Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
matnyttige skrev:
Varför inte skippa spotmätningen och kompensera direkt efter man kollat histogrammet?
För att brudens spontana leende när hennes blivande make snubblar inte gör sig lika bra när klänningen blev helt utfrätt och händelsen inte går att regissera i efterhand. Kanske. :)
 
StefanN skrev:
För att brudens spontana leende när hennes blivande make snubblar inte gör sig lika bra när klänningen blev helt utfrätt och händelsen inte går att regissera i efterhand. Kanske. :)
OK, så du spotmäter på brudens kritvita klänning när du plåtar bröllopsbilder? Då lär du ju få en brudgum som är klädd i digitaltbrus. -Inte så snyggt.
 
matnyttige skrev:
Kör man digitalt är det ju histogrammet som är den bästa mätaren
Säkert andra som påpekat det vid det här laget men på kamerorna det handlar om så är histogrammet något man får i efterhand, det är inte alltid man har möjlighet att kalla tillbaka objektet för ett nytt foto då. Dessutom var det bara ett exempel, själv saknar jag sällan spotmätning men jag går inte heller omkring och tror att bildkvaliteten ökar med antalet pixlar.
 
matnyttige skrev:
OK, så du spotmäter på brudens kritvita klänning när du plåtar bröllopsbilder? Då lär du ju få en brudgum som är klädd i digitaltbrus. -Inte så snyggt.
Det har jag väl inte sagt att jag ska göra? Nu är inte jag "den vane eventfotografen", men vore jag det skulle jag nog veta precis vad jag skulle behöva mäta på för att försöka hålla både klänning och frack inom omfånget (och självklart prioritera klänning om jag måste).

Men men, vi behöver nog inte bråka om det här. Jag tror att meningen med spotmätare framgår för ganska många. Och precis som en annan het diskussion här nyligen, om auto-iso, så är det helt onödigt för vissa och ganska nödvändigt för andra.
 
Mm 10.1 megpix och samma små uppgraderingar som 400d är ju det som folk väntar sig. Jag måse säga att jag ställer mig en smula undrande.
Dom har just släppt en 1dmk3 med 10mpix samtidigt som 400d ligger på 10pix och är typ ett år gammal.

Naturligtvis kan man släppa en 40d som har högre upplösning än 1dmk3 eftersom proffs kommer fatta att det är andra saker som gör att man kör 1d mk3. Samtidigt tycker man att 40d borde borde klå 400d och 200d eftersom den kommer 18 månader efter dessa...
Nu tycker jag att dynamik och bra egenskaper på höga iso är viktigare men det verkar ju inte alla tycka. (Läs tråden välkommen 30D)

Det skulle inte förvåna mig om 40D hade 12mpix
 
Kanske har dom en något vidareutvecklad version av sensorn från 400D med bättre brus på höga iso i nya "40D", själv tycker jag nog t.ex. att bruset på höga iso i 400:an är lite "vasst" eller "hårt", det är en bra kamera men jag kan inte påstå att jag kände något jättesug efter att uppgradera min 20D när jag såg bilder för första gången. Med tane på det så tror jag inte heller att dom trycker i fler Mp i en 40D-sensor.
Däremot så får dom mycket gärna göra ett lite kraftigare hus med större sökare för att konkurrera med med D200:an (om det behövs är däremot en annan historia).

/Micke
 
För mig är det helt OK med mindre än 10mp bara bilderna blir rena och fina.
Jag vill ha en schysst sökare och en säker autofokus. Det räcker som utveckling för mig
 
Detta kanske är gammalt fakta men Canon 10D marknadsfördes i mars 2003, 18 månader därefter kom 20D och ytterligare 18 månader senare kom 30D (mars 2006). Datumen från Canon fotomuseum.
Detta betyder att 40D kommer i september. Helt säkert.....

Dessutom kom 300D 6 månader efter 10d, 350d kom 6 månader efter 20D, samma historia med 400D. Vilket betyder att 450D kommer i mars 2008. Också helt säkert........

(Har inte orkat läsa hela tråden så ursäkta om det är en upprepning.)
 
pow skrev:
Också helt säkert........
"Helt säkert" var ett rätt vågat påstående. Dels för att förhållandet just blivit det omvända, 300D kom strax efter 10D men tittar man på nuvarande modeller så har 400D släppts innan en produkt med motsvarande specifikationer i segmentet ovanför.

Det är också rätt lite som har med numerologi att göra när det gäller produktreleaser. Man släpper produkter när de är klara och det är marknadsmässigt rätt att släppa dem.
Att man har en 18 månaders produktcykel har delvis att göra med att det gör det lätt att tajma in de stora mässorna men också gissningsvis handlat i om att det är en lagom längd för att både hinna få ut så mycket som möjligt av produkten efter att man släpper den till marknaden och hinna utveckla/testa/positionera klart en efterföljare som ska hålla försäljningen vid liv.

Det finns absolut ingen säkerhet i att det därmed måste fortsätta att vara så för alltid. Om de upplever att de måste göra något för att hålla tillbaka konkurrenterna kan cykeln bli kortare och om de upplever att det vore dumt att ersätta en produkt som fortfarande säljer mer än förväntat så kan cykeln bli längre.

Fast allt sådant har säkert redan avhandlats både i den här och andra trådar. Själv har jag lite svårt att se poängen.
 
Var precis på väg att köpa en 30D när jag kom på att det borde vara dags för canon med en ny release. Jag har idag en 10D och vill köpa nytt..

Är det vettigt att köpa 30D idag .. eller skall jag vänta? När tror ni den kommer?
 
Oscar skrev:
Är det vettigt att köpa 30D idag .. eller skall jag vänta? När tror ni den kommer?
Det beror som alltid på varför du vill uppgradera, om det är för att din 10D slutat fungera är det förmodligen mer rätt att köpa en 30D nu och om det är för att du gillar att ha det senaste när du hänger med polarna så är det kanske en bra idé att vänta.
Själv har jag valt att hoppa över 30D tills vidare, inte för att jag gillar det senaste utan för att jag inte har ett så akut behov av nytt hus och därför lika gärna kan vänta tills jag vet vad nästa hus tillför innan jag bestämmer mig.
 
Vånta Oscar, vänta...

Men om du skal köpa 40D när den kommer, är jag tväksam till.
Nästa modell blir säkert mycket bättre:))
mvh Erik J
.......som just har köpt en 30D till nettopris SEK 7900,-. Bättre kamera till det priset tror jag inte du hittar.
 
Re: billig 30D

GustafE skrev:
Beställde just en 30D för 7645 kr netto från denet24.de. Kommer på måndag!

Var det verkligen så övertänkt? Jag menar, nu måste du ju längta efter att midsommarhelgen äntligen tar slut så du får din dyrgrip... ;-)

Grattis till ett bra köp!
 
Nja jag vet inte det... är i Berlin och får väl använda min 350:a lite till. Sedan firar dom inte midsommar här utan jag åker till Svenska Kyrkan för att få lite sill och snaps.
Glad midsommar alla!
 
I kölvattnet

Nu bör det väl snart vara dags!?

Mark III är introducerad. Så nu bör snart en konsumentvänlig uppföljare till 20/30D komma.
En tung stridsvagn för 36000+ kr och tillhörande klumpig optik är inte vad alla önskar sig.

Så nu vill jag att Canon rappar på lite:

40D får kosta ca 15000 kr (får heta vad som helst). Men ska ha:

Nytt autofokussystem. Snabbare och mer följsamt.
Bättre dynamik med större omfång (det har Mark III fått)
Bättre tätning.
Stor och fin display. (Mark III har direktbild)
Äkta 5 bilder/sek eller snabbare (givetvis i RAW)

Resten av förbättringar har inte lika stor betydelse.
1,6x-sensorn har kommit för att stanna. Optiken för detta format är liten, lätt, kompakt och mycket smidig.

Mvh J O
 
Re: I kölvattnet

JanOlofHärnström skrev:
Nu bör det väl snart vara dags!?

Mark III är introducerad. Så nu bör snart en konsumentvänlig uppföljare till 20/30D komma.
En tung stridsvagn för 36000+ kr och tillhörande klumpig optik är inte vad alla önskar sig.

Så nu vill jag att Canon rappar på lite:

40D får kosta ca 15000 kr (får heta vad som helst). Men ska ha:

Nytt autofokussystem. Snabbare och mer följsamt.
Bättre dynamik med större omfång (det har Mark III fått)
Bättre tätning.
Stor och fin display. (Mark III har direktbild)
Äkta 5 bilder/sek eller snabbare (givetvis i RAW)

Resten av förbättringar har inte lika stor betydelse.
1,6x-sensorn har kommit för att stanna. Optiken för detta format är liten, lätt, kompakt och mycket smidig.

Mvh J O

Jag hoppas och tror att Canon kommer att försöka sig på en riktig D200-killer. Den som lever får se.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.