ANNONS
Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Flightspotter89 skrev:
Blir orlig när det börjar pratas om att byta fattning på kameran! vill kunna använda mina objektiv som man laggt ut stora pengar på!

Som Magnus skrev, det är extremt osannolikt att efterföljaren till 30D inte skulle kunna ta samma objektiv (EF och EF-S). Så du behöver inte vara orolig.

Det är 100% osannolikt, en jämförelse med ett sådant byte vore som att försöka köra med rederiets enda oljetanker landvägen för att nyttja de transportlederna.

Robin Gyllander skrev:
Dina ef objektiv kommer inte att passa för att 40D ska ha Four Thirds fattning.

Självklart inte. Det vore det mest korkade Canon kunde göra. Att byta till ett betydligt sämre system som har betydligt färre användare. Ekonomiskt självmord. Är det några som INTE har något behov av att byta objektivfattningen så är det Canon.

Jag har svårt att tänka mig ett mer prisvärt hus idag än 30dn faktiskt... hejsan förresten... var ett tag sedan man hängde här ;)

hailstorm skrev:
Jag har svårt att tänka mig ett mer prisvärt hus idag än 30dn faktiskt... hejsan förresten... var ett tag sedan man hängde här ;)
Är inte 400D'n mer prisvärd? Man får ju i alla fall bättre bilder till betydligt bättre pris.

Hur prisvärd en kamera är beror ju på vad man prioriterar. Personligen tycker jag att 30D absolut är mer prisvärd än 400D. Men det beror ju helt på vad man prioriterar. Jag personligen tycker att bättre sökare, mycket bättre ergonomi, bättre seriebildshastighet, metallhus ger mycket mer än två miljoner pixlar till och antidammfunktion. Andra gör säkert andra prioriteringar.

Och jag tror inte att bilderna blir bättre med 400D än med 30D. Optiken betyder mycket mer än kamerahusen idag.

Kan inte annat än hålla med Bo. Det är till och med så att man blir sugen på att skaffa en 30D själv, att ha som backup och fritidskamera. FÖr dryga 8000 kr (inkl cash-back) får man en mycket kompetent kamera som räcker långt, för många. Fast jag skaffar nog en G7:a, eftersom den ska vara liten och smidig - för familjeutflykterna.

Det sägs ju dessutom (även om det inte är garanterat) att slutaren i 30D håller betydligt längre än xxxD-modellerna, vilket i sig är värt några kronor.

Ja nu när min stackars rysska ubåtliknande 1D har kastat in bönpåsen för gott så köpte jag i alla hast den som låg ok till ekonomiskt..

Detta kom lite plötsligt så att säga och de sparade pengarna blänkte så jäckande typ där borta ni vet vid bredvid Andromedagalaxen.

Att köpa en 1DmIII för sisådär 26000 var lite för mycket nu även om det priset inte är att klaga på.

Så nu har jag köpt en 30D och bryr mig inte ett enda skit om att det skulle komma en efterföljare. Faktiskt så är man helt befriad ifrån senastebehovet när behovet för bilderna råder och inte behovet för prylarna!!
Är det inte bilderna vi är ute efter va ?

Vem har tid att vänta på nästa modell om man är fotograf.. nej det ligger inte för mig.

Den bilden du inte får med 30D får du inte med 40D heller räknar jag med.
Behovet bestämmer vad en kamera är värd.

MVH Niclas,

Det enda jag ångrar med min 30D är att jag redan har köpt den. Alltså - jag hade velat köpa den nu ;-) Känns lite surt att köpa en till som reseservhus...

fhe skrev:
Bättre bilder?
Hur då menar du? För att den råkar ha fler pixlar på sensorn?
Egentligen borde jag skrivit att man inte får bättre bilder med en EOS 30D jämfört med en 400D.
Men visst blir upplösningen något bättre på den billigare kameran.
Det är dock som Bo Ignell säger att det är en prioriteringsak vad man uppskattar men det som i slutändan spelar mest roll är väl hur bilderna blir? På dem lär man inte se om huset är av titan eller om sökaren är dålig.

matnyttige skrev:
Egentligen borde jag skrivit att man inte får bättre bilder med en EOS 30D jämfört med en 400D.
Det är dock som Bo Ignell säger att det är en prioriteringsak vad man uppskattar men det som i slutändan spelar mest roll är väl hur bilderna blir? På dem lär man inte se om huset är av titan eller om sökaren är dålig.

Är övertygad om att det i vissa situationer blir bättre bilder med 30D kontra 400D.
Visst, tar man en bild med samma objektiv, slutartid, exakt samma ögonblick, samma fokuseringspunkt mm, så är skillnaden försumbar.

MEN, det blir säkert bättre bilder från 30D vid tex sportfotografering (5b/s, bättre AF), stadigare och tyngre kamera minskar risken för suddiga bilder vid långa tider, likaså större och bättre grepp, knappar och reglage som sitter på ett bättre sätt ökar chansen till en bra bild vid snabba situationer mm.

Den viktigaste faktorn tror jag dock är om man trivs med sin kamera. Vissa vill ha en liten lätt kamera som alltid kommer med, och för dom är 400D + det beryktade kit-objektivet det bästa valet av dom två.

Själv köpte jag nyligen en 1DMK1 med 4MP begagnat, och den tar i många situationer mycket bättre bilder än min 20D...
Förklaring:
Mer fotoglädje med 1D gör att jag oftare tar med kameran = indirekt bättre bilder eftersom det inte skulle blivit några alls med en 20D som ligger hemma
Och jag gör sällan större kopior än 10x15 och då räcker 4MP gott.

1D mI räcker lätt till perfekta A4 och större kopior, och då snackar jag utställningskvalitet!

MVH Niclas,

StaffanW skrev:
MEN, det blir säkert bättre bilder från 30D vid tex sportfotografering (5b/s, bättre AF)......
Jag har hört att AF ska vara samma på 30D och 400D. Men i ett tyskt test så var 400D's AF bättre än 30 D.

Det finns säkert situationer där 30D ger bättre bilder (alltså inte känns bättre) men i de flesta situationer ger nog 400 D bättre bilder. (Tex om du vill beskära en bild väldigt hårt).

matnyttige skrev:
Jag skulle nog hävda motsatsen, delvis för att 30D har spotmätning och andra bra verktyg som till skillnad från antalet pixlar kan spela roll för hur bra bilden blir.

Du får fler pixlar, så långt är det rätt. Fler pixlar betyder dock inte per definition bättre bild.

fhe skrev:
Jag skulle nog hävda motsatsen, delvis för att 30D har spotmätning och andra bra verktyg som till skillnad från antalet pixlar kan spela roll för hur bra bilden blir.
Är inte spotmätning något som hör till historien då man körde med diafilm i kameran och man inte ville få huvudmotivet överexponerat? Kör man digitalt är det ju histogrammet som är den bästa mätaren (gäller ju att köra så långt till höger med diagrammet vid RAW-skjutning). Alltså en av många lyxfinesser man använder ytterst sällan.

matnyttige skrev:
Är inte spotmätning något som hör till historien då man körde med diafilm i kameran och man inte ville få huvudmotivet överexponerat? Kör man digitalt är det ju histogrammet som är den bästa mätaren (gäller ju att köra så långt till höger med diagrammet vid RAW-skjutning). Alltså en av många lyxfinesser man använder ytterst sällan.
Just det, precis som det mesta när vi talar om vilka finesser som är bra, beror helt på vad du fotograferar. För exempelvis den vane eventfotografen så går det nog snabbare att spotmäta något neutralt (eller något han vill vara säker på att bevara) och trycka av än att efteråt studera histogrammet, exponeringskompensera och hoppas att ögonblicket dyker upp igen.

StefanN skrev:
Just det, precis som det mesta när vi talar om vilka finesser som är bra, beror helt på vad du fotograferar. För exempelvis den vane eventfotografen så går det nog snabbare att spotmäta något neutralt (eller något han vill vara säker på att bevara) och trycka av än att efteråt studera histogrammet, exponeringskompensera och hoppas att ögonblicket dyker upp igen.
Varför inte skippa spotmätningen och kompensera direkt efter man kollat histogrammet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar