ANNONS
Annons

Canon 5D begagnad eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonnisu

Medlem
Jag undrar hur en Canon 5D (ej Mark) står sig mot de nya kamerorna. Jag står mellan att köpa en Canon 5D begagnat för ca 9500 kr eller köpa en ny. Vad skulle ni kunna rekommendera vad gäller nya kameror som är i samma klass?

Vad jag förstår är det inte bara pixlarna som räknas, utan även sensorn för att få bra kvalitet. Jag extraknäcker som barnfotograf i en liten studio hemma och har en Canon 20D f n, men önskar kunna göra ännu större förstoringar.

Jag är endast intresserad av Canon.

Vad kan ni rekommendera som är i samma klass/eller bättre än 5D som ligger runt 10-12 000?

Svaret är enkelt. Du får ingen bättre kamera än 5D i den prisklassen. Du kan till och med gå upp lite i pris och du får fortfarande ingen bättre kamera.

5D är ett utmärkt steg upp från 20D. Du kommer märka stor skillnad på bildfilerna, men inte så stor skillnad i handhavande, vilket ju är jättebra.

5D är ju dessutom en grym studiokamera.

Kör på!

Jag undrar hur en Canon 5D (ej Mark) står sig mot de nya kamerorna. Jag står mellan att köpa en Canon 5D begagnat för ca 9500 kr eller köpa en ny. Vad skulle ni kunna rekommendera vad gäller nya kameror som är i samma klass?

Vad jag förstår är det inte bara pixlarna som räknas, utan även sensorn för att få bra kvalitet. Jag extraknäcker som barnfotograf i en liten studio hemma och har en Canon 20D f n, men önskar kunna göra ännu större förstoringar.

Vad kan ni rekommendera som är i samma klass/eller bättre än 5D som ligger runt 10-12 000?

Jag har just köpt en 5D för 10.000 och är mer än nöjd.Kör en 40D vid andra tillfällen.Lägg pengarna som blir över på värsta gluggen.Du kommer att bli glatt överraskad när du får se resultatet.

Lycka till, Kjell

Jag håller i princip med men det kunde vara bra att veta vilka objektiv du har. Dels ska de passa på 5D och dels blir bildvinklarna annorlunda på en 5D jmft med en 20D.

Svaret är enkelt. Du får ingen bättre kamera än 5D i den prisklassen. Du kan till och med gå upp lite i pris och du får fortfarande ingen bättre kamera.

5D är ett utmärkt steg upp från 20D. Du kommer märka stor skillnad på bildfilerna, men inte så stor skillnad i handhavande, vilket ju är jättebra.

5D är ju dessutom en grym studiokamera.

Kör på!

5D kostar från 8K på Blocket just nu. Utan att vara någon studiofotograf gissar jag att en 5D (12,7MP/FF) är ett perfekt verktyg med sin legendariska skärpa (per pixel). Att den är gamal och slö med taskig LCD spelar väl mindre roll i en studio.

Alternativet är väl en 1DsII (16,6MP/FF) men den kostar det dubbla.

Upp till ISO 1600 får du en bra kamera som slår 7D/50D. Vid ISO 3200 blir det bandning, något som jag inte alls ser lika mycket av på min 7D vid ISO 12800 och neråt.

Jag håller i princip med men det kunde vara bra att veta vilka objektiv du har. Dels ska de passa på 5D och dels blir bildvinklarna annorlunda på en 5D jmft med en 20D.

Tack för snabba svar! Skönt att det blir "rätt" med en 5D då.
Jag använder främst mitt Canon 50 mm 1,4 objektiv, som är suveränt på alla sätt utom att man måste krypa nära inpå folk.;)
Jag har även ett SIGMA 18-50 mm till min 20D men den kan jag ju inte använda till 5D:an. F ö har jag bara två gamla objektiv som följde med min "uråldiga" Canon EOS 1000, men de är ju rätt kassa i sammanhanget trots att de passar.

Jag ska ev köpa ett begagnat 100 mm. Har ni tips eller åsikter om detta tar jag gärna emot det!

tack igen/johanna

Jag använder främst mitt Canon 50 mm 1,4 objektiv, som är suveränt på alla sätt utom att man måste krypa nära inpå folk.;)
Jag har även ett SIGMA 18-50 mm till min 20D men den kan jag ju inte använda till 5D:an. F ö har jag bara två gamla objektiv som följde med min "uråldiga" Canon EOS 1000, men de är ju rätt kassa i sammanhanget trots att de passar.

Jag ska ev köpa ett begagnat 100 mm. Har ni tips eller åsikter om detta tar jag gärna emot det!

tack igen/johanna

Jag tror att det är bättre att du köper en 85 1,8. Då får du samma bildvinkel som 20D+50 1.4 som du är van vid. Då har du två riktigt bra objektiv att jobba med.

Såg en ingående test av 5D, 5DMKII och 1DsMKIII.
Enligt vad herrar fotoexperter utskriftsexperter kom fram till måste man upp i utskrifter större än 50X70 cm innan man kan se skillnad mellan kamerorna överhuvudtaget. Först vi 60X90 cm kan man se skillnad på betraktningsavstånd. Testen måste finnas någonstans på Luminious Landscape för den som är intresserad.
Jag har haft både 20D, 5D och nu 5DMKII. När det gäller bildkvalitet är steget mycket större mellan 20d och 5D än mellan 5D och 5DMKII.

Nypris 9.900 enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62205. Mkt bättre än 9.500 för en begagnad, tycker jag. Att den har några år på nacken och att vassa modeller ramlar in hela tiden talar för dig. Pruta! Ordentligt!

Fast det där priset på prisjakt är ju inte för en ny, det är ju också för en begagnad.

Mellan 8.000 och 10.000 kostar en Begagnad 5D i dagsläget. Nya finns inte längre då de har vart ur produktion i mer än ett år.

tack igen/johanna

Jag kör precis den kombon, en 5d med 100/2,0 Det är en helt underbar kombination. Som någon sa så KAN den vara för lång om det är trångt, men jag är ju en telekille så jag har en förkärlek till längre brännvidder (kortare skenbart skärpedjup). Hade jag råd skulle jag köpa 135/2,0 som är ännu roligare. Vill du ha något speciellt exempel med denna kombination kan jag fota och maila.Den gör dig i vilket fall inte besviken, det lovar jag.

Vill man ha minst lika roligt när man fotar porträtt kan man slå till på en 85/1.2. Finns nog inget bättre.
Jag har ett antal exempel på min sida. De är oftast extrema för att visa effekten.
Kör man normala porträtt är det oftast mer nerbländat, men skärpan är extrem. Ofta får man lätta på skärpan och lokal kontrast för att inte framhäva alla defekter som ju finns i varje normal människas ansikte.

Jag kör precis den kombon, en 5d med 100/2,0 Det är en helt underbar kombination. Som någon sa så KAN den vara för lång om det är trångt, men jag är ju en telekille så jag har en förkärlek till längre brännvidder (kortare skenbart skärpedjup). Hade jag råd skulle jag köpa 135/2,0 som är ännu roligare. Vill du ha något speciellt exempel med denna kombination kan jag fota och maila.Den gör dig i vilket fall inte besviken, det lovar jag.

I min lilla källarstudio (ca 3x3 meter av ett rum) är det inte så gott om plats, det är kanske för trångt för 100 mm då?Bättre med 85 mm?

I min lilla källarstudio (ca 3x3 meter av ett rum) är det inte så gott om plats, det är kanske för trångt för 100 mm då?Bättre med 85 mm?

Tog och provade på min fru eftersom hon var hemma. För helfigur fick jag backa till 4 meter för 85 mm. Hon är drygt 170 cm.
Så med 3 meter klarar du inte helfigur. Då måste du nog ner på 50 mm.
Å andra sidan tar du suveräna halvkroppsporträtt på 1,5 meter.
Denna bild tagen med 2 EX blixtar slagna i det vita taket och lite ljus från fönstret till höger. Alltså verligt simpel ljussättnig.
Valde en modell med mycket karisma där man lätt ser hur snyggt 85/1.2 tecknar ut.
Länk till större bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1880065.htm

Bilagor

• Porträtt mini.jpg
    Porträtt mini.jpg
    18.5 KB · Visningar: 158
Tog och provade på min fru eftersom hon var hemma. För helfigur fick jag backa till 4 meter för 85 mm. Hon är drygt 170 cm.
Så med 3 meter klarar du inte helfigur. Då måste du nog ner på 50 mm.
Å andra sidan tar du suveräna halvkroppsporträtt på 1,5 meter.
Denna bild tagen med 2 EX blixtar slagna i det vita taket och lite ljus från fönstret till höger. Alltså verligt simpel ljussättnig.
Valde en modell med mycket karisma där man lätt ser hur snyggt 85/1.2 tecknar ut.
Länk till större bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1880065.htm

Å tack vilket engagemang och vilken vacker fru du har! ;)
Rummet är ca 6 meter långt så jag iofs backa mer, men det är halva rummet som jag har täckt för dagsljus helt etc. Jag tror iofs jag kommer att ta mest på barn (de är inte så långa :D) och porträtt mest halvfigur så ett 85 mmm 1,8 får det bli i så fall. (Efter MÅNGA kunder kan jag köpa ett 1,2 ;). TItta gärna på min enkla hemsida (www.johannaunander.se) så ser du ungefär vad jag sysslar med. OCh hälsa frun!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar