wfrank skrev:
Det har skrivits massor om skillnaderna mellan 40D och 450D, båda har fördelar jämfört med den andra. 40D - har i antal några fler tekniska fördelar över 450D än tvärtom, det erkänns. Men hur är det praktiskt? En prioritetsfråga helt enkelt.
Ja, och i helheten så vinner 40D.
Så det handlar om man prioriterar ekonomi eller funktionalitet/hållbarhet.
Vilket jag påpekat tidigare i tråden
jag har ju trots allt skrivt att för den som har råd, så är 40D sett till helheten det bättre huset.
wfrank skrev:
Nåt som skulle kunnat fälla utslaget för mig (till 40D's fördel) är det som ofta framhålls om fokuseringen, att 40D skulle vara bättre på det. Jag använder 3 objektiv, samtliga fokuserar precist och omedelbart. Så även den punkten går helt bort idag (puh). För annars kan man ju bli rätt skärrad av såna uttalanden och tro det spelar roll
Precis som Kalle påpekar här ovan så spelar det roll
Hur stor roll, beror på vad du fotograferar.
Men skillnaden är stor, och definitivt påtaglig de gånger du behöver snabb och exakt AF.
Själv fotograferar jag en del lagsporter med riktigt snabba rörelser.
(Bl.a. elitseriehockey).
Där märks skillnaden
mycket påtagligt, mellan olika hus.
Att du inte fotograferar sånt som kräver snabb AF, betyder ju inte att andra inte kan märka en påtaglig skillnad.
Eller hur?
(Kollade just igenom en del av dina bilder, riktigt fina för övrigt).
Snabb och precis AF, i bra ljus, och mot föremål som står still, alternativt rör sig sakta.
Är inte alls detsamma som att AF funkar bra i sämre ljus, och på snabba rörelser som dessutom är oregelbundna.
Jag har testat detta med olika hus, i praktiken
Jag kan inte tänka mig att jobba med AF sämre än 40D, så länge jag har möjlighet att välja själv.
(Faktum är att mitt 40D mkII i flera avseenden är ännu bättre än 40D, gäller bla. AF).
wfrank skrev:
Men om "instegskameran" 450D några månader efter 40D's release går förbi den på flera väsentliga punkter...
Vilka väsentliga punkter då?
Du har hittills bara kommit med snack om skärmen på baksida, och smidigheten.
Själv har jag ovan visat på flera viktiga punkter som bevisar motsatsen...
När det gäller smidigheten, så visst har det sina fördelar med att ett hus är litet i vissa avseenden.
Men när du väl ska arbeta med huset, så är det många som i likhet med mig föredrar större hus, och batteri/vertikalgrepp.
Majoriteten av de fotografer jag känner personligen delar min syn på saken.
Detta är för övrigt en "smaksak".
Vilket innebär att vad som är bäst på just denna punkt är olika för olika personer
För mig är AF i högsta grad väsentligt (vilket är en av anledningarna till att jag testat 40D en del). Samt byggkvalite.
När det gäller just byggkvalite vinner 40D stort.
Finns ingen son helst diskussion om den saken.
Hållbarhet mot stötar och väderskydd borde vara viktigt för de allra flesta fotografer.
wfrank skrev:
En kamera ska ropa på sin ägare "ta med mig!" varje gång man går nånstans. Så den ska vara både smidig och kompetent. 450D är det, 40D är bara kompetent
Mitt 1D mkII ropar också ta mig väldigt ofta
Skillnaden är att det är helt vädertätat, så med rätt glugg på behöver jag inte bekymra mig om att fotografera i fullt ösregn.
Något som inte är det minsta lämpligt med 450D.
Själv skulle jag vantrivas att jobba med ett litet hus utan batteri/vertikalgrepp.
/Daniel.