Annons

Canon 450d eller Nikon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker som tidigare sagt att du ska gå in och klämma på dom i butik.

Ingen har ju hittills nämnt det faktum att D60 saknar Autofokus motor. Vilket i praktiken innebär att du alltid måste använda nyare objektiv med benämningen AF-S (Nikonobjektiv) eller HSM (Sigmas motsvarighet).
Att inte ens kunna använda ett vanligt 50mm 1.8 på D60 säger ju en hel del.

Så om du får ett utökat intresse för kameror i framtiden kan det vara lite surt med D60.

Och det här säger jag som alltid kört Nikon själv. fyi.
 
Nikkor 18-200 har inbyggd autofokusmotor, så den funkar kanonbra med D60.

Det folk syftar på kan bli ett problem för dig är att om ditt intresse i framtiden ökar och du vill skaffa fler objektiv, måste dessa just ha inbyggd autofokusmotor (i alla fall om du vill ha fungerande autofokus). Detta kan vara lite begränsande eftersom det i alla fall när det gäller Nikon finns många mycket fina äldre gluggar som saknar det, till exempel Nikkor 50/1,8 och 50/1,4 etc.
 
Claudio1987 skrev:
alla här på de sista trådarna pratar om 60d, är 450d nu utesluten?

Eftersom du vill ha en långzoom (18-200), så faller tyvärr Canon bort mot Nikons alternativ just pga objektivet. Gissar att den gluggen slår det mesta i den klassen. Därför talar det i detta fallet till D60´s fördel ( måste jag erkänna, Canonist som jag är ;-) ).
Hade objektivbehovet sett annorlunda ut så kanske det hade varit till Canons fördel som jag tycker har det bättre huset av dessa två (det är ju också aningen dyrare), men som många säger, bildkvalitetsmässigt så är ingen av dessa kameror dåliga.
Instämmer med de som tycker att du skall (om du har någon välutrustad fotobutik i närheten) gå och känna på dessa först innan du slår till.

Lycka till.
 
Claudio1987 skrev:
Men det objektivet som jag nämnde i början av tråden har väl auto foukus motor??

För att svara på frågan du egentligen ställer, Sigman med HSM och OS har autofokusmotor ja och funkar med D60.
 
Re: Re: Re: Re: Canon 450d eller Nikon D60?

ErlandH skrev:
Nja, nu säger du väl emot dig själv en hel del? Dels är D60 bättre för att man t ex kan manipulera skärpedjupet (det kan man förmodligen på en FZ18 också -- och där ser man ju i sökaren hur bilden blir), dels är D60 bättre för att det bara handlar om "sikta - skjut"?!

Kan väl göra bägge?

Trycker du ner nerbländningsknappen får du en finfin bild på hur skärpedjupet blir med D60.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.