Annons

canon 50D eller vad ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill verkligen slå ett slag till för 7D. Kanske är det värt att vänta tills du kan öka budgeten?
Du kan skjuta 8 bilder i sekunden till död-dagar om du skulle vilja (förutsatt att du skjuter jpeg). Speciellt om du ska fota mycket cross kommer du uppskatta hastigheten. Kameran på stativ och låsa avtryckaren med servofokus bakom ett hopp kanske?

Ok, blitt erbjuden att köpa en 50D nu för 3500kr, som e ett halvår gammal, tycker det är ett mycket rimligt pris, om jag ska gå upp till en beg, 7D så får jag nog lägga på ca 7000kr till... det får jag nästan ett mkt fint 70-200 objektiv för, så då är frågan om 7D är så himla mkt bättre, kom ihåg att jag började ta kort med systemkamera i julas... behöver jag 7D för det jag ska ha den tilll... mmm... funderar mkt, men det lutar mot 50D....

Oj, vad man skriver...

Dock bara på kortare slutartider.
Du menar väl på långa slutartider?

För sportfoto är IS i princip av minimal nytta.
I varje situation där skakningsoskärpa inte är något problem har du minimal nytta av bildstabilisering. Det säger sig självt, eftersom bildstabiliserings enda syfte är att förhindra skakningsoskärpa.

Däremot så finns det ju andra tillfällen när det gör stor nytta.
Alla tillfällen då risk för skakningsoskärpa förekommer har man nytta av bildstabilisator.

Jag kan faktiskt inte se att du tillförde någon ny kunskap i ämnet.

Alla tillfällen då risk för skakningsoskärpa förekommer har man nytta av bildstabilisator.

Jag kan faktiskt inte se att du tillförde någon ny kunskap i ämnet.

Sorry, menar så klart långa slutartider.
Vad det gäller sportfoto så är det ju sällsynt med så långa slutartider att IS gör någon som helst nytta.
Varför IS är av minimal nytta för just sportfoto.

Tycker det är relevant information för den som skall anpassa sitt inköp till en begränsad budget.

Sedan så borde jag såklart yttryckt mig tydligare.

Alltså jag är nog en av dom veligaste människor som finns, nu sitter jag o läser mig trött i ögonen om fullformat (Canon 5D) suttit o tittat på bilder mm,
Har ju en Canon 550D som jag "får låna" av frugan då o då (om jag hinner ta den först)!

Vad tusan skulle jag säga med detta då?
Jo, är det svårare att fota med Canon 5D (inställningar mm)?
Har ju varit kul att prova fullformat, men vet ej om man törs!

Onödigt att köpa en 50D när det finns en 550D i familjen redan?

Ska läsa på lite mer känner jag, vart bara skriva ur mig lite...

...

Jo, är det svårare att fota med Canon 5D (inställningar mm)?

...

Om du är van att använda de olika motivprogrammen (sport, porträtt, landskap, mm) på 550D så kommer du att tycka att det är svårare att ställa in en 5D (eller 7D för den delen).
Dessa kameror saknar motivprogram och du måste själv välja om du prioriterar slutartid framför bländare etc.

Petter ...

Då är det bara att läsa på lite mer o försöka lite hårdare så kan det gå vägen efter några
1000 exponeringar!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar