Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

ejnar.brochmann

Aktiv medlem
Ja beslutet är en Canon 40d , eller det blev bara så beroende på ett billigt objektiv (Ultrasonic 35-135) alternativet var att satsa på en Nikon d40 då jag även föll över två billiga objektiv ( Sigma AF 35-70 och ett AF Micro Nikkor 60 mm 2,8d) med Nikon fattning , nu är frågan om jag tog fel beslut ? Jag ska ta en del närbilder . Kan man byta objektiven till Nikon mott några till Canon ?

Senast ändrad:
Oroa dig inte över kameravalet. Canon 40D är nyare och dessutom en högre modell än Nikon D40. Du kommer att ha mycket roligt med den.
Byta objektiv kan förstås gå men sälj hellre de du inte behöver och köp de du vill ha.

Saken är den att jag inte begripar mig på alla dom beteckningar dom olika objektiven har , dock tycks det som om andra tar bra betalt för dessa Nikon objektiven , numer har jag då läst att Canon kan "Svälja" Nikon objektiven och då kan det ju va intressant att inte sälja av dom .

Inte

Du kan inte använda nikonobjektiven på din Canon. Möjligtvis finns det någon adapter men du förlorar autofokus och tappar skärpa om det skulle finnas någon sådan. Glöm det!

Du kan inte använda nikonobjektiven på din Canon. Möjligtvis finns det någon adapter men du förlorar autofokus och tappar skärpa om det skulle finnas någon sådan. Glöm det!
Autofokus tappar man ja, men någon skärpeförlust blir det inte.

Man kan tappa möjligheten att ställa in bländaren om inte objektivet har en bländarring (vilket de modernaste Nikonobjektiven saknar).

Förslag på objektiv.

Någon som har förslag på ett Canon objektiv för en 40d för när-bilder på kniv-klingor ? Kan ju va mycket reflex av ljuset när man vill fota härd-linjer och andra effekter i stålet .

Instämmer. Fungerar utmärkt på en 40D. Jag har båda, så jag vet.
Rimligt pris för ett begagnat EF-S 60 mm f/2,8 macro USM är nog också 2000, skulle jag tänka mig.

Fast en 40D är rätt mycket bättre att hantera än en 1200D, så den jämförelsen haltar rätt rejält. I någorlunda rakt nedstigande led är det ju 70D som är dagens efterträdare till 40D.

Fast en 40D är rätt mycket bättre att hantera än en 1200D, så den jämförelsen haltar rätt rejält. I någorlunda rakt nedstigande led är det ju 70D som är dagens efterträdare till 40D.

Sorry, jag tog bort mina tips då jag såg att trådskaparen redan köpt kameran.
40D är snabb och ok men iso över 800 är inte så användbart så det beror ju lite på vad man ska ha den till. För stillsamma knivblad är kanske en kompaktkamera ok.

Instämmer. Fungerar utmärkt på en 40D. Jag har båda, så jag vet.
Rimligt pris för ett begagnat EF-S 60 mm f/2,8 macro USM är nog också 2000, skulle jag tänka mig.
Jag har ju en Micro Nikkor 60 mm 2,8d en Adapter med Confirm kan handlas för 600-700 Kr. Och ett Bords-stativ för 99 kr , Gav 300 kr. för en Analog Nikon F501 med två objektiven och fin Väska , var för övrigt en Hanel 135 mm Tele med Skruv-fattning med . Jag menar jag har kommit lindrig undan .

Vad tycker ni

Nikon lins-EOS adapter fokus chip

Nikon lins-EOS adapter fokus chip Med AF-Confirm chip Gör att du kan använda Nikon objektiv på Canon EOS-kamerahus. Passar: Canon EOS DSLR - om huset klarar Canon EF

I lager

Butikens betyg:
4.6 22707 recensioner

CSE-certifierad

Konverter till Ultrasonic ?

Föll över en möjlighet , såhär förstår jag det hela : Min analoge "Ultrasonic 35 - 135 blir 55 - 216 mm på en Digital EOS 40d sätter man en Konverter på blir det en 300 eller 400 mm , hur fungera detta praktisk ?

Personligen skulle jag inte köpa en Nikon-Canon adapter i det här fallet, du tappar ju autofokusering, kanske ljusmätning så det låter ju bättre att sälja objektivet och köpa ett med rätt fattning (jag kan ge 500 för 60/2.8an men nån annan kan säkert ge mer). Sen kan man ju hoppas att det fungerar ok så det förmånliga priset du fick inte beror på att något var fel.

När det gäller telekonverter så får du ju väldigt dåligt ljusvärde eftersom du tappar 1-2 steg och dessutom tappar man skärpa så det är mest användbart på skarpa fasta ljusstarka objektiv, inte på en konsumentzoom.

Föll över en möjlighet , såhär förstår jag det hela : Min analoge "Ultrasonic 35 - 135 blir 55 - 216 mm på en Digital EOS 40d sätter man en Konverter på blir det en 300 eller 400 mm , hur fungera detta praktisk ?
Objektiv är varken digitala eller analoga i den mening kameror är det. Ett objektiv fungerar lika bra på en kamera för film som på en digital kamera (bara det är rätt fattning så att det passar på kameran).

Ditt EF 35-135 går alldeles utmärkt att använda på en EOS 40D. Brännvidden ändras inte eftersom det är en fysisk egenskap hos objektivet. Däremot blir bildvinkeln snävare på en EOS 40D än den blir på en gammal EOS för film eftersom bildsensorn på 40D är mindre än negativstorleken på filmen.

Med ett 35-135 på en EOS 40D får man alltså samma bildvinkel (eller snarare bildvinklar eftersom det är ett zoomobjektiv) som om man hade satt ett 56-216 på en filmkamera med negativstorleken 24x36mm.

En konverter är inte att rekommendera på det där objektivet. Autofokus kommer inte att fungera och skärpan blir lidande, samt att det blir väldigt ljussvagt.

Personligen skulle jag inte köpa en Nikon-Canon adapter i det här fallet, du tappar ju autofokusering, kanske ljusmätning så det låter ju bättre att sälja objektivet och köpa ett med rätt fattning (jag kan ge 500 för 60/2.8an men nån annan kan säkert ge mer). Sen kan man ju hoppas att det fungerar ok så det förmånliga priset du fick inte beror på att något var fel.
Vid makrofotografering använder man oftast stativ och fokuserar manuellt så man förlorar inte mycket på att använda ett helmanuellt objektiv. EOS 40D har dessutom Live View så det går att fokusera mycket noga. Jag tycker att det är en utmärkt idé att skaffa en enkel adapter till Nikon-makrot. Det blir ett mycket billigt sätt att sätta igång med makrofoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar