Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D vs 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

YoinkFox

Avslutat medlemskap
hejsan, för tillfället har jag en Sony a200 (som är till salu på blocket) och har tittat på canons 40D och 50D, är det så stor skildnad på dom så det är värt sån skildnad?Oo

huvudsaken till mitt byte är att jag vill ha canon eller nikon men inte sony (allt ska krongla med dom och ja tycker helt enkelt inte om deras kameror)

jag tar väldigt mycket porträtt/fashion och därför i fashion väldigt mycket bilder med mycket kontrast. därför vill jna ha en kamera som brusar väldigt lite eftersom de ofta blir brus i övergången från den mörka bakrunden till den upplysta modellen mm. är de så stor skildnad på kamerorna då? ja menar pixlarna bryr ja mig inte så mycket om eftersom ja aldrig drar upp så stora bilder och skärmen i 40D är lika dålig som i min Sony a200 och ja har klarat mig fint med den skärmen.

(har även kollat på Nikon D90...men canon 50D verkar vara bättre i näst intill alla tester)
 
Hej ! Den största skillnaden är nog att 50D har fått en ny skarp skärm och mer pixlar-större filer ! Nikon D90 är också ett bra val och klarar höga ISO utmärkt och har samma fina skärm på 3 tum där man ser skärpan och kontrast direkt utan att behöva "förstora".Håller med att det är ett svårt val,så kolla vilken optik du vill ha och gå på det i val av märke.50D är ju lite mer välbyggd och lite snabbare än D90 men bildmässigt är dom lika. M.V.H. Jonas !
 
Hej ! Den största skillnaden är nog att 50D har fått en ny skarp skärm och mer pixlar-större filer ! Nikon D90 är också ett bra val och klarar höga ISO utmärkt och har samma fina skärm på 3 tum där man ser skärpan och kontrast direkt utan att behöva "förstora".Håller med att det är ett svårt val,så kolla vilken optik du vill ha och gå på det i val av märke.50D är ju lite mer välbyggd och lite snabbare än D90 men bildmässigt är dom lika. M.V.H. Jonas !

ah jag har kommit fram till att valet står nu mellan Canon eos 50D, Canon eos 5D eller Nikon D90

jag fottar mest porträtt/fashion, jag har alltså ofta mycket kontrast och mycket i low light med höga kontraster då. jag planerar att ha till att börja med canon 50mm 1.8 men kommer uppgradera till 50mm 1.4 senare
 
Jag rekommenderar absolut Canon 5D om det är modellfoto du ska hålla på med.

Kör med den själv och är oerhört nöjd,

Se gärna bilder tagna med den på http://www.bildeffekt.se

Bildkvalitèn reducerad dock.

Se gärna i Flash (längst upp till höger)

Alla bilder där är tagna med just 5D.

Inget att tveka på anser jag utan bara köp, en gång FF, alltid FF.

Lycka till.

MVH Julle.
 
Jag rekommenderar absolut Canon 5D om det är modellfoto du ska hålla på med.

Kör med den själv och är oerhört nöjd,

Se gärna bilder tagna med den på http://www.bildeffekt.se

Bildkvalitèn reducerad dock.

Se gärna i Flash (längst upp till höger)

Alla bilder där är tagna med just 5D.

Inget att tveka på anser jag utan bara köp, en gång FF, alltid FF.

Lycka till.

MVH Julle.

FF? ah asså ja vill ju självkalrt ha ut så mycket skärpa som möjligt i mina bilder och sen vill ja ha så lite brus som möjligt (för tillfället har jag en sony a200 (som ligger ute på blocket) som när man går ut och kör de traditionella för fashion, sätter upp blixten och overpowerar solen, så blir det brus i de mörka partierna till och med ibland på 200)
och jag har hört att 40D har en väldigt bra skärpa...men jag har inte hört så jätte mycket av 5D,...jag har fotat med 5Dmk2 och de ska vi ju inte bara prata omxD men hur är 5D:n? och den funkar väl med alla radiosändare och så?
 
hejsan, för tillfället har jag en Sony a200 (som är till salu på blocket) och har tittat på canons 40D och 50D, är det så stor skildnad på dom så det är värt sån skildnad?Oo

huvudsaken till mitt byte är att jag vill ha canon eller nikon men inte sony (allt ska krongla med dom och ja tycker helt enkelt inte om deras kameror)

jag tar väldigt mycket porträtt/fashion och därför i fashion väldigt mycket bilder med mycket kontrast. därför vill jna ha en kamera som brusar väldigt lite eftersom de ofta blir brus i övergången från den mörka bakrunden till den upplysta modellen mm. är de så stor skildnad på kamerorna då? ja menar pixlarna bryr ja mig inte så mycket om eftersom ja aldrig drar upp så stora bilder och skärmen i 40D är lika dålig som i min Sony a200 och ja har klarat mig fint med den skärmen.

(har även kollat på Nikon D90...men canon 50D verkar vara bättre i näst intill alla tester)

köp en d90 om det är modell och lågisofotografering, d90 har störst dynamiskt omfång av de du nämner
Skilnaden mellan 40d och 50d är inte speciell stor vilket jag har visat i en lång tråd här på fotosidan och som sedan har verifierats av ett antal senare tester, bla av dpreview och exv DXO ranking. se bild
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    25 KB · Visningar: 459
köp en d90 om det är modell och lågisofotografering, d90 har störst dynamiskt omfång av de du nämner
Skilnaden mellan 40d och 50d är inte speciell stor vilket jag har visat i en lång tråd här på fotosidan och som sedan har verifierats av ett antal senare tester, bla av dpreview och exv DXO ranking. se bild

men då står valet mellan Canon 5D och Nikon D90:O
 
men då står valet mellan Canon 5D och Nikon D90:O

då jämför du två olika sensorstorlekar, gamla 5d har en otroligt fin återgivning, hudtonerna klarar Nikon bättre generellt men kör du raw så har 5d många fina egenskaper som färger , valörer övergångar etc.
en nackdel,man får lätt skit på sensorn men som kan städas bort.
Jag tycker bättre om 24x36 sensorns egenskaper som är 2,5 ggr större än de du finner i 40d,50d.

ser man till DXO uppmätning så står sig D90 bra mot även 5d, det dynamiska omfånget är tom större hos d90, vad som sedan händer vid en rawkonvertering och granskning av bildresultatet från de två har jag dock inte jämfört
 
Senast ändrad:
då jämför du två olika sensorstorlekar, gamla 5d har en otroligt fin återgivning, hudtonerna klarar Nikon bättre generellt men kör du raw så har 5d många fina egenskaper som färger , valörer övergångar etc.
en nackdel,man får lätt skit på sensorn men som kan städas bort.
Jag tycker bättre om 24x36 sensorns egenskaper som är 2,5 ggr större än de du finner i 40d,50d.

ser man till DXO uppmätning så står sig D90 bra mot även 5d, det dynamiska omfånget är tom större hos d90, vad som sedan händer vid en rawkonvertering och granskning av bildresultatet från de två har jag dock inte jämfört

asså jag förstår hälften av vad du säger :/ jag är inte så inne på tekniska termer just i kameror. men jag fotar väldigt mycket fashion och kanske 8/10 gånger personfotografering då och inte så mycket natur. jag gör detta med blixtar och kommer använda objektiv typ som 50mm 1.4 m.fl

vilken tror du skulle passa mig bäst där?
 
Jag säger att jag tycker du skall köpa en bra begagnad 5d till ett lågt pris och till den fotografering du tänker ha den till.
Vill du dessutom ha kort skärpedjup så är 5d att föredra framför en APS kamera.

Det bästa vore väl att du själv testade och förstår skilnaden mellan en APS kamera typ 40d, 50d , d90 och en kamera som har en 2,5 ggr större sensor exv 5d
 
Jag säger att jag tycker du skall köpa en bra begagnad 5d till ett lågt pris och till den fotografering du tänker ha den till.
Vill du dessutom ha kort skärpedjup så är 5d att föredra framför en APS kamera.

Det bästa vore väl att du själv testade och förstår skilnaden mellan en APS kamera typ 40d, 50d , d90 och en kamera som har en 2,5 ggr större sensor exv 5d

men 50D och D90 verkar ju ha skarpare bilder? det jag referar till är http://pixel-peeper.com/ där hittar man lite bilder från 5D:n på canons 50mm 1.4 objektiv och sen finns de andra kamerorna på andra objektiv...sen vet man ju inte om den med 5D:n inte är så jätte bra med den.
 
Om du letar lite på fotosidan så finns det en lång tråd angående 40d, 50d och där även jämförelse görs mot 5d som jag har skapat.

5d är en bättre kamera vad det gäller bildresultat ,vad jag förstod så var bildresultatet viktigt för dig och inte att kameran kan ta exv 6 bilder/sek.

Varken D90 eller 50d tar "skarpare" bilder än 5d , tvärtom, 5d har bättre förutsättningar att ge skarpare bilder än de två andra pga den större sensorn.

Om du inte är bekant med raw, arbeta med rawfiler så föreslår jag att du använder Nikon d90 istället eftersom den kameran har en bättre intern JPG rendering.
Dvs Nikon D90 ger bättre bilder rakt ut från kameran än vad exv de andra gör.

Jag föreslår återigen att du provar och förstår skilnaderna mellan en kamera som har en liten sensor jämfört med en kamera som har en stor sensor.
Oavsett vad du väljer idag så är kamerorna så bra att det är din kunskap som sätter gränsen, inte någon av de kameror du nämner.
 
Senast ändrad:
Om du letar lite på fotosidan så finns det en lång tråd angående 40d, 50d och där även jämförelse görs mot 5d som jag har skapat.

5d är en bättre kamera vad det gäller bildresultat ,vad jag förstod så var bildresultatet viktigt för dig och inte att kameran kan ta exv 6 bilder/sek.

Varken D90 eller 50d tar "skarpare" bilder än 5d , tvärtom, 5d har bättre förutsättningar att ge skarpare bilder än de två andra pga den större sensorn.

Om du inte är bekant med raw, arbeta med rawfiler så föreslår jag att du använder Nikon d90 istället eftersom den kameran har en bättre intern JPG rendering.
Dvs Nikon D90 ger bättre bilder rakt ut från kameran än vad exv de andra gör.

Jag föreslår återigen att du provar och förstår skilnaderna mellan en kamera som har en liten sensor jämfört med en kamera som har en stor sensor.
Oavsett vad du väljer idag så är kamerorna så bra att det är din kunskap som sätter gränsen, inte någon av de kameror du nämner.

ah nej, att kameran kan ta 6 fps spelar absolut ingen roll, men jag är alltid lite rädd för gamla kameror eftersom att många nytillverkade grejer kan krångla om amn inte har rätt system i kameran till de. till ex de nya radiosystemen funkar inte till alla gamla kameror och kan tänka mig att objektiv kanske kan krabba? och de avskräcker mig mycket
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.