Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400mm5,6

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast då kommer den säkert kosta 25-30000kr och då faller det med ett mycket prisvärt fågelobjektiv

Borde nog gå att göra billigare än så, inte så mycket mer komplicerat än 300/4 IS. 19 990 på MediaMarkt säger jag!

Tror ändå lite mer på en uppgraderad 100-400 IS, nu när Nikon har kommit med en sådan.

Borde nog gå att göra billigare än så, inte så mycket mer komplicerat än 300/4 IS. 19 990 på MediaMarkt säger jag!

Tror ändå lite mer på en uppgraderad 100-400 IS, nu när Nikon har kommit med en sådan.

Blir inte det mycket sämre bildkvalitet med en zoom?

400/4

God eftermiddag!
Jag skulle vilja se en billigare 400 f4 istället för något annat. Kanske till och med en 500 f5,6... Jag klarar mig utan allt förutom autofokus. Så som det ser ut nu så finns det en klass runt 15 000 kr, efter det stiger det i canon.världen till dryga 60-100 000 kr, vilket är lite för mycket för min smak.

100-400 är intressant, men den drar in så väldigt mycket damm då den är dåligt tätad vid zoomringen! Går det kanske att göra något åt detta? En filtring eller nåt?

Jag tror också det är en myt. Använde tidigare en 100-400 under flera år utan att jag märkte något damm.

Jag har haft min 100-400 sedan 2009 och inte märkt av något problem med damm. Jag hade en 400/5.6 tidigare och zoomen ger mig fler keepers än den fasta 400/5.6 just pga den har IS. Att den fasta möjligen är marginellt skarpare på full öppning är inget man i praktiken märker av. Min 100-400 används nästan uteslutande på full öppning och jag har inga problem med dålig skärpa. Jag upplever att 100-400 ger ungefär samma skärpa som 300/2.8 IS gör med 2x-extender monterad, men det säger mer om hur bra 300/2.8 IS är i jämförelse med det mesta än att zoomen skulle vara dålig. En sak jag inte förstår är varför de som suktar efter en 400/5.6 med IS inte köper 100-400 istället för att sukta efter något som ju inte finns. Den fasta 400 har bättre balans och snäppet vassare AF, men i allt annat upplever jag att den kommer till korta i jämförelse med 100-400.

En sak jag inte förstår är varför de som suktar efter en 400/5.6 med IS inte köper 100-400 istället för att sukta efter något som ju inte finns. Den fasta 400 har bättre balans och snäppet vassare AF, men i allt annat upplever jag att den kommer till korta i jämförelse med 100-400.

Kan bara instämma. Även om man bara använder den på 400 så ger ju zoomen både is och en anständig närgräns. Pris- och viktskillnaderna är någorlunda försumbara.

God eftermiddag!
Jag skulle vilja se en billigare 400 f4 istället för något annat. Kanske till och med en 500 f5,6... Jag klarar mig utan allt förutom autofokus. Så som det ser ut nu så finns det en klass runt 15 000 kr, efter det stiger det i canon.världen till dryga 60-100 000 kr, vilket är lite för mycket för min smak.

Håller med om det! Vad skulle vi kunna få för spännande tele för 25-30 000? Sigma kommer med ett nytt 120-300/2,8 i det prisläget, men deras 500 utan IS kostar också över 40k.

Det får inta vara för stora glasbitar, då blir det dyrt. Ett nytt 400/4 skulle konkurrera för mycket med det existerande DO, och skulle ändå inte komma under 40k. Men ett 500/5,6 klarar sig med 95 mm frontlins. IS finns på budget-zoomar nuförtiden och bör inte vara en kostnadsfråga. Det borde kunna löna sig som en uppgraderingsmöjlighet för alla 400/5,6-ägare.

Jag förstår inte detta att Canon ska måsta chockhöja priserna bara för att en ny version kommer. Någon tusenlapp kan ju vara okey, men inte ockerhöja. Jag kan förstå det på ett sätt, utveklingskostnader osv.. men endå.. Det blir ju att man per automatik tittar på beg-marknaden. och det var väl inte den effekten Canon hade tänkt sig!? Det är märkligt det där..

Ny 400

Tackar för alla svar, jag siktar givetvis på ett 400 från canon, ser inte någon anledning att satsa pengar på något annat när dom ändå inte kommer i närheten av bildkvalitet jämförelsevis med prislappen. En ny 400 med IS skulle sitta som en fläskläpp, men då går väl priset upp allt för långt kan jag tänka mig.

Canons nya 200-400 är högintressant, men jag känner redan nu att plånboken är orolig endast nät jag tänker på den.

Önskar en trevlig helg!

Jag har använt Canon 100-400, 400/5,6 och har nu Sigma 120-400 OS.
Sigma ger absolut mest för pengarna. Skärpemässigt är det helt i klass med 100-400. Dessutom har den bättre bildstabilisering än Canon 100-400...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar