Annons

Canon 50D eller 5D Mark I?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandalf

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag planerar att köpa en ny kamera i prisklassen 3000-4000kr och funderar då på om Canon 50D eller 5D mark I är det bästa valet? Har fotat mycket med min 400D i några år men vill byta upp mig.

Jag är egentligen bara intresserad av att fota och få fina skarpa bilder. Både landskap och porträtt. Mina objektiv passar på 5D och bak-displayen spelar inte så stor roll om den är mindre. Blixten är inte heller något problem att den inte finns på 5D.

Såldes, hur mycket bättre är bildkvaliten på fullframe-5D? Är det värt den extra tusenlappen och att den är lite äldre? Håller den fortfarande?

Tacksam för svar!

Mattias Rydberg
 
Skiljer det bara bara en tusenlapp är det ju inte så mycket att fundera över, om det är bildkvalitet som du sätter högst.

Om du värderar andra skiljande faktorer som tex cropfaktor så blir ju valet svårare.

Har du några fler preferenser som gör att valet blir enklare att göra?
 
Senast ändrad:
Skiljer det bara bara en tusenlapp är det ju inte så mycket att fundera över, om det är bildkvalitet som du sätter högst.

Om du värderar andra skiljande faktorer som tex cropfaktor eller så blir ju valet svårare.

Har du några fler preferenser som gör att valet blir enklare att göra?

Hej !
Vad fotar du ?

Porträtt ?
Bern proträtt ?
Studio ?
Blommor ?
Landskap ?
=>5D

Sport av något slag ?
Barn ? (springande mm )
Djur ?
=> 50D

.-----

Vad har du för optik ?

//MW
 
Skall mest fota landskap och porträtt! Dvs jag behöver inte fota så många bilder per sekund.

Men tycker ni att fullformat 5D är rätt val? Inget att snacka om?

Fotar b.la med 50mm 1.4, sigma ex 30mm 1.4, canon 28-105mm 3.5 etc. Mellanklassobjektiv med andra ord.

Så 5D med andra ord?

Hälsn.
 
Yes

Ja! Var bara beredd på att du får rengöra sensorn själv någon gång per år. 5D är en dammsamlare. Inga problem dock. Bara skaffa dig en blåstuta och lämplig våtrengöringsutrustning. Några hundringar och du klarar dig flera år med några minuters arbete/år
Finns många trådar om sensorrengöring här på FS. Du lär finna att bytet till fullformat är en riktig kick. Grymt fina bildfiler direkt ur kameran med 5D/1DMKII (Samma sensor fast något mindre i
1DII)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.