Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 50D eller vad ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkvick

Aktiv medlem
Hej!

Har en liten fundering här, jag är inte så riktigt insatt i fotografins värld, men lär mig mer o mer,
köpte en canon 550D i vintras med vanligt kitobjektiv!
Får fina kort mm, men när man ska ta sportkort (Cross mm) så är det inte så roligt!
Och så har frugan lagt beslag på kameran mest...

Vad ska jag ha för utrustning till min hobby?
50D med 70-200 obj, har jag läst kan fungera?
Finns det andra uppsättningar som är bättre?
Fullformat är det nått att satsa på?

Mvh/
Magnus

Jadu, jag vet inte riktigt, men jag har en 5D med objektivet 70-200/L 2.8 som han vill jag ska bjuda på, men jag har ingen aning, men det verkar lite dyrt för mig om man tittar lite på annonser här...

Kan tänka mig att lägga en slant på o få riktigt bra grejor dock, men då måste det vara bra för endamålet, actionsport(cross) samt springande barn

Springande barn har jag provat med kitojektivet, det är inget bra, kommer för nära barnen, då slutar dom springa o tittar på mig istället...

vet inte om det var nått riktigt bra svar....

Ja, jag tror det skulle vara det optimala för mig! hör av er om ni har nått till salu!

5D har väl vissa begränsningar i AF och hastighet som inte är optimala för sport och action sägs det. Jag har en 50D som tillsammans med ett 70-200 2,8L IS fungerar suveränt till sport som är det jag fotar mest. 50D:n är i.o.f.s. till salu här på fotosidans annonsavdelning. Ta en titt om du är intresserad... ;)

Då ska jag kika lite!
Har dock en till fråga, IS eller Inte IS, som jag förstått så är det bra med IS på längre håll?
eller är jag ute o cyklar som vanligt?

sportfoto

Jag skulle rekommendera en 7D med 70-200 för sportfoto.
Mest för seriehastighet, men också vansinnigt bra och snabb autofokus, och "bildvinkelsförlängningen" som en crop ger.

Oj, nu blev det lite mycket!
Vet ej vad Crop är (betyder) i fotosammanhang!

Och är lite rädd att slutnotan kommer sticka iväg över budget!
bara ett 70-200 objektiv är dyrt nog att köpa om man säger så, men
tror att det är ett sånt som kommer passa mig utmärkt!

f...n va det ska vara svårt o bestämma sig.... ursäkta, men det är inte lätt!

Då ska jag kika lite!
Har dock en till fråga, IS eller Inte IS, som jag förstått så är det bra med IS på längre håll?
eller är jag ute o cyklar som vanligt?
IS är bildstabilisering och det är alltid bra att ha oavsett avstånd. Det minskar risken för skakningsoskärpa i bilderna.

Oj, nu blev det lite mycket!
Vet ej vad Crop är (betyder) i fotosammanhang!
"Crop" syftar på att sensorn är mindre än det som brukar kallas fullformat, d.v.s. de klassiska formatet 24x36 mm, småbild. En mindre sensor medför ju att utsnittet blir mindre och man får gångra med 1.6x (för EOS 50D) för att få fram motsvarande utsnitt som med ett fullformat. 200mm ger alltså motsvarande 320mm bildvinkel med en EOS 50D.

Jo, det vet jag, men en del säger att man klarar sig utan IS om det är bra förutsättningar!
Det skiljer så pass mycket i pris så man vill ju egentligen veta om det har så stor betydelse för dubbla priset på objektivet!

Man klarar sig utan IS i bra ljusförhållande, särskilt om man använder en monopod. Men det är väl inte alltid man fotar i bra ljusförhållande?

"Crop" syftar på att sensorn är mindre än det som brukar kallas fullformat, d.v.s. de klassiska formatet 24x36 mm, småbild. En mindre sensor medför ju att utsnittet blir mindre och man får gångra med 1.6x (för EOS 50D) för att få fram motsvarande utsnitt som med ett fullformat. 200mm ger alltså motsvarande 320mm bildvinkel med en EOS 50D.

Ahhh, då är jag med!
Behöver större "omfång" på objektivet med fullformatskamera kanske man kan säga?

Ja, här lär man sig en hel del!!

Tack för alla svar mm, jag kommer kolla lite o fundera nån dag!
Kommer bli svårt som sagt, men nått ska det bli denna vecka!
Saknar min kamera....

IS har inget att göra med avståndet till motivet. Det fyller inte heller någon funktion vid rörliga motiv för att undvika rörelseoskärpa. Det är bara mot skakningsoskärpa du har nytta av IS. Det är dock inte så bara. Jag plåtar mest sport och action men dom gångerna det blir aktuellt med stillastående motiv i svåra ljusförhållande så är det guld att kunna gå ner mot 1/60 handhållet utan skakningsoskärpa. Det går alltid att stänga av IS på en glugg med IS, det går dock aldrig att sätta på IS på en glugg utan... ;) Budget och behov får styra.

Jag vill verkligen slå ett slag till för 7D. Kanske är det värt att vänta tills du kan öka budgeten?
Du kan skjuta 8 bilder i sekunden till död-dagar om du skulle vilja (förutsatt att du skjuter jpeg). Speciellt om du ska fota mycket cross kommer du uppskatta hastigheten. Kameran på stativ och låsa avtryckaren med servofokus bakom ett hopp kanske?

Monopod är riktigt bra i många situationer. Både som ersättare till IS och för att spara armar under ett långt race :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar