Annons

Canon 55-250 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dakino

Medlem
Hej alla,

Har nu tänkt köpa ett nytt objektiv och vill ha lite information om Canons "Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS".

Är det någon som har testat detta och kan ge mig lite information? Det verkar inte finnas i lager på någon affär på prisjakt.nu, för nytt eller för gammalt objektiv?

Hur är skärpan och liknande? Vill gärna ha utförliga svar från någon som testat det och inte bara vad man hört!

Tack

Om man gillar brännviddsomfånget tror jag inte det går att få mer objektiv för pengarna. Om man inte tittar på beg-marknaden, förstås.

jag köpte ett 55-250 för ett par veckor sedan för att ha som billigare och lättare vid sidan om mitt 70-200/4IS. Vid direkt jämförelse ser man att det dyrare är något skarpare och att färgerna är lite klarare och bättre, precis vad man kunde vänta. Blir lite mer "3-dimensionell" verkan av det dyrare också. Men sitter just och funderar på om jag tycker det är värt att ha kvar den dyra. Är man inte proffs så vete sjuttsingen, rätt mkt att man vill ha det bästa än sunt förnuft. 55-250 är dessutom rätt mysig mekanisk för att vara ef-s och billig. Ljusår från 70-200, men ändå. Här kommer några exempelbilder i låg upplösning, så de kanske inte säger så mkt, men vet inte hur jag kroppar dem. 55-250 först, sen 70-200IS. Går ju att bedöma färger och så i alla fall.

Bilagor

• IMG_4412 (Large).jpg
    IMG_4412 (Large).jpg
    23.5 KB · Visningar: 299
  • IMG_4418 (Large).jpg
    IMG_4418 (Large).jpg
    12.9 KB · Visningar: 291
  • IMG_4417 (Large).jpg
    IMG_4417 (Large).jpg
    13.9 KB · Visningar: 298
  • IMG_4419 (Large).jpg
    IMG_4419 (Large).jpg
    12.6 KB · Visningar: 302
  • IMG_4422 (Large).jpg
    IMG_4422 (Large).jpg
    12.6 KB · Visningar: 298
hoppsan, en försvann, men tar två andra, alltså, 55-250 först i varje par, 70-200IS sist

Bilagor

• IMG_4415 (Large).jpg
    IMG_4415 (Large).jpg
    24.6 KB · Visningar: 302
  • IMG_4416 (Large).jpg
    IMG_4416 (Large).jpg
    26.2 KB · Visningar: 296
Okej! Tack för snabba svar.

Om man vill få tag i ett budgetalternativ till zoom, ligger 55-250 kanske lite över i prisklass? Har kollat lite på Sigma 55-200 samt Sigma 70-300 för 1000 kronor billigare, men det faller inte mig i smaken lika mycket som Canon, vad tycker ni, kan ni hjälpa en vilsen karl som behöver ett bra teleobjektiv för max 2600 till sin 400D?

Köp 55-250 IS, det finns ingen rimlig anledning att nöja sig med mindre, den är väldigt prisvärd.
Det finns ju möjlighet att komma billigare undan genom att köpa begagnat.

Jag ber alla om ursäkt för att jag blir fullständigt OT nu, men:

Håkan, var köper du den trevliga olivoljan som syns på bananbilden? Den är slut i min butik och de får inte in ny förrän årets skörd är pressad och buteljerad.

Okej! Tack för snabba svar.

Om man vill få tag i ett budgetalternativ till zoom, ligger 55-250 kanske lite över i prisklass? Har kollat lite på Sigma 55-200 samt Sigma 70-300 för 1000 kronor billigare, men det faller inte mig i smaken lika mycket som Canon, vad tycker ni, kan ni hjälpa en vilsen karl som behöver ett bra teleobjektiv för max 2600 till sin 400D?

Vill du verkligen ha ett billigt - men väl fungerande - zoomobjektiv är Tamrons 55-200 perfekt. Det är smidigt, platstig, superbilligt (1000-lappen) och ger godkänt bildkvalité. Tror absolut inte det är sämre än Sigmat (har dock inte själv jämfört) men är något billigare.

Canons 55-250 IS kostar lite mer och har en stor fördel i att det har bildstabilisering vilket är till stor nytta vid tele-foto. Jag upplever också den som lite säkrare/snabbare i autofokus än det nämnda Tamronet.

Mvh
Anders

Haha, Erland, tror inte du vill ha den, den hade bäst före datum i maj, och jag fick den dessutom av min chef i julas, köpt utomlands, utan att kolla datumet.

Okej... Så länge överlever inte olivolja i mitt kök! Jäkligt bra olja iaf, inte speciellt dyr -- och tillverkad av småbönder på Västbanken, vilket jag tycker är trevligt.

Frågan jag vill komma fram till är;

Är det värt att köpa ett objektiv för 2600 kronor när man är amatörfotograf, för vad jag har sett så tyckte jag bilderna verkade bli fantastiska med 55-250 så jag funderar starkt på att spara några kronor till och köpa det!

Andra frågan:

Vilket är bäst av Sigma och Tamron 55-200? 200:- ger ingen skillnad, letar bara efter det bästa!

skulle jag köpa en telezoom till en Canon APS-C idag och inte vilja lägga för mkt så råder det nog ingen diskussion att man skall köpa 55-250. Bildstabiliseringen fungerar dessutom precis lika bra som på den dyra zoomen, fast det är en enklare variant. Problemet är ju bara att den oftast är slut överallt nästan, och har varit så sen den kom förra hösten. Det gäller även utomlands. Men bara det är väl en signal på vilket kap det är. Visst, 70-300IS är ju inte sämre (men frågan är hur mkt bättre), men den kostar ju dubbelt så mkt.

Vilket är bäst av Sigma och Tamron 55-200? 200:- ger ingen skillnad, letar bara efter det bästa!

Om du letar efter det bästa så är du fel ute. :)

Jag brukar rekommendera Tamron för att det är billigast OCH ger godkänt resultat. Inget av dem lär leverera på topp och då kan man väl lika gärna ta det billigaste. Det är nog få som har personlig erfarenhet av båda.

Mvh
Anders

Frågan jag vill komma fram till är;

Är det värt att köpa ett objektiv för 2600 kronor när man är amatörfotograf, för vad jag har sett så tyckte jag bilderna verkade bli fantastiska med 55-250 så jag funderar starkt på att spara några kronor till och köpa det!

Det finns amatörfotografer som lägger 10 gånger så mycket på ett objektiv.

2600:- för en telezoom med bildstabilisering från Canon tycker nog det flesta är billigt.

Om det är värt det kan bara du svara på.

Lycka till!

mvh
Anders

Köp den (55-250 IS) begagnad, det är då inga som helst problem att få tillbax pengarna om du ångrar dig, men ångra dig kommer du inte att göra^^

jag har sett två begagnade 55-250 i år, och då kostat 2200 resp 2500, så sannolikheten att du hittar ett begagnat de närmaste månaderna är nog ganska liten, och folk lär slåss om dem, går ju inte att köpa nya. Dessutom, så billigt och bra, så det är klart man behåller dem om man inte desperat behöver pengar eller slutar med Canon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar