Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D eller Canon 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)
>> mapem

Det liknar min historia. Har varit en ganska flitig analog fotograf som köpte Canon 10D när den dök upp. Funkade alldels utmärkt i många år, MEN ville helst av allt köpa en fullformatare. Skäletär inte helt logiskt eftersom jag uppgraderade till 40D och den var ju ännu b'ttre än 10D och helt ok till mina behov. Det gick att stå emot FF ända till maj i år, då gick det inte längre. Fick lite stålar på fickan och då blev det en 5D mkII. Jag behöll min 40D för snabbare b/s och cropfaktorn på telesidan.

FF är ett ordentligt lyft men kanske mest för att jag känner igen mig med brännvidder från 24x36-tiden. Mycket pengar javisst, men vilken kamera! Som jag har längtat efter den ända sedan 5D kom för rätt många år sedan. Kände sedan att jag inte behövde min 40D så den fick gå till förmån för nytt objektiv.

Så, skall ni byta upp er, försök komma upp till FF. I varje fall om ni fotat på den "gamla" tiden.
 
Jag har nog tänkt att köpa 550D:an som backupkamera då jag redan har en 5D Mark II. 7D är allt för dyr för att få en grym crop-kamera.

Ser med spänning fram emot MOVIE-CROP-läget. 5600mm med min 500-glugg ;)
 
Det är ett påstående som är så fel att det är helt bortkastat.

Skillnaden mellan exempelvis en 400D och en 7D, trots att de har samma sensorstorlek, är himmelsvid.


Det som händer om du förstorar upp 400d-bilden lite så att den motsvarar 7d-bilden är att du oftast tycker 400d bilden är skarpare, förmodlegen p g a lägre pixeldensitet.

Jag håller med föregående om att det är meningslöst ur bildhänseende att uppgradera inom samma sensorstorlek.

Man kan inte se skillnad mellan de olika sensorstorlekarna mellan en APC och en annan.

Ref1
http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

Ref2
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Har 20D, 50D och 5D mkII. Som verktyg är 50D bättre än 20D (Sökaren och 3 tumsskärmen), men det som väl fastnat på 8mp eller på 15mp sensorn, är väldigt svårt att skilja. Har inte träffat någon som kan säga vilken som är bäst vid blindtest efter utskrift. Med 5D mkII går att se en skillnad.
 
Senast ändrad:
Jag gick från en 450D till en 5D och för mig så gav det otroligt mycket!
Ett rejält lyft för min fotografering va det verkligen!

Så om jag var du så skulle jag försöka hitta en 5D i fint skick :)
 
Jag gick från en 450D till en 5D och för mig så gav det otroligt mycket!
Ett rejält lyft för min fotografering va det verkligen!

Så om jag var du så skulle jag försöka hitta en 5D i fint skick :)

Om det är slutresultatet, bilden, man vill uppgradera är detta ända vägen. Om det är verktyget man vill uppgradera kan man stanna i APC-formatet.
 
Det som händer om du förstorar upp 400d-bilden lite så att den motsvarar 7d-bilden är att du oftast tycker 400d bilden är skarpare, förmodlegen p g a lägre pixeldensitet.

Jag håller med föregående om att det är meningslöst ur bildhänseende att uppgradera inom samma sensorstorlek.

Man kan inte se skillnad mellan de olika sensorstorlekarna mellan en APC och en annan.

Ref1
http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

Ref2
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Har 20D, 50D och 5D mkII. Som verktyg är 50D bättre än 20D (Sökaren och 3 tumsskärmen), men det som väl fastnat på 8mp eller på 15mp sensorn, är väldigt svårt att skilja. Har inte träffat någon som kan säga vilken som är bäst vid blindtest efter utskrift. Med 5D mkII går att se en skillnad.

Förlåt ser att jag skriver fel, var lite snabb:

Man kan inte se skillnad mellan de olika sensorstorlekarna mellan en APC och en annan.

Menar att man inte kan se skillnad vid på bilder tagna av olika generationer APC-sensor. Tex ser utprint av bilder från 350d, 1000d,50d eller 7D likadana ut, även croppade.
 
Om det är slutresultatet, bilden, man vill uppgradera är detta ända vägen. Om det är verktyget man vill uppgradera kan man stanna i APC-formatet.

5D är ju så jävla mycket lättare att använda, speciellt med att ändra alla slags inställningar, sen den större och bättre sökaren och greppet, nu kan man äntligen fota med tjocka vantar på sig!

Så för mig blev det både och :)
 
När det gäller låga iso och små bilder har du förstås rätt.

Jag kollade nyss på dataskärmen mellan 20D och 50D. Fotat handhållet här i rummet med ett Sigma 50 mm 1,4 på bländare 2,8. Ett objektiv och en inställning som om något kan lösa upp pixeltätheten i 50D.

Bildern ser likadana ut vid Iso upp till 800 på bilder i A3 format som inte är beskurna. Kallade in frugan som är yrkesfotograf och det finns ingen skillnad vi kan se.

Men vid ISO 1600 ser vi en liten skillnad. 20D upvisar en kornighet vid jämförelse, men jag måste titta noga på de mörkgråa objekten i bilderna. Sen är det stopp för 20d som inte går längre än till 1600. 50D funkar riktigt bra vid 3200 och detta erkänner jag är en fördel. Med ett 50mm objektiv och ISO 3200 kan man faktist låta bli blixten inomhus, utan att kornigheten blir störande. Väcker kreativitet - Coolt. Men 5D mk II spelar i en annan dimension även vad gäller ISO.

Sorry! Kanske vi lämnat tråden.....
 
Mitt första inlägg och har faktiskt exakt den frågan som trådrubriken är.

Jag står inför att köpa min första digitala systemkamera och har sett att 50D går att få för 8000 kronor, vilket även 550D betingar i pris.

50D är ju lite äldre modell, men den är ordentligt prissänkt och verkar lite mer robust.

550D kan filma, så långt är jag med.

Men vad skiljer i antalet exponeringar/laddning mellan dem t.ex?

Sen undrar jag framförallt hur den tätningen som verkar finnas i 50D skiljer kamerorna åt. Vilka situationer klarar 50D som skulle få 550D att ge sig? I utomhusmiljö tänker jag mig då.

Filma vore ju nice, men bilderna är det jag vill fokusera på.

Så rent krasst, vilken kamera av 50 och 550D?

mvh,

Jon
 
Så rent krasst, vilken kamera av 50 och 550D?
Rent krasst: 50D. Det enda skälet till att köpa 550D är, imho, att man vill kunna filma. Eller att man tycker 50D är för stor. 50D är öht en mycket bättre kamera.

Men gå till en butik och känn på dem, titta genom sökaren osv. Det viktigaste är ju att du trivs med den. Båda är bra kameror.
 
Jag åkte genast och kikade på en stormarknad.

50D rockar så mycket!!! Känns ju som en riktig kamera i jämförelse. Jag har väl lite korviga fingrar, men 550 kändes mini mini och plottrig.

Så om jag får tag i den för det priset som annonserats via prisjakt från Stockholm så tar jag bildbiten först. Filma kan jag göra sen :) Och i så fall så sparar jag ett tag innan. :)

/jon
 
Jag åkte genast och kikade på en stormarknad.

50D rockar så mycket!!! Känns ju som en riktig kamera i jämförelse. Jag har väl lite korviga fingrar, men 550 kändes mini mini och plottrig.

Så om jag får tag i den för det priset som annonserats via prisjakt från Stockholm så tar jag bildbiten först. Filma kan jag göra sen :) Och i så fall så sparar jag ett tag innan. :)

/jon

Jag har suttit nöjd med min 50d i ett halvår nu efter uppgradering från 40d och har faktiskt inte hittat något negativt ännu, en kanonkamera.

Lycka till !
 
Jag åkte genast och kikade på en stormarknad.

50D rockar så mycket!!! Känns ju som en riktig kamera i jämförelse. Jag har väl lite korviga fingrar, men 550 kändes mini mini och plottrig.

Så om jag får tag i den för det priset som annonserats via prisjakt från Stockholm så tar jag bildbiten först. Filma kan jag göra sen :) Och i så fall så sparar jag ett tag innan. :)

/jon


Från företaget i stockholm som säljer den för 7995 köpte jag i förra veckan Funkar utmärkt att köpa därifrån
Snabb leverans bara att ringa dem

//Samuel
 
Jo de har ju kampanj där. Ska nog beställa med en gång ifall de bestämmer sig för att höja imorgon måndag.

Tack för bra svar. :)

mvh,

Jon
 
Igår köpte jag 550d 18-135 kit(Innan hade jag en 350.) Jag tycker att jag gjorde ett bra köp. Otroligt snygga bilder jätte nöjd. Lägger väll upp några bilder sen om jag orkar ändra storlek. Jag kan inte ge så bra respons ang 50d eftersom jag kan inget om den. Så jag tycker du bör köpa en 550d för att en ahr massor av godis från 7d.
 
Tack för svar.

Jag har skapligt feta korvar till fingrar och trasslade in mig i 550. Har beställt en 50D nu som var grövre.

Sen tänkte jag också ut och dona i lite ogästvänliga miljöer, utomhus, och bedömde den som lite mer robust.

Det är dock en äldre kamera och den saknar video som sagt. Men filma får jag göra en annan gång.

Tack för alla råd och synpunkter som kommit idag, väldans snabb respons vill jag lova. :)

/Jon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.