Annons

Canon 40d

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid makrofotografering använder man oftast stativ och fokuserar manuellt så man förlorar inte mycket på att använda ett helmanuellt objektiv. EOS 40D har dessutom Live View så det går att fokusera mycket noga. Jag tycker att det är en utmärkt idé att skaffa en enkel adapter till Nikon-makrot. Det blir ett mycket billigt sätt att sätta igång med makrofoto.

Om man bara tänkt fota makro på stillastående motiv med det kan det ju vara en god idé med adapter. Ska man använda objektivet till mer rörliga motiv, kanske människor, så är det inte lika optimalt.

För fotografering av människor tycks Ejnar har andra objektiv.

Visst blir det svårt med makro-action, men som sagt så brukar den allra mesta makrofotograferingen handla om stativ och manuellt fokus.

Det är ju jättebra att kunna prova makrofoto billigt. Nikon-makrot är dessutom rätt bra.

1000 tack !

För den trevliga "Feed Back" , i sanningens namn kan jag inte 40d,en , jag är uppväxt med en Contaflex ju , än har jag inte läst en manual på 40d,en då jag bara har ett enormt "Sug" efter att fota i naturen och få känna på "Apparaten" och vänja mig vid den . Jag gillar att inte dra runt med ett 10 000 kronors "Apparat" , 2000 kr. känns som man kan "Tappa i sjön" utan det gör ondt . Och sen en fråga : Hur ställer jag "Live " , är detta på On/Off ? Sedan misstänker jag att Macro kan va jätte kult , hitta rätt ljuse exponerings-tider mm. , och inte minst att det kan göras för en billig peng med Nikon-objektivet .

Ja, EOS 40D har Live View.

Man aktiverar det i en av menyerna. Det står i manualen hur man gör. Manualen brukar finnas tillgänglig på nätet hos Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar