF, högre ISO.. o.s.v. i det oändliga..

Ok!: ) Satt och kollade precis i en gammal tråd om just 60D...och i den tråden blev den totalsågad! : / 50D var visst att föredra i sådana fall. Jag får kolla runt lite mer och läsa fler trådar!

Det beror på vilka skillnader du tittar på. Vad gäller bildkvalitet så är EOS 60D och EOS 7D i stort sett likvärdiga. De använder båda samma sensor.

EOS 7D har snabbare AF och högre bildfrekvens än EOS 60D, men det spelar mindre roll om du inte fotograferar snabba sporter eller fåglar. Å andra sidan har EOS 60D både snabbare och säkrare AF än EOS 450D och högre bildfrekvens.

EOS 5DII är däremot en ganska annorlunda sak. Det faktum att en har en mycket större sensor medför en hel del fördelar. Den är å andra sidan ganska långsam jämfört med EOS 60D. EOS 5DII har bara marginellt högre bildfrekvens än EOS 450D.

Tack för ett bra svar!: )

Nu tar du väl i iaf, många proffskameror är tunga otympliga saker med krångliga reglage och inställningar, som inte alls passar vanliga användare.

Nej, jag tycker faktiskt inte det. Alla kameror passar inte alla, men generellt sett tycker jag iallafall att en semipro är ett klart bättre val än en amatöramera för alla som har det minsta intresse av foto.

Min EOS 1:a skulle min fru kunna använda lika enkelt som hennes kompaktkamera.. det finns programautomatik på den också. ;-)
Visst den väger mer och är lite otymplig, men går att få väldigt enkelt handhavande.

Du säger mot dig själv, först säger du att det är lika enkelt som en kompaktkamera, sen skriver du att det är klumpigt och tungt.

Jag har använt EOS 1Ds och EOS 1D och det är definitivt inget att rekommendera för den vanliga användaren, det finns betydligt mer passande modeller.

Du säger mot dig själv, först säger du att det är lika enkelt som en kompaktkamera, sen skriver du att det är klumpigt och tungt.

Jag har använt EOS 1Ds och EOS 1D och det är definitivt inget att rekommendera för den vanliga användaren, det finns betydligt mer passande modeller.

Jag skrev det lite med glimten i ögat... ( ;-) ), men du fattade kanske inte det.

Min fru tycker den är enkel men vill inte använda den pga vikten och det kan jag förstå.. men det gör den ju inte mindre lättanvänd för det, om man orkar lyfta den?

Nackdelen är som sagt vikten, vilket gör den otymplig att ha med och det är något som inte många uppskattar och därför faller den ur ramarna för de flesta.
Själv är det just det jag uppskattar, då det blir stabilt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar