Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 430EX blixt problem

Produkter
(logga in för att koppla)

pownibe

Ny medlem
Har ett problem som jag inte får grepp om (antagligen SBS) och det är följande:

När jag fotograferar med den externa blixten Canon 430EX i läge "P" ställer kameran (50D) automatiskt in slutartiden 1/60 och bl 4.0. Går jag över till "Av" och manuelt ställer in bl. 4.0 får jag slutartiden 1/5! Fotograferar jag i läge "M" med bl 4.0 ind. kameran att bilden blir underexp. vid snabbare slutartider än 1/5.

D.v.s. i läge "P" blir bilden rätt exponerad medans i övriga lägen får jag aldeles får lång slutartid. Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar.
 
Du måste gå in i menyn.

På min 450D är det:Meny, Custom Meny 3, Egen programering och Blixtsnynktid i Av-läge 1/200 på :)
 
Tackar så mycket, det hjälpte en del men....

Jag har tre val

0: Auto
1: 1/125-1/60 sek, auto
2: 1/250 (fast) sek

Kameran stod i läge 0.

Ställer jag kameran i läge 1 så blinkar "60" vid bl. 4.0 vilket skulle betyda underexponering. Ställer jag däremot kameran i läge 2 så kan jag ställa in valfri bl. från 4-22 utan att kameran varnar för underexp.!?

Jag hänger inte med!?
 
Fyllnadsblixt vs programautomatik

Tror du ej behöver oroa dig för varningen om underexponering. Blixtens automatik kommer ge rätt exponering. Däremot kommer förstås den snabbare slutartiden ge mindre exponering av befintligt ljus som lampor, stearinljus etc. Men det som ligger inom blixtens räckhåll kommer exponeras korrekt av blixtljuset.

Det är ganska vanligt att kamera i grundinställning förutsätter att i P-läge skall blixten ta hand om all exponering, slutartiden blir snabb nog för skakfria bilder. Medan i A, S, M, där vill kameran initialt exponera efter befintligt ljus och bara stötta med det blixtljus som behövs. Dvs den utgår från en lång slutartid som ev. kräver stativ.

Du kan nog lugnt ändra inställningen till önskad snabbare slutartid, blixten fyller på med ljus per automatik även om det varnar för underexponering innan.
 
Du blandar ihop två skilda ting, nämligen exponeringen av det befintliga ljuset och exponeringen av blixtljuset.

Ofta använder man ju blixt för att det är mörkt. Fast det är ju inte för mörkt för att fotografera, men i regel för mörkt för att man ska kunna hålla kameran för hand och få med ting som rör sig utan att de blir helt suddiga.

När du tar bilder med blixt är det många gånger så att blixten inte kan lysa upp hela motivet. Blixtljuset har en viss räckvidd, och allt som ligger utanför denna blir mer eller mindre mörkt. Din kamera ger dig dock möjligheten att exponera både det befintliga ljuset och blixtljuset korrekt, om du så önskar. Vilken effekt du eftersträvar ska styra vilken inställning du har på kameran.

Innan vi går igenom de olika inställningarna måste man ha klart för sig vad det är som styr hur ljus bilden ska bli.

Befintligt ljus:
  • Slutartiden
  • Bländaren
  • ISO inställningen
  • Det befintliga ljusets styrka
Blixtljus:
  • Avståndet från blixten till motivet
  • Bländaren
  • ISO inställningen
  • Blixtens ljusstyrka
Notera här vad som är lika och vad som skiljer i listorna.

När du sätter på en blixt fungerar inte alla inställningar som vanligt. Beskrivningarna nedan förutsätter att blixten står i läget E-TTL.

P (Program)
Kameran mäter befintligt ljus och väljer tid och bländare som exponerar detta ljus korrekt, under förutsättning att tiden inte blir för lång. Gränsen går vid 1/60 s. På det andra hållet går gränsen vid 1/250 s, då detta är den kortaste tiden som kameran kan synkronisera en blixt med. Om det är mörkt i salongen ger detta alltså 1/60 och optikens största bländare. Resultatet blir en underexponering av det befintliga ljuset, men det indikerar inte kameran för, då den är väl medveten om att du satt på en blixt, och därför räknar kameran med att blixten ska ge en bra exponering av huvudmotivet.
När du trycker på avtryckaren skickar blixten ut en mätblixt. Med hjälp av denna mäter kameran hur väl blixten belyser motivet, och beräknar vilken ljusstyrka blixten ska ha för att det ska passa till den bländare den nyss valde. Omedelbart därefter tas bilden, som får de partier dit blixten räcker korrekt exponerade med den, men avlägsna delar av motivet blir underexponerade.

Om däremot kameran valde något annat än längsta tid (1/60) och största bländare betyder det att den klarar av att exponera även det befintliga ljuset korrekt. Blixten hjälper sedan upp de delar som den når. Om det befintliga ljuset överstiger en viss styrka kommer blixtens bidrag att reduceras automatiskt, för att inte överdriva "blixtkänslan" i bilden.

Tv (Bländarautomatik)
Med den här inställningen har du sagt till kameran att du vill ställa in en slutartid och kameran ska välja bländare. Den kommer att välja en passande bländare till det befintliga ljuset, om det går. Är det mörkt kommer den antagligen att blinka för underexponering.
Oavsett vilket, kommer den att anpassa blixtens ljusstyrka till den valda bländaren, liksom i fallet ovan.
Om du har Safety Shift tillslaget, och alltså säger till kameran att den ska förlänga slutartiden om det inte finns någon tillräckligt stor bländare att ta till, kommer slutartiden även när du använder blixt att förlängas så att motivet blir korrekt exponerat, även om du inte hade haft någon blixt. I ditt fall alltså till 1/5 sekund.

Av (Tidsautomatik)
Nu har du sagt åt kameran att du ska välja en bländare och den ska fixa till en passande slutartid. Detta är alltså exakt som ovan, fast tvärtom. I och med att det finns fler steg på slutartidsskalan än vad det brukar finnas på bländarskalan är sannolikheten dock mycket större här att kameran verkligen kan ställa in rätt exponering. I ditt fall ovan, om vi antar att optiken har max bländare på f/4, måste du ställa in minst 1/5 s för att det inte ska bli underexponering med befintligt ljus, om du använder Tv. Det finns ju ingen större bländare än f/4 att ta till. Men om du istället använder Av, kan du ställa in f/16 om du vill, utan att det blir underexponering. Kameran väljer bara 3,2 sekunder istället.
Även här anpassas förstås blixtljuset till aktuell bländare. Detta gäller även om du har Safety Shift till.
Om du nu begränsar vilken längsta slutartid som du vill att kameran ska kunna använda i läget Av, när du har blixten på, till 1/60 eller 1/250, kommer kameran inte att indikera underexponering. Du har ju själv sagt åt den att du vill ha en viss tid, så den är programmerad att inte gnälla på dig då, trots att tiden inte räcker till korrekt exponering.

M (Manuellt)
Här väljer du både tid och bländare på egen hand. Kameran lägger sig inte i, men kommer att visa med mätaren i sökaren hur långt från den inställning den själv skulle valt din inställning ligger. Det den mäter är förstås det befintliga ljuset, för blixten har ju inte avfyrats än, så den vet kameran inget om ännu.
När du tar bilden kommer blixtens styrka återigen att anpassas till den valda bländaren. Bländaren i kombination med den valda slutartiden avgör om bakgrunden, utanför blixtens räckvidd, ska bli korrekt exponerad, lite mörk eller svart som ett gruvhål.

Det är alltså inte fel på varken kameran eller blixten eller på dig själv. Det är bara så att din kombination av blixt och kamera ger dig åtskilliga möjligheter att balansera blixtljuset mot det befintliga ljuset, för att få den effekt du vill ha i den färdiga bilden.
Tänk på att du exempelvis i Av kan styra exponeringen av det befintliga ljuset med den vanliga exponeringskompensationen (bakre hjulet) och samtidigt justera blixtexponeringen separat med knappen till höger och det bakre hjulet. Båda inställningarna har sina begränsningar, men om du väljer manuellt läge på både kamera och blixt kan du ställa in precis hur du vill.
 
Det är ganska vanligt att kamera i grundinställning förutsätter att i P-läge skall blixten ta hand om all exponering, slutartiden blir snabb nog för skakfria bilder. Medan i A, S, M, där vill kameran initialt exponera efter befintligt ljus och bara stötta med det blixtljus som behövs. Dvs den utgår från en lång slutartid som ev. kräver stativ.
Som jag skrev under tiden detta inlägg lades in kommer kameran i P-läget att exponera befintligt ljus med vissa begränsnignar, i Av (det heter inte A på en Canon) att exponera befintligt ljus korrekt om det räcker med längsta slutartiden, i Tv (det heter in S på en Canon) att exponera korrekt om största bländaren räcker till och i läge M inte exponera efter någonting alls utom det du själv säger åt den.

Personligen rekommenderar jag att du använder M-läget när du tar med blixt. Då har du koll på allting, men kan ändå dosera blixtljuset automatiskt med hjälp av E-TTL II, då det är en separat inställning på blixten.
 
Tackar och bugar alla.

Nu har jag mer kött på benen så att jag förhoppningsvis kan utnyttja blixten bättre framöver.

Nicklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.