Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
canon 500D
- Trådstartare Håkan1
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Skall köpa min första systemkamera , funderar på en canon 500 D med objektiv 18-200. Kan detta bli ett bra köp ?
Håkan
Finns en miljon trådar om precis din fråga. Använd sökverktyget.
/Tomas
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Som första systemkamera så är det absolut en bra kamera. Däremot är väl inte 18-200 sådär väldigt populärt bland dem som har lite högre krav. Det är ju bekvämt med en zoom som täcker allt du behöver, men optiskt finns det bättre objektiv. Det brukar ju bli bättre pris när man köper paket, så om du märker att objektivet inte lever upp till dina krav så kan du alltid sälja det begagnat.
Det är inget uruselt objektiv på något sätt, du kanske kommer att tycka att duger alldeles utmärkt.
Det är inget uruselt objektiv på något sätt, du kanske kommer att tycka att duger alldeles utmärkt.
Senast ändrad:
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Det beror lite på hur mycket du vill lägga på ett objektiv.
Canons nya 15-85 är bättre än 18-200, och har den bättre USM autofokusmotorn. Men det är dyrare och du saknar de längre brännvidderna.
Generellt kan man säga att det är svårt att konstruera zoomobjektiv med stort zoomomfång, vilket gör att bild-kvalitén blir lidande. Att ha ett allt-i-ett objektiv är väl allas önskan, men något som är bra finns inte på marknaden idag.
Canons nya 15-85 är bättre än 18-200, och har den bättre USM autofokusmotorn. Men det är dyrare och du saknar de längre brännvidderna.
Generellt kan man säga att det är svårt att konstruera zoomobjektiv med stort zoomomfång, vilket gör att bild-kvalitén blir lidande. Att ha ett allt-i-ett objektiv är väl allas önskan, men något som är bra finns inte på marknaden idag.
Senast ändrad:
DrSadako
Aktiv medlem
17-85 mm är billigare än 15-85 mm men ändå ett mycket kompetent objektiv. Jag köpte min 500D i mitten av september med kitobjektivet (18-55mm) och det tog inte lång tid innan jag ville ha mer zoom. Det beror dock helt på vilken typ av motiv du tänker fotografera. 17-85 mm mycket allround och prisvärt vilket gör det ett bra instegsobjektiv i min mening. Ibland kan man hitta det objektivet kitat med 500D också.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Det finns inte så mycket erfarenheter av 18-135mm ännu, men vad jag läst så är det bättre än 18-200mm men fortfarande ingen höjdare. Det har ju inte heller USM motorn vilket är en liten nackdel.
Men om du får ett paketpris så brukar det ju bli bra rabatt på objektivet, och du kan då sälja det begagnat till ett vettigt pris om du inte tycker det är bra nog.
Men om du får ett paketpris så brukar det ju bli bra rabatt på objektivet, och du kan då sälja det begagnat till ett vettigt pris om du inte tycker det är bra nog.
DrSadako
Aktiv medlem
Hej
Jag har även börjat titta på ett 18-135mm . Vad tror ni om detta ?
Håkan
En vän till mig som fotograferat länge gav mig rådet att undvik att överstiga ett zoomomfång på mer än 3-4x när det gäller standardoptik. L-serie och dyr optik är en annan femma. I ditt fall har du 7.5X i omfång. Det är säkert ett helt ok objektiv, men räkna med att det inte kommer vara lika bra över hela omfånget. Jag har följt hans råd i alla fall och är inte missnöjd än så länge.
Här kan du hitta många recensioner på olika objektiv:
http://www.the-digital-picture.com/
http://www.dpreview.com/