Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50/1,4 USM, åldern

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Allt jag undrar är..
Jag kan köpa en begagnad utav en killes pappa, men han är inte säkert på när han köpte den.
Kan va allt från 2004-2007.. Så frågan gäller.
Är det stor skillnad på om jag skulle köpa ett nytt sådant lr köpa hans?
Är det några skillnader i själva objektivet eller kan jag köra på det?

Mig veterligt finns det bara en version av 50/1.4 och den kom 1993.. men det finns det säkert nån där ute som kan rätta mig om jag har fel.
Objektivets ålder kan du ta reda på genom att kolla produktionskoden, (som sitter vi objektivfattningen), och sedan jämföra enligt denna sida: http://the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-Lens-Aging.aspx

Och skillnad på nytt eller att köpa hans.. tja, det beror väl mest på hur han skött om objektivet. =)

Edit: Vid närmare koll på mitt eget 50/1.4 står där bara serienummer på just den modellen.. så åldern på just den modellen verkar lite svårare att ta reda på.. såvida ingen har nåt klurigt sätt att tolka ut det via serienumret..

Mig veterligt finns det bara en version av 50/1.4 och den kom 1993.. men det finns det säkert nån där ute som kan rätta mig om jag har fel.
Objektivets ålder kan du ta reda på genom att kolla produktionskoden, (som sitter vi objektivfattningen), och sedan jämföra enligt denna sida: http://the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-Lens-Aging.aspx

Och skillnad på nytt eller att köpa hans.. tja, det beror väl mest på hur han skött om objektivet. =)

Okej okej, frågade några vänner också.
Och dom gav mig liknande svar som dig.
Så isf tänker jag köpa det här objektivet!
Tack för det snabba svaret :)

Det är ett av mina favoritobjektiv på 5DMkII, skarpt redan på F/1.4. Men då och då ser jag kommentarer från folk som är mindre nöjda.

Eftersom du har "känningar" är det ju enkelt att få prova objektivet och ta lite testbilder och kolla i datorn och se om det levererar - innan du bestämmer dig.

Edit: Vid närmare koll på mitt eget 50/1.4 står där bara serienummer på just den modellen.. så åldern på just den modellen verkar lite svårare att ta reda på.. såvida ingen har nåt klurigt sätt att tolka ut det via serienumret..

Det går bara att kolla ålder på L-Objektiv. Det är bara som som har datumkoden stämplad. Men man märker ju om objektivet är gammalt, ofta så blir gummit på fokuseringsringen grått och torrt på den här gluggen. Men eftersom den optiska formeln är densamma så är det bara yttre kosmetika. Bilderna blir lika bra på ett objektiv från 1993 som ett från 2011.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar