matnyttige skrev:
Egentligen borde jag skrivit att man inte får bättre bilder med en EOS 30D jämfört med en 400D.
Men visst blir upplösningen något bättre på den billigare kameran.
Det är dock som Bo Ignell säger att det är en prioriteringsak vad man uppskattar men det som i slutändan spelar mest roll är väl hur bilderna blir? På dem lär man inte se om huset är av titan eller om sökaren är dålig.
Är övertygad om att det i vissa situationer blir bättre bilder med 30D kontra 400D.
Visst, tar man en bild med samma objektiv, slutartid, exakt samma ögonblick, samma fokuseringspunkt mm, så är skillnaden försumbar.
MEN, det blir säkert bättre bilder från 30D vid tex sportfotografering (5b/s, bättre AF), stadigare och tyngre kamera minskar risken för suddiga bilder vid långa tider, likaså större och bättre grepp, knappar och reglage som sitter på ett bättre sätt ökar chansen till en bra bild vid snabba situationer mm.
Den viktigaste faktorn tror jag dock är om man trivs med sin kamera. Vissa vill ha en liten lätt kamera som alltid kommer med, och för dom är 400D + det beryktade kit-objektivet det bästa valet av dom två.
Själv köpte jag nyligen en 1DMK1 med 4MP begagnat, och den tar i många situationer mycket bättre bilder än min 20D...
Förklaring:
Mer fotoglädje med 1D gör att jag oftare tar med kameran = indirekt bättre bilder eftersom det inte skulle blivit några alls med en 20D som ligger hemma
Och jag gör sällan större kopior än 10x15 och då räcker 4MP gott.