Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
JanOlofHärnström skrev:
Men det blir ju som om en schackbonde sätter en dolkstöt i ryggen på en av sina egna pjäser. Eftersom 1D Mark III blir ointressant om 40D får vädertätning, snabbare matning och förbättrad AF.
Jag tror inte att det gör EOS-1D III ointressant. För en del fotografer kommer den fortfarande att vara det bästa valet.

Om Nikon kan ha både D2X och D200 i sortimentet så borde Canon också kunna ha en vädertätad kamera som är billigare än 1D III. En 1D-variant utan fast vertikalgrepp vore idealet, men en APS-C-kamera skulle duga fint också.

Funderar på att skaffa denna...
Det jag hoppas på är väl att de förbättringar vad gäller brus på mark3 ska smitta av sig lite på 40d.
Skulle va trevligt med lite snabbare slutartider när man fotar makro...

fhe skrev:
Jag skrev inte att det inte går att göra, jag skrev att de skulle behöva göra en helt ny plattform för att åstadkomma det. Att Olympus gjorde det gör inte jobbet mindre.

De har gjort det på en kamera för 7000... Canon har inte gjort det på sitt flaggskepp. Men de har försökt. Det är hedervärt.

Per skrev:Fast man har övergett det. I Live View på E-510 kan man inte använda AF.[/B]

Klart man kan

Att fälla ner spegeln (så att skärmen blir mörk), autofokusera, och sen fälla upp spegeln igen, räknas knappast. Det är ju bara marginellt användbart, och tveksamt om man kan kalla det för AF i Live View-mode.

HDFS) (KGS skrev:
De har gjort det på en kamera för 7000... Canon har inte gjort det på sitt flaggskepp.
Och vem tjänar mest på sina kameror?

Jag skulle tro att de helt enkelt inte är beredda att kasta in en helt förändrad konstruktion av husets inre och riskera en massa barnsjukdomar bara för att få något som nästan ingen efterfrågar och vars nytta är tämligen begränsad på en systemkamera (delvis för att det inte är speciellt praktiskt att fota med en 2-3-kilos klump uppsträckt i luften oavsett om man kan titta på skärmen eller inte).

Om de viktiga konkurrenterna lanserade det som en USP kan det bli "viktigt" att hänga med men annars skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det dröjer till den dag då EOS byts ut mot nästa system. Tills dess skulle jag tro att de helt enkelt tycker att det kostar mer än de kan vinna på det och att det finns betydligt bättre saker att lägga resurserna på (även om man kan undra när de petar in en "dammborttagning" som bevisligen inte fungerar speciellt bra i t.ex 400D).

Men en dag... Du kanske t.om får en EVF för att eliminera möjligheterna att ta bilder i mörker :)

fhe skrev:
Och vem tjänar mest på sina kameror?

Hej

Har faktiskt inte kollat hur det ligger till nu, tex Nikon har ju kommit väldigt starkt. En del av Canons konkurrenter tjänar nog inte så mycket utan försöker få marknadsandelar, de ser det som en långsiktig investering. Tjänar tex Sony, Pentax och andra några pengar överhuvudtaget idagsläget med tanke på investeringarna?????

Gamla data är att Canon säljer för dubbelt så mycket som Nikon men vinsten var hela 5ggr större. Mer kostnadseffektivt, tex göra sina egna sensorer själv etc. Idagsläget tror jag Nikon står närmre än Canon, dock inget jag har kollat.

Från tråden http://www.fotosidan.se/forum/showt...highlight=omar nikon canon vinst&pagenumber=2

Skrev jag:

"""Från deras "årsredovisningar"

Nikon, Foto: 31 mars 2005-mars 31 2006

Sålt för 416,606 Miljoner Yen
Utgifter 382,237
Inkomst 34,368

Så inkomsten (Nikon foto) är fördubblad jämfört med år 2004-2005 som låg på 16,841

Canon, Foto: 31december 2004- 31december 2005

Sålt för 879,186 Miljoner Yen
Utgifter 705,480
Inkomst 173,706

Jag är ingen expert på att tolka årsredovisningar, så kanske har tolkat något fel??

Verkar vara så att Canon (foto) säljer för ungefär dubbelt så mycket som Nikon (foto) och då skulle man kunna tänka sig att inkomsten (netto) skulle vara ungefär dubbelt så stor hos Canon, men den är ca 5 ggr så stor jämfört med Nikon, det är ju en avsevärd skillnad.

Canon verkar ha större vinstmarginal, tjäna mer på sina produkter. Kan det delvis bero på att Nikon köper sina sensorer från Sony, stora utgifter.

Nu är det lite olika tidsintervall""

Mvh

Omar

(20D) och 30D kan väl inte vara så hemskt mycket dyrare att tillverka än 400D.
300D och 350D lär ju ha varit riktiga guldgruvor för Canon.

Att ställa om till en ny kamera som är mycket förändrad gentemot 30D kostar nog en hel del.
Kanske vill Canon rida vidare på 350D och 400D-vågen och i så fall "bara" komma med en kosmetisk uppgradering. Sensorn från 400D, autofokus från 30D och DigicIII-processorn.
Plus lite andra små och ganska obetydliga uppgraderingar.
Stenhård marknadsföring och kalla skapelsen för en semipro-kamera. Bara för att de som köper den ska fantisera om att de är proffs fast dom inte är det.

De proffs som använder 20D eller 30D tycker att kameran är ett bra arbetsredskap som levererar vad de och deras kunder behöver.

Omar skrev:
Har faktiskt inte kollat hur det ligger till nu
Intressant men jag menade mer "Canon utan live-view med AF eller Olympus med en halv lösning som av KG alltid beskrivs som banbrytande". I det senare fallet kan jag tänka mig att det handlar om att hitta på så mycket som möjligt bara för att få någon liten marknadsföringsfördel mot jättarna i segmentet.

JanOlofHärnström skrev:

Att ställa om till en ny kamera som är mycket förändrad gentemot 30D kostar nog en hel del.

Skall jag ge mig på en gissning, eftersom jag inte jobbat med utveckling av just kameror, så är det rent utvecklingskostnaderna som brukar kunna skena i höjden och som en tillverkare kan vara orolig för i kombination med produktionskostnaderna. Dvs. den nya prylen skall/måste vara så billig som möjlig att tillverka för att marginalerna skall bli så stora som möjligt.

Att "köra vidare" på ett tidigare koncept/konstruktion kapar självklart utvecklingskostnad men framför allt tid. Och i den digitala världen är tid en viktig faktor. Dilemmat och den svåra balansgången är dock att göra produkten så intressant att vi som köpare väljer just den i stället för konkurrentens men utan att förlora i kvalité så att vi blir missnöjda (á la Mercedes och A-klassen).

Nä, jag tror nog (gissning naturligtvis) att Canon kommer med en bra mycket större uppgradering jämfört med 20D vs. 30D och att man försöker matcha D200.

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Nä, jag tror nog (gissning naturligtvis) att Canon kommer med en bra mycket större uppgradering jämfört med 20D vs. 30D och att man försöker matcha D200.

Mvh!
// Niklas

Hej

Man ju ju hoppas, men frågan är då inte om den går upp i pris, men och andra sidan är Canon väldigt kostadseffektiva så det går förhoppningsvis.

Skulle 40D bli för "bra" så skulle den kanske konkurera för mycket med MarkIII???

30D kostar idag ca 8500kr och Nikon D200 kostar 14400kr, skillnaden är ca 5900kr. Knappt i samma prisklass.

Kan bara säga att 30D är väldigt prisvärd.

Vädertätning är säkert bra, men bra mycket mindre viktigt för de flesta. Fotar själv med ett icke vädertättat 400mm 5.6, det funkar än :) :) :)

Har helt lämnat denna klass, kör nu bara med proffsserien, tycker det är för stor skillnad till 20D/30D kanske 40D blir helt annat.

Tex på analoga tiden fanns det tex Nikon F100 som hade stort sätt samma prylar som proffshuset F5 men för halva priset, samma var det när jag hade EOS 3, stort samma som EOS 1VHS som jag hade, men för halva priset. Skillnaderna var inte så stora, typ samma AF men i ett lättare och enklare hus, det saknar jag.

Mvh

Omar

Omar skrev:

Tex. på analoga tiden fanns det tex Nikon F100 som hade stort sätt samma prylar som proffshuset F5 men för halva priset, samma var det när jag hade EOS 3, stort samma som EOS 1VHS som jag hade, men för halva priset. Skillnaderna var inte så stora, typ samma AF men i ett lättare och enklare hus, det saknar jag.

Canon har ju kvar 3D ;) Så hav förtröstan Omar, den kommer kanske :)

Fast förhållandet D200 och D2Xs är väl nästan det samma som F100 kontra F5. Skillnaden dock, är att D200 ligger prismässigt väldigt nära F100, medans D2Xs är ungefär 12000-13000 dyrare än vad F5 var på sin tid. Skillnaden mellan 30D och 1D-modellerna upplever jag som betydligt större. 30D är inget alternativ till ex Mark IIN. Jag skulle ha svårt att utifrån kamerornas prestanda motivera ett köp av D2X när D200 är så bra som den är, skillnaden i af-speed är iofs rätt påtaglig. Jag hoppas att 40D håller sig på ett betryggande avstånd till Mark III.

"Jag hoppas att 40D håller sig på ett betryggande avstånd till Mark III."

Och jag hoppas på att 40D blir en räjel konkurrent till D200 med allt vad det innebär.

Personligen tycker jag vädertätning då är ganska ointressant. Jag har använt min gamla 300D i de flesta väder och miljöer och aldrig haft minsta problem. VAd jag dock skulle önska canon anamade från nikon är en fullt inställningsbar auto-iso funktion. Fick man sen önska något nytt så vore "lägre ljuskänslighet" i form av ett ISO 50 eller kanske till och med ISO 25 tacksamt.

Omar skrev:

Skulle 40D bli för "bra" så skulle den kanske konkurera för mycket med MarkIII???

Men skulle den inte bli så mycket bättre så skulle vi 20 och 30D ägare inte bry oss om att uppgradera och en stor del av försäljningen skulle utebli.

Själv hoppas jag på följande jämfört med 20D...
1 - Snabbare och säkrare AF vid AI servo, tror det kan bli en effekt av nya processorn.
2 - Högre upplösning med bibehållen eller bättre brusbild vid 100%
3 - Bättre DR
4 - Vädertätning
5 - Minst 5 bps, gärna mer
6 - Sökaren, men jag bryr mig faktiskt inte så mycket då jag troligen aldrig kommer att fokusera manuellt med den, sånt har jag min 5D till.

Om några av dessa saker är med så köper jag den och pensionerar min 20D. Övriga finesser som LiveView etc bryr jag mig inte ett skvatt om och räknar inte med att använda dom. Men jag köper kameran som andrahus vid bröllop etc och har just mina specifka behov klara för mig. Mina hockeybilder kommer också knäppas med den.

Hade föredragit en LCD som på 30D och 5D framför den jätte TV som verkar vara på baksidan om bilderna stämmer. Vet inte vad jag ska med den till riktigt.

BugEyes skrev:
Men skulle den inte bli så mycket bättre så skulle vi 20 och 30D ägare inte bry oss om att uppgradera och en stor del av försäljningen skulle utebli.
Jag undrar om uppgraderingar från föregående modell verkligen är en speciellt stor del av försäljningen.
Varenda gång de släpper något så klagar folk (inte personligt riktat mot dig) som har xxD på att (xx+10)D inte är tillräckligt mycket till uppgradering.
Samtidigt känner jag få amatörer som byter kamera (biltelefon, bil, stereo, TV, whatever) varenda gång leverantören kommer med en uppdaterad modell. Hur många här har t.ex haft D30, D60, 10D, 20D, 30D och funderar på en 40D? Har man haft alla tidigare modeller är väl chansen stor att man är en sådan som uppgraderar direkt men det känns som om det är betydligt vanligare att folk står över en eller två modeller.

Omar skrev:
Detta tycks alltid ha oroat Canon en del, men jag kan inte se att "leverera-alltid-så-bra-kamera-som-bara-möjligt"-strategin skadat Nikons försäljning, snarare tvärtom. D70 fullständigt sänkte den mycket dyrare D100, D200 är egentligen "för nära" D2x för att kosta 1/3 och alla uppdateringar som låg i firmware till D70s gav man gratis till existerande D70-ägare. Och det finns förmodligen fler exempel att peka på.

Jämför detta med Canon, som ibland t.o.m. inaktiverat i kameran existerande kod, för att upprätthålla en stenhård segmentering i produktlinjen -- helt enkelt undvika att kameran ifråga blev "för bra".

fhe skrev:
Jag undrar om uppgraderingar från föregående modell verkligen är en speciellt stor del av försäljningen.
Varenda gång de släpper något så klagar folk (inte personligt riktat mot dig) som har xxD på att (xx+10)D inte är tillräckligt mycket till uppgradering.
Samtidigt känner jag få amatörer som byter kamera (biltelefon, bil, stereo, TV, whatever) varenda gång leverantören kommer med en uppdaterad modell. Hur många här har t.ex haft D30, D60, 10D, 20D, 30D och funderar på en 40D? Har man haft alla tidigare modeller är väl chansen stor att man är en sådan som uppgraderar direkt men det känns som om det är betydligt vanligare att folk står över en eller två modeller.

Personligen är jag övertygad om att tidigare ägare, i segmentet, hör till en mycket viktig kundkategori. Detta behöver då naturligtvis inte innebära att än presumtiv 40D-kund idag måste vara ägare av 30D utan mycket väl kan vara ägare av föregående modeller en eller två varför inte tre generationer tillbaks!

Mvh!
// Niklas

När är det beräknat

Hej

Jag får inte rätsida på när folk tror att denna kamera kommer. Vilket datum tros det bli? Någon mässa i nära antågande?

Batte

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar