ANNONS
Annons

Canon 400 D & Canon 700 D - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomane

Medlem
Har köpt ny kamera men känner mig så besviken på resultet. Kan ni komma med lite tips om vad man ska göra? har sedan flera år tillbaka en Canon Eos 400 D som vi varit mycket nöjda över. På senare tid börjar den gjort sitt och det är nu dags att byta till en nyare kamera. Vi köpte nyligen en Canon Eos 600 D men kände väldigt fort att den inte motsvarade förväntningarna. Bilderna kändes bra när man tog stillastående motiv men i rörelse blev det tappad fokus så den kameran återlämnades. Vi pratade med en säljare som sa att Canon Eos 700 D skulle reagera snabbare för föremål i rörelse så vi köpte då en sådan istället.

Kamera inköpet är tänkt till att fota hobbybilder men även mycket bilder på hästar, då oftast i rörelse. Nu har vi testat kameran i en vecka, försökt ställa in den på olika sätt men det känns inte bra. Delvis känns det som en grå hinna över bilderna, men efter lite inställningar så blev det lite bättre, men föremålet får ändå inte riktig fokus. Oftast är bilderna suddiga eller en del av bilderna suddiga. Har nu suttit och tittat på alla gamla foton (många!) med min gamla kamera 400D och tycker resultatet är mycket bättre med 400 D bilderna. Hur kommer detta sig? Det är samma personer som fotar med denna kamera som med den andra kameran.

Vi använder oss av objektivet: Canon EF 70-200MM 4L IS USM
Objektivet köpte vi förra året och har använt till både 400 D samt denna.

Ska jag återlämna kameran, eller vad ska kan man förbättra bilderna?
Är trött på hinnan och att bilderna tappar fokus. Hundratals bilder....
Vilken kamera ska man köpa?
Det går inte att använda sig av en Nikon kamera till det objektivet vi har köpt?

Lite bilder från Canon Eos 400 D:
foto klicka 1
foto klicka 2


Lite bilder från Canon Eos 700 D:
Auto ISO
foto klicka 3
foto klicka 4

Inställd ISO m.m.
foto klicka 5
foto klicka 6

resultatet blir nästan lika oavsett om man fotar i sportläge, automatist osv.

hjälp?
 
Du kan vara lugn, det är inte kameran det är fel på.

3 och 4 har ISO 4000. Dessutom ser det ut som en brusreducering är på som smetar ut hela bilden. Den är även tagen under november i mulet väder.

5 och 6 har du en slutartid på 1/40 sekund. Du har helt enkelt skakat för mycket.
 
såg också att ison blev väldigt hög på auto läget därför valde vi att inte testa med det läget mer..

Idag testade vi att fota med olika iso lägen, 200, 400 etc... ALLA bilder ser likadana ut. provade att fota med automatläge...P läge, TV läge, Sport läge, finns ingen skillnad i en enda bild :/ oavsett vilken inställning. Testade även igår med olika inställningar. Ingen skillnad och igår var det solsken ute. testade med olika slutartider också idag, tog säkert 300 bilder men det fanns ingen bra bild. Alla bilder fick samma resultat.

Däremot kan säkert brusreduceringen påverka.
 
såg också att ison blev väldigt hög på auto läget därför valde vi att inte testa med det läget mer..

Idag testade vi att fota med olika iso lägen, 200, 400 etc... ALLA bilder ser likadana ut. provade att fota med automatläge...P läge, TV läge, Sport läge, finns ingen skillnad i en enda bild :/ oavsett vilken inställning. Testade även igår med olika inställningar. Ingen skillnad och igår var det solsken ute. testade med olika slutartider också idag, tog säkert 300 bilder men det fanns ingen bra bild. Alla bilder fick samma resultat.

Däremot kan säkert brusreduceringen påverka.

Om du inte lyckas få en enda bra bild så kan det ju vara optiken det är fel på. Canon (och även andra tillverkare) släpper oskarpa objektiv ut på marknaden (har själv blivit drabbad). Jag tror absolut inte att det är något fel på kameran. Har själv en 600D och min far har en 400D, båda är kompetenta kameror som kan användas för yrkesuppdrag. Det enklaste är ju att testa olika objektiv ihop med kameran och göra en analys efter det.

Har också 70-200/4L och kört detta med 600D, kanonresultat!
 
Om du inte lyckas få en enda bra bild så kan det ju vara optiken det är fel på. Canon (och även andra tillverkare) släpper oskarpa objektiv ut på marknaden (har själv blivit drabbad). Jag tror absolut inte att det är något fel på kameran. Har själv en 600D och min far har en 400D, båda är kompetenta kameror som kan användas för yrkesuppdrag. Det enklaste är ju att testa olika objektiv ihop med kameran och göra en analys efter det.

Har också 70-200/4L och kört detta med 600D, kanonresultat!

Är verkligen nöjd med resultatet om blivit med 400D och det objektivet,,,,visst är vi inga proffs som fotar och gör fel också, men vi har alltid fått fler bra bilder med den kameran än vad vi lyckats få med denna nya. Vi vill ju inte ha för avancerad kamera eftersom det är mest för hobby, men att vi fotar mycket i rörelse.

Här är några fler bilder med Canon Eos 400 D.
(tog med ngn ridhusbild där det brukar vara dåligt ljus samt en snöbild)
(objektiv Canon EF 70-200MM 4L)
foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto6

foto7 (tamtron objektiv)

Vi är fullt nöjda med dessa bilder och det är oftast så här bilderna blivit i alla år.

Här är Eos 700 D.
Tyvärr har vi raderat nästan alla bilder när vi laddat upp dom så jag har inte så många att visa.
Ja det kan ju vara så att ingen av oss kan med kameran.

(objektiv Canon EF 70-200MM 4L)
foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto6
 
Med 700D, fortfarande högt ISO (6400!) med utsmetande brusreducering eller 1/40 sekund vilket leder till oskärpa på den brännvidd du använt.

Bild 8 och 9 ser jag egentligen inga tekniska fel på.

Bild 13 fungerar i den upplösning (trots rörelseoskärpan) du laddat upp om man bara tillsätter litet mer kontrast, sätter en varmare vitbalans och fixar en uppskärpning.

Den största skillnaden tycker jag dock är att de flesta från din 700D är från november när något tjockt molntäcke ligger över.
 
Har kollat igenon bilderna och kan inte se att det skulle vara några problem med varken kamera eller objektiv. Det handlar om inställningar. ISO 6400 är bara att glömma vad gäller Canon 700D, den klarar högst ISO 1600 speciellt om man kör i färg. Jag har som sagt en Canon 600D själv och när jag fotar sport går jag i praktien aldrig över ISO 800 och Canon 600D är något vassare än 700D vad gäller ISO-egenskaper. Faktum är att 600D är en bättre kamera än 700D vad gäller sensorprestanda.

1/40s är ingen bra inställning för foto av häst i rörelse, det blir helt enkelt inte skarpt. Kan säga att det ofta krävs 1/500s för att få gående människor skarpa. För att fotografera hästsport så är 1/1000s nog ett bra minimivärde om de nu inte är helt stillastående, vilket hästar sällan är.

Som det ser ut är du begränsad av ISO egenskaper samt ljusstyrkan i 70-200/4L. Personligen skulle jag säga att Canons 135/2L är optimalt för hästsport speciellt på en APS-C crop då du får en bildvinkel motsvarande 216mm med ljusstyrka f/2.
 
Jag förstår att inställningarna är fel här och var, så mycket är jag med. Nu är det nog liknande inställning på just dessa bilder då dom är fotade en del i samma ögonblick. har tyvärr raderat bort massor av provfoton för att inte ta upp utrymmet på datorn.

Varför ställer sig ISON på så höga värden på Auto? Känner den av ljuset så dåligt?

Här är två november bilder med gamla kameran
foto
foto2

är lite villrådig om jag ska behålla nya kameran, men det kanske blir bättre längre fram då...när man testat sig fram mer.
 
Jag förstår att inställningarna är fel här och var, så mycket är jag med. Nu är det nog liknande inställning på just dessa bilder då dom är fotade en del i samma ögonblick. har tyvärr raderat bort massor av provfoton för att inte ta upp utrymmet på datorn.

Varför ställer sig ISON på så höga värden på Auto? Känner den av ljuset så dåligt?

Här är två november bilder med gamla kameran
foto
foto2

är lite villrådig om jag ska behålla nya kameran, men det kanske blir bättre längre fram då...när man testat sig fram mer.

För att ta kontrollen över dina inställningar så behöver du fota i M, AV eller TV-läget. Auto ISO är inte optimalt på en Canon 700D om du inte begränsar det till ISO 800 för färgbilder. Sedan måste det ju finnas befintligt ljus också, foto handlar trots allt om ljus.

Vad använder du för fokuseringsinställnignar? Låter du kameran gissa eller ställer du in fokuspunkt? Har du single shot eller kontinuerligt fokus? Det finns många faktorer som påverkar utgången om du får en skarp bild. Vidare hur bildbehandlar du? Fotar du RAW? Det bästa tips jag kan ge är att fördjupa dina kunskaper inom fotografi (finns mängder med bra info på bla youtube).
 
För att ta kontrollen över dina inställningar så behöver du fota i M, AV eller TV-läget. Auto ISO är inte optimalt på en Canon 700D om du inte begränsar det till ISO 800 för färgbilder. Sedan måste det ju finnas befintligt ljus också, foto handlar trots allt om ljus.

Vad använder du för fokuseringsinställnignar? Låter du kameran gissa eller ställer du in fokuspunkt? Har du single shot eller kontinuerligt fokus? Det finns många faktorer som påverkar utgången om du får en skarp bild. Vidare hur bildbehandlar du? Fotar du RAW? Det bästa tips jag kan ge är att fördjupa dina kunskaper inom fotografi (finns mängder med bra info på bla youtube).
Allt står i bildernas Exif.
Flera av bilderna med nya kameran har ett tydligt frontfokus, som tex. bild 10. Man ser var fokus ligger om man tittar på marken och det är ganska mycket fel.
AI Servo AF
AF Area Mode: Multi-point AF or AI AF

Jag håller med att flera bilder har frontfokus med, men det kan även bero på fokuseringsmetod.

Jag förstår att inställningarna är fel här och var, så mycket är jag med. Nu är det nog liknande inställning på just dessa bilder då dom är fotade en del i samma ögonblick. har tyvärr raderat bort massor av provfoton för att inte ta upp utrymmet på datorn.

Varför ställer sig ISON på så höga värden på Auto? Känner den av ljuset så dåligt?

Här är två november bilder med gamla kameran
foto
foto2

är lite villrådig om jag ska behålla nya kameran, men det kanske blir bättre längre fram då...när man testat sig fram mer.

Bild 13 (400D) har ISO 400 och slutartid 1/400 sek.
Bild 15 (700D) har ISO 125 och slutartid 1/40 sek.
Om bild 15 skulle haft ISO 400 istället skulle slutartiden hamnat på 1/125 sekund, d.v.s. mycket mer ljus behövdes släppas in i kameran vid fototillfället med 700D än med 400D. Kort och gott, det var en dag med bättre och ljusare väder förra året med 400D.

Visst kan man ta bra bilder ändå, men en gråmulen dag är det kinkigt.
 
Senast ändrad:
Jag håller med att flera bilder har frontfokus med, men det kan även bero på fokuseringsmetod.

Det kanske det skulle kunna vara, jag kan inte ens hälften av min nya kameras alla fokusinställninsmöjligheter och inget om 700D men om autofokus är något liknande min gamla 400D med nio fokuspunkter är ingen placerad så lågt att fokusfelet skulle kunna bero på att den lägsta punkten valdes. Om inte bilden är beskuren förstås.
 
Har kollat igenon bilderna och kan inte se att det skulle vara några problem med varken kamera eller objektiv. Det handlar om inställningar. ISO 6400 är bara att glömma vad gäller Canon 700D, den klarar högst ISO 1600 speciellt om man kör i färg. Jag har som sagt en Canon 600D själv och när jag fotar sport går jag i praktien aldrig över ISO 800 och Canon 600D är något vassare än 700D vad gäller ISO-egenskaper. Faktum är att 600D är en bättre kamera än 700D vad gäller sensorprestanda.

1/40s är ingen bra inställning för foto av häst i rörelse, det blir helt enkelt inte skarpt. Kan säga att det ofta krävs 1/500s för att få gående människor skarpa. För att fotografera hästsport så är 1/1000s nog ett bra minimivärde om de nu inte är helt stillastående, vilket hästar sällan är.

Som det ser ut är du begränsad av ISO egenskaper samt ljusstyrkan i 70-200/4L. Personligen skulle jag säga att Canons 135/2L är optimalt för hästsport speciellt på en APS-C crop då du får en bildvinkel motsvarande 216mm med ljusstyrka f/2.

700D klarar ISO 6400 precis lika bra som nån annan APS-C kamera (förutom Fuji).
Jag använder ISO 3200 tämligen rutinmässigt med min 650D. Förvisso fotar jag i RAW och efterbehandlar, men dessa (550D, 600D, 650D 700D) kamerors egna jpeg-generering är lika bra som nån annan kamera. Och det är ingen nämnvärd skillnad på deras ISO egenskaper. Finns det nån alls, så har det bara att göra med när deras sensor tillverkades. Och deras ISO 6400 bilder håller fint för att t.ex. visas på 30-tums monitor.

För övrigt anser jag ju att auto-ISO det första man skall stänga av på kameran. Liksom multi-point AF. Servo-AF skall bara användas om motivet rör sig mot eller ifrån.

Brusreducering och skärpning är ställbart för kamerans jpeg-generering i konfigurationen.
 
Jag har inte kollat alla bilder på de jag sett så tycker jag du jämför äpplen och päron.

Bilderna från 400D är tagna i bra ljus medans de från 700D är tagna i grådaskigt novemberljus. Det går helt enkelt inte att jämföra dem.

Sedan måste du ha realistiska förväntningar. Tyvärr har Canons sensor teknik inte utvecklats så snabbt som deras marknadsföringsfolk vill få oss att tro! ;)

Det skiljer faktiskt inte så enormt mycket i ren bildkvalité mellan 400D och 700D på låga ISO (baserat på min egen jämförelse mellan 400D och 7D). På högre ISO bör du dock se en påtaglig skillnad. Tänkt dock å att 400D och 700D är "samma" typ av kamera, det är ingen himmelsvid skillnad.

För att du skulle fått märkbart bättre resultat pga utrustningen skulle du antingen behövt köpa objektiv med bättre ljusstyrka eller ett kamerahus med påtagligt bättre sensor (dvs fullformat). Gärna båda dessa.

Ändå, även om du haft en 1DX med 135/2.0 så hade nog novemberbilden sett sämre ut än de tagna med 400D i vackert sommarljus. Fotografering handlar ju om att "måla med ljust" och utan ljus är det svårt att få till det.

För att kontrollera om din nya kamera lider av fokusfel bör du testa i lugn och ro i kontrollerad miljö med stillastående motiv. Det finns många trådar om detta här på fotosidan.
 
Här är två november bilder med gamla kameran
foto
foto2

är lite villrådig om jag ska behålla nya kameran, men det kanske blir bättre längre fram då...när man testat sig fram mer.

På dessa bilder är ljuset synbart bättre än dina novemberbilder med nya kameran.

Jag är övertygad om att du kommer får fina bilder med din nya kamera när vi går mot ljusare tider.

Har du kvar din 400D?

Prova att ta lite inomhusbilder, sätt ISO på 1600, och i övrigt samma inställningar och objektiv på båda kamerorna. Då bör du se en fördel på den nya kameran.
 
Jag tittade bara på några bilder. Men jag tyckte ju ISO 6400 bilderna såg bra ut för ISO 6400-bilder. Men där var ju inte mycket brusreducering involverad, kolla konfigurationen för bildstilen.

Men en sak som annars slog mig var ju den överdrivet korta exponeringstiden. Just dessa bilder jag tittade på innehöll ledande av häst eller skritt. Då hade du lugnt kunnat exponera på 1/200 istället för 1/800, och därigenom kunnat exponera på ISO 1600 istället. I övrigt har AFJ helt rätt. Du har ont om ljus på 700D bilderna. Då blir det svårare. Man får kämpa med att balansera slutare, ISO och bländare mot varandra. Du har åtminstone ett objektiv som ger dig skärpa fullt öppen, på f/4. Det ger ett val mindre att bekymra sig om.
 
Jag har kvar min 400 D.
Den börjar dock bli sliten nu det senaste och den har börjat gjort sitt, utsatt för alla olika väderlekar regelbundet, därav nytt kameraköp. Men ska se hurvida det funkar bägge imellan.

Dom absolut sista bilderna vi fotade med 400 D var dessa från okt och även nov iår.

foto
foto
foto
foto
foto
foto

Har kollat igenom lite på nya kameran nu.
Det står OFF på brusreduceringen från senaste fotograferingstillfället.
ang one shot så hade vi det den dagen då vi hade för högt iso, men inte det andra fototillfället.
Fokuseringspunkten är i den med punkten i mitten.
 
700D klarar ISO 6400 precis lika bra som nån annan APS-C kamera (förutom Fuji).
Jag använder ISO 3200 tämligen rutinmässigt med min 650D. Förvisso fotar jag i RAW och efterbehandlar, men dessa (550D, 600D, 650D 700D) kamerors egna jpeg-generering är lika bra som nån annan kamera. Och det är ingen nämnvärd skillnad på deras ISO egenskaper. Finns det nån alls, så har det bara att göra med när deras sensor tillverkades. Och deras ISO 6400 bilder håller fint för att t.ex. visas på 30-tums monitor.

För övrigt anser jag ju att auto-ISO det första man skall stänga av på kameran. Liksom multi-point AF. Servo-AF skall bara användas om motivet rör sig mot eller ifrån.

Brusreducering och skärpning är ställbart för kamerans jpeg-generering i konfigurationen.

Allt är ju relativt, men att säga att 700D "klarar" ISO 6400 kan jag dock inte hålla med om. APS-C som fixar ISO 6400 är tex Pentax och Fujifilm, men då snackar vi svart/vitt foto (finns ju även labtester som visar på detta).
Har själv en 600D (som har bättre sensorprestanda än 700D och 650D) och som sagt, skulle aldrig drömma om att fota i ISO 6400 med den. Går ytterst sällan över ISO 1600 med min 600D och då är det bara svart/vitt som gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.