Annons

Canon 5D, 5D MkII eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

wistrom84

Aktiv medlem
Hade ju bestämt mig för en 5D, men den är ju dyr. Mycket som gör att jag vill ha just den är fullformatet. OM jag nu ändrar mig och inte väljer 5Dn, vilken annan Canon rekommenderar ni (även ett bra allround objektiv)?

Senast ändrad:
Hade ju bestämt mig för en 5D, men den är ju dyr. Mycket som gör att jag vill ha just den är fullformatet. OM jag nu ändrar mig och inte väljer 5Dn, vilken annan Canon rekommenderar ni (även ett bra allround objektiv)?

5D (jag antar käckt att det är Mark II du kallar dyr) kan man få för ~6000 utan tillbehör, det är den fortfarande väl värd i mitt tycke.

Dyr, det vet jag inte om jag håller med om. Finns fina exemplar på blocket för ca 6-9000:-
om du nu inte menar 5d mk2, dom är ju betydligt dyrare;)

//Reino

Canon 5d mark II eller vad?

Hjälp mig att välja kamera! Lutar åt en 5d mark II, men den är ju dyr. Det är fullformatssensorn som lockar med den bla. OM jag väljer en annan Canon, vilken föredrar ni?

Johanna

Original 5D (mark I om van så vill, fast den hade inget mark nummer) skiljer ju från II:an ffa i mindre, mer lågupplöst TFT skärm med något sämre färgäkthet, sämre (fast bra) brusegenskaper, kan inte filma, och har 12mp ist för 21mp. Mark ettan är väldigt prisvärd för runt 6000:- beg idag.

Vill man ha snabbare och mer avancerad autofokus och kan leva med en större och tyngre kamera är 1Ds mark II för ca 9000:- beg att tänka på. Den har lite mindre TFT än 5D men bättre färgäkthet, lite bättre upplösning (strax under 17mp) och är byggd som en stridsvagn. Jag upplever dess största nackdel är att den använder NiMH batterier som är tunga och tappar laddningen snabbt om de ligger och inte används, så tar man bara bilder då och då är detta säkerligen irriterande. Original 1Ds för ca 4000:- har 11mp och väs samma hus som 1DsII men sämre brusprestanda (säg ISO 640 är OK) och långsammare digitalfunktioner. Den rel långsamma digitaldelen i komb med något primitiv JPEG beh gör att den får betraktas som en råformatskamera.

Till vilket användningsområde?

Fullformat behöver väldigt långa objektiv om du tänker fotografera t.ex. fåglar medan ett annat hus har en s.k. "Crop-faktor". Dvs alla objektiv blir 1,6 ggr längre. Vilket kan vara till fördel för djur och sportfotografering.

Fullformat kan få ett otroligt kort skärpedjup vilket kan vara svårt för Crop kameran. (Avancerade porträtt)

Har du optik sedan tidigare, så är det inte helt säkert att den passar en FF-kamera.

Skriv några rader hur du vill använda kameran och gärna en tänkt budget samt ev optik.

Till vilket användningsområde?

Fullformat behöver väldigt långa objektiv om du tänker fotografera t.ex. fåglar medan ett annat hus har en s.k. "Crop-faktor". Dvs alla objektiv blir 1,6 ggr längre. Vilket kan vara till fördel för djur och sportfotografering.

Fullformat kan få ett otroligt kort skärpedjup vilket kan vara svårt för Crop kameran. (Avancerade porträtt)

Har du optik sedan tidigare, så är det inte helt säkert att den passar en FF-kamera.

Skriv några rader hur du vill använda kameran och gärna en tänkt budget samt ev optik.

Hej!

Tack för svar! av den optik jag har just nu så funkar bara 50mm. Hade tänkt köpa en bra allround-optik och ett hus.

Varesig fåglar eller sport är prio 1. Mest porträtt, både i studio och utanför.

Budgeten vet jag inte, jag vill helt enkelt ha en bra kamera. Kan ju tänka mig en 5d men det är ju som sagt mkt pengar.

Har kikat lite på 600D faktiskt. Vad tror du?

Vad skall du primärt fotografera. Varför vill du ha fullformat, vad har du för objektivutbud idag.

Några ganska bra frågor att svara på för det kan plocka bort ett par olika kameror.

För portätt och studio tycker jag absolut att du skall välja fullformat. Och då är Canon 5d (alltså ej Mark II) ett prisvärt alternativ så länge du ej behöver filma. Du kommer sannolikt vilja byta upp till fullformat snart ändå om du skall bli proffs som det står på din sida och på det här sättet kan du vänja dig vid att arbeta utan crop-sensorn direkt. En begagnad 5d kostar 5500-6500:-. För porträtt skulle jag sedan tipsa om en canon ef 85/1.8 för ca 2500:-. Därefter är det bara din kunskap och kreativitet som hindrar dig. lycka till.

Vad skall du primärt fotografera. Varför vill du ha fullformat, vad har du för objektivutbud idag.

Några ganska bra frågor att svara på för det kan plocka bort ett par olika kameror.

Jag vill komma åt ljuset framförallt och sedan är dte ju trevligt med kortare skärpdejup. Men har läst lite undersökningar där det sägs att crop sensorns optik blir billigare och är att föredra.

Jag har Canon 50mm 1,8
Sigma 55-200mm
Kitobjektiv till 1000D

Så det är ju bara 50mm som kan följa med till 5dn. Men behöver en reservkamera så det är helt OK att optiken inte passar till 5dn.

Nu kanske jag trampar ut på djupt vatten men. Objektiv till en FF utnyttjas så att säga ända ut i kanterna och det är där optiken oftast har sina svagheter. Cropfaktorn tar så att säga bort denna egenheten. Min uppfattning är, att du behöver bra optik till FF för att verkligen få ut allt.

Skall du köpa FF, så kika på omfånget 24-70 eller 24-105 som "normal" optik. Mitt 24-70 & 85:an är det absolut vanligaste objektiven som sitter på.

Nu kanske jag trampar ut på djupt vatten men. Objektiv till en FF utnyttjas så att säga ända ut i kanterna och det är där optiken oftast har sina svagheter. Cropfaktorn tar så att säga bort denna egenheten. Min uppfattning är, att du behöver bra optik till FF för att verkligen få ut allt.

Skall du köpa FF, så kika på omfånget 24-70 eller 24-105 som "normal" optik. Mitt 24-70 & 85:an är det absolut vanligaste objektiven som sitter på.

Absolut! Menade inte att jag ska ha 50mm till 5dn som "huvudoptik", utan det blir ett 24-70 till vettu

Jag har haft en 5d och har nu en 5d MarkII. Som ren stillbildskamera så tycker jag att 5d:n var fantastiskt bra. Är det bara inte för höga ISO så är det svårt att se skillnad på bilderna mellan dom (eller om man ska skriva ut riktigt stora bilder, tack vare 2:ans högre upplösning)). Det 5d:n brister på är autofokus och skärmen som jag ser det. Men det är absolut en kamera värd sina pengar. Jag sålde min i bra skick för 7500 spänn (kanske aningens billigt, men jag är en usel affärsman) för ett tag sen. Så du borde kunna få en bra för den pengen. Som ren stillbildskamera till porträtt hade jag lätt valt den framför en xxD eller xxxD kamera. När det gäller kantskärpa så är det ju faktiskt sällan viktigt vid porträtt där man oftast ändå har luft eller oskärpa ut mot kanterna. Nu gäller det ju min fotografering, så det kanske inte är sanningen för alla.

Edit Jag har en 7d också, och som porträttkamera hade jag lätt valt den gamla 5d:n före 7d:n.... Däremot är 7d:n avsevärt bättre som "actionkamera".

Köpte en 5D classic i Januari och är jättenöjd, tar mest landskap, porträtt lite macro och bara provar mig fram. Rolig kamera som lär mig massor, började fota först med denna 5D kör med 35/2 50/1.4 85/1.8
Kör bara i befintligt ljus och är nybörjare kolla här http://andersekmark.blogspot.com
(det är en salig röra bland bilderna vad gäller stil & tema)
Kika också på bilderna här på FS tagna med 5D för att få lite "känsla" för kameran.
Lycka till!
/Anders

Köpte en 5D classic i Januari och är jättenöjd, tar mest landskap, porträtt lite macro och bara provar mig fram. Rolig kamera som lär mig massor, började fota först med denna 5D kör med 35/2 50/1.4 85/1.8
Kör bara i befintligt ljus och är nybörjare kolla här http://andersekmark.blogspot.com
(det är en salig röra bland bilderna vad gäller stil & tema)
Kika också på bilderna här på FS tagna med 5D för att få lite "känsla" för kameran.
Lycka till!
/Anders

Jag blir så glad av era inlägg. 5Dn verkar mkt intressant. Lurar på den el 60D

Jag blir så glad av era inlägg. 5Dn verkar mkt intressant. Lurar på den el 60D

Dessa är väldigt olika kameror och jag tror du bör fundera noga genom vad du söker. Syftet med FF blir att fullt ut nyttja tunnt skärpedjup och, visst blir skärpedjupet med en f/2,8 zoom på FF tunnare vid samma komposition än på crop, men jämför man en fast 50:a på crop med en 24-70/2,8 på FF är inget vunnet. Ffa tjänar man på FF i detta sammanhang med fasta brännvidder.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto