Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 50D eller Canon 5D(gamla modellen)
- Trådstartare janne48
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Det verkar inte vara någon som helst tvekan om att 5D ger det bästa resultatet.
50D känns som en rejäl besvikelse angående bildkvalitét:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125
50D känns som en rejäl besvikelse angående bildkvalitét:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125
Chasid
Aktiv medlem
Vilket ska jag välja, en ny Canon 50D eller en begagnad 5D (av gamla modellen)? Jag vill få bästa resultat för att kunna förstora till 50x70 cm samt publicera i A3/A4 i klubbtidning. Priset är väl ungfär lika.
Tacksam för synpunkter och inputs
Janne
Köp en 5D och behåll din 40D som andrakamera, 1.6 crop är bra att ha i vissa lägen!
//Chasid
janne48
Medlem
Tack för era råd. Det blev så att jag köpte en begagnad 5D med endast 1450 registerade tagningar, dvs i nyskick. Dessutom följde det med ett lika fint 24-105 objektiv med. Så istället för att köpa 50D provar jag nu med denna kombination.
Jag passade även på att plocka fram tidningen Kamera och bild nr11/2005, sid 66 - 71, där Magnus Fröderberg testar kameran för första gången. Han skriver bl a: "
Tyvärr tar Canon i lite väl bra när de valt mycket skärpning u grundinställningarna.Mitt råd är att ställa in kameran på 0 skärpning och sedan skärpa med omsorg i photoshop."
Nu när det finns mycken erfarenhet frågar jag om han hade rätt?
Hälsningar
Janne
Jag passade även på att plocka fram tidningen Kamera och bild nr11/2005, sid 66 - 71, där Magnus Fröderberg testar kameran för första gången. Han skriver bl a: "
Tyvärr tar Canon i lite väl bra när de valt mycket skärpning u grundinställningarna.Mitt råd är att ställa in kameran på 0 skärpning och sedan skärpa med omsorg i photoshop."
Nu när det finns mycken erfarenhet frågar jag om han hade rätt?
Hälsningar
Janne
RG
Avslutat medlemskap
endast 1450 registerade tagningar,
Det kan ju manupileras lika lätt som klockan på en köksradio...
RG
Avslutat medlemskap
Svara gärna på min fråga istället. För för det begriper jag också att antalet tagningar kan manipuleras.
Maila honom, han är ju medlem här på fs. Tror nog han svarar på din fråga.
Thomas Olinger
Aktiv medlem
Jag fotograferar alltid i RAW även om jag vid flera tillfällen känt att jag inte orkar med efterbehandlingen och därför tänker gå över till jpg. Men så tycker jag att jag själv vill ha koll på bilderna, även om de inte framkallas alla gånger. Om Canon 5D har för mycket skärpning vet jag inget om, men om du fotograferar i RAW slipper du all bildbehandling i kameran.
Läs recessionerna här på FS och kolla vad andra tycker. Jag har fått för mig att alla som har Canon 5D är supertoppennöjda med den kameran, så varför skulle den inte passa dig?
Läs recessionerna här på FS och kolla vad andra tycker. Jag har fått för mig att alla som har Canon 5D är supertoppennöjda med den kameran, så varför skulle den inte passa dig?
J O Härnström
Aktiv medlem
Tack ska ni ha för svaren.
Jag fotograferar också bara i RAW, även om det är tidsödande med efterbehandling.
Tack för tipset, jag skall maila Magnus F och se om hans gamla råd håller fortfarande eler om det gällde endast med tidgare firmware.
Hälsningar
Janne
Vad jag förstår så har du en 40D.
Det vore kul om du förmedlar dina intryck om skillnaden i bildkvalitet mellan kamerorna lite senare.
Mvh J O
t_mauritsen
Aktiv medlem
Tack ska ni ha för svaren.
Jag fotograferar också bara i RAW, även om det är tidsödande med efterbehandling.
Tack för tipset, jag skall maila Magnus F och se om hans gamla råd håller fortfarande eler om det gällde endast med tidgare firmware.
Hälsningar
Janne
Uppskärpningi kameran görs endast på jpeg bilder. RAW bilder skall inte påverkas, där utför endast du uppskärpningen i datorn. Lycka till med din nästan nya kamera. Den kommer inte göra dig besviken!
Hälsningar, Thorsten
janne48
Medlem
Tack för svaret
Om jag fattar det rätt, så skärpeinställning 3 i menyn i kameran(fabriksinställning) har ingen betydelse alls om jag bara registrerar RAW-bilder?
Jag har inte ångrat att jag köpte 5D (visserligen inte ny, men med en rejäl prisskillnad) istället för 50D, fast det svider lite i ögat att jag inte fick del av den förbättrade LCD-skärmen med Live View. Fast jag sörjer att jag inte hade råd att även behålla min 40D.
Hälsningar
Janne
Om jag fattar det rätt, så skärpeinställning 3 i menyn i kameran(fabriksinställning) har ingen betydelse alls om jag bara registrerar RAW-bilder?
Jag har inte ångrat att jag köpte 5D (visserligen inte ny, men med en rejäl prisskillnad) istället för 50D, fast det svider lite i ögat att jag inte fick del av den förbättrade LCD-skärmen med Live View. Fast jag sörjer att jag inte hade råd att även behålla min 40D.
Hälsningar
Janne
BugEyes
Aktiv medlem
Om du kör jpeg med 5D och tänker efterbehandla bilden föreslår jag att du kör på neutral. I default (normal) inställningen blir bilden ganska kraftigt skärpt och lämpar sig sämre för efterbehandling.
Men jag förstår inte riktigt varför du bytte kamera, 40D räcker ju bra till de ändamål du anger.
Men jag förstår inte riktigt varför du bytte kamera, 40D räcker ju bra till de ändamål du anger.
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag tycker det är sunt agerat.
Bästa sättet är att ta reda på själv vad som passar en.
Kanske upptäcker man att 5D är jättefin att arbeta med och behåller den, kanske ångrar man sig och byter bort den mot något annat.
Har man ingen kompis som kan låna ut en kamera för "testning" så får man köpa.
Mvh J O
Bästa sättet är att ta reda på själv vad som passar en.
Kanske upptäcker man att 5D är jättefin att arbeta med och behåller den, kanske ångrar man sig och byter bort den mot något annat.
Har man ingen kompis som kan låna ut en kamera för "testning" så får man köpa.
Mvh J O
janne48
Medlem
Tja, det där med att byta kamera är väl lite ibland som kon - ni vet hon som tycker att gräset är grönare på andra sidan staketet.
Kan man sen hitta lite medhållande argument här på fotosidan för ett byte känns det ju ännu bätte...
Fast egentligen har hela tiden mitt grundmotiv för kamerabyte/uppgradering varit (eftersom jag gillar att fotografera stillastående bilar i allmänhet och Corvetter i synnerhet) att få en kamera, som ger ett perfekt slutresultat i upplösning på en förstoring 70 x 50 cm.
Då har jag dragit slutsatsen - efter att lusläst detta forum - att en 5D passar mig bättre än 50D.
Och så suger att bränna några kronor på en "ny" kamera.
Så kanske fler än jag har "kosyndromet" inom oss?
Häslningar
Janne
Kan man sen hitta lite medhållande argument här på fotosidan för ett byte känns det ju ännu bätte...
Fast egentligen har hela tiden mitt grundmotiv för kamerabyte/uppgradering varit (eftersom jag gillar att fotografera stillastående bilar i allmänhet och Corvetter i synnerhet) att få en kamera, som ger ett perfekt slutresultat i upplösning på en förstoring 70 x 50 cm.
Då har jag dragit slutsatsen - efter att lusläst detta forum - att en 5D passar mig bättre än 50D.
Och så suger att bränna några kronor på en "ny" kamera.
Så kanske fler än jag har "kosyndromet" inom oss?
Häslningar
Janne
Nilzohn
Aktiv medlem
Tack för svaret
<snip>
Det är riktigt. Om du använder Digital Photo Professional för RAW-hanteringen tas dock bildinställningarna med uppskärpning och annat med, och sätts som default.
Det är dock bara att dra i reglaget så går skärpningen ned igen.
Personligen utnyttjar jag detta, då det i många fall är rätt praktiskt att ha lite extra uppskärpning, färgton och saturation med som grundinställning. Om du sedan inte är nöjd är det ju bara att backa med någon knapptryckning.
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag inväntar dpreviews recension av 50D.
Kameran är så pass ny ännu, "hysterin" på siterna behöver nog lägga sig en aning.
Min tro är att man måste ha verkligt högklassig optik för att kunna utnyttja 40D maximalt. Förmodligen skruvar 50D upp kraven på objektiven ytterligare.
Sen, när man ska presentera resultatet så ska bildfilerna vidare till ett lab som trycker upp eller skriver ut stora förstoringar. Då kan mycket hända.
Mycket ska stämma för att få "perfekta" förstoringar. Skärmkalibrering, profiler etc...
He he, man kan ju alltid skylla på kameran om det går lite snett, utbrända högdagrar, dålig teckning i skuggorna, färgstick mm.
Kameran är så pass ny ännu, "hysterin" på siterna behöver nog lägga sig en aning.
Min tro är att man måste ha verkligt högklassig optik för att kunna utnyttja 40D maximalt. Förmodligen skruvar 50D upp kraven på objektiven ytterligare.
Sen, när man ska presentera resultatet så ska bildfilerna vidare till ett lab som trycker upp eller skriver ut stora förstoringar. Då kan mycket hända.
Mycket ska stämma för att få "perfekta" förstoringar. Skärmkalibrering, profiler etc...
He he, man kan ju alltid skylla på kameran om det går lite snett, utbrända högdagrar, dålig teckning i skuggorna, färgstick mm.
Tim_82
Avslutat medlemskap
Intressant läsning... har startat en likadan tråd för ett tag sedan ang begad 5d och ny 50d. Jag står fortfarande och velar =/
Mycket går att fixa till i Potoshop och jag vet ärligt inte om jag skulle märka någon större skillnad mellan dom kamerorna?
Steget från min 350 till en 50d lär nog gör mig nöjd.
Misstänker att jag skulle sakna den nya skärmen samt hastigheten och live view...
Samtidigt för min del så måste jag vid byte till en 5d även byta bort mitt 18-50 2.8f sigma ef-s.
Hur tycker ni mitt resonemang låter?
Längtar efter en ordentlig test av nya 50d...
Läste på cyberphoto att 50d skulle hålla samma brusegenskaper som 40d samt att den har 5mp mer att leka med.
Mycket går att fixa till i Potoshop och jag vet ärligt inte om jag skulle märka någon större skillnad mellan dom kamerorna?
Steget från min 350 till en 50d lär nog gör mig nöjd.
Misstänker att jag skulle sakna den nya skärmen samt hastigheten och live view...
Samtidigt för min del så måste jag vid byte till en 5d även byta bort mitt 18-50 2.8f sigma ef-s.
Hur tycker ni mitt resonemang låter?
Längtar efter en ordentlig test av nya 50d...
Läste på cyberphoto att 50d skulle hålla samma brusegenskaper som 40d samt att den har 5mp mer att leka med.