Advertisement

Annons

Canon 350d närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)

marjatta64

Medlem
Hej,jag har köpt en beg canon 350 d med objektiv EF-S 18-55..och på köpet en teleobjektiv..EF 75-300 f/4-5,6 III..och nu min fråga,,jag gillar o ta närbilder på kryp o blommor..och undrar vilken närbilslins jag ska köpa eller vilket macro-objektiv är bäst?..Det finns ju en djungel av objektiv,,så skulle vilja ha en som fungerar till många användningsområden samtidigt,så jag inte sitter med massor av olika objektiv.för mina önskemål,när det gäller fotografering.och sen undrar jag,vad har man mellanringarna till?

Alla makroobjektiv är bra, som grundprincip. Du kan inte göra något dåligt val ur den synvinkeln. Du måste dock välja brännvidd. En lämplig är ca 100mm, som ger dig ett hyggligt arbetsavstånd från krypen(*). Kortare brännvidd är billigare, men ökar chansen att du stör det du fotograferar.

En 100/2.8 är dessutom ett mycket trevligt objektiv för annan användning, t.ex. intima porträtt.

Mellanringar kan vara en ersättning för ett makroobjektiv; du sätter dem mellan ditt kamerahus och ett objektiv, t.ex. ditt telezoom. Då får objektivet mycket kortare närgräns, och blir alltså ett slags makroobjektiv. Mellanringar är dyra om de ska bli automatiska, dvs ge både exponeringsmätning och autofokus. Det går dock att leva utan bägge, och då duger ett billigt kit.

Per.

*) 200mm är ännu bättre, men dyrare.

PS. Ordet "närbildslins" är tvetydigt, förresten. Det kan syfta på just en lins som man sätter på objektivet, eller dess modena betydelse, ett objektiv. Jag gissade på det senare.

svar;I

Hej.tack för svaret..men då kommer en följdfråga..vilket objektiv ska jag köpa då;)finns ju många..som passar bäst canon 350d...priset är inte så väsentligt..bara objektivet fungerar..länge;)eller ett tag tills jag vill byta upp mig,när jag har blivit duktig på o fotografer...

Du kan se utbudet om du
  1. Går till http://www.cyberphoto.se/
  2. Klickar "Obejktiv" i vänstermenyn
  3. Väljer "Canon" överst

Då ser du en lista med objektiv till Canon, som just inleds med makroobjektiven.

Överst i listan finns Canon 100/2.8 som är ett utmärkt val, men det finns fler, som du ser.

Per.

PS. Vill du ha längre brännvidd för att komma längre ifrån krypen men ändå ha samma förstoringsgrad, kan du välja Tamron 180/3,5 för ca 7500:- eller Canon resp Sigma för ca 14000:-

Det finns flera olika sätt att närma sig krypen och blommorna, och visst är makroobjektiv ett väldigt bra sätt, men man kan komma billigare undan om man redan har ett objektiv som kan användas. Din telezoom, försedd med närbildslins, dvs en positiv lins som man skruvar in i filtergängan, duger alldeles utmärkt till blommor och insekter, särskilt större insekter som getingar, fjärilar, skalbaggar och liknande.

Nackdelen som ofta framhävs för närbildslinser är att de har optiska fel och inte skulle ge resultat som kan jämföras med riktiga makroobjektiv. Men vid vanlig fotografering har de felen knappast någon betydelse, och de fel som man kan se är lätta att korrigera. Närbildslins har fördelar också, och de kan faktiskt överväga när man jämför.

Fördelar:
  • Närbildslinsen är billig (från en hundralapp)
  • AF kan finställa skärpan inom vissa gränser
  • Stabiliseringen fungerar normalt
  • Kan användas utan att riskera damm på sensorn
  • Tar liten plats

Nackdelar:
  • Varje lins har begränsat avståndsområde
  • Kromatisk och sfärisk aberration
  • Kan orsaka reflexer (flare)

Mellanringen delar inte någon av punkterna som jag har listat som fördelar, men av nackdelarna har den enbart att avståndsområdet är mycket begränsat. Just när det gäller insekter och blommor är den sfäriska aberrationen utan betydelse, medan den kromatiska aberrationen kan bli besvärande om man har en stark närbildslins. Därför finns också närbildslinser som är färgkorrigerade, men de är rejält mycket dyrare.

För vanlig fotografering kan man ofta inte se skillnaden mellan bilder tagna med makroobjektiv och tagna med tele och närbildslins. Däremot om man är noga med att bilden inte får förvrängas, som om man tar repro av små saker, exempelvis frimärken eller kretsmönster, då duger inte en närbildslins, för de ändamålen måste man ha makroobjektiv. Men för humlor, blommor och andra saker i liknande storlek är kanske den största skillnaden att det är mycket bekvämare att jobba med ett makroobjektiv.

Den stora fördelen med makroobjektivet när man tar blommor och insekter är att det täcker alla avstånd ner till det närmaste där det kan användas.

Mellanringen är ett bra komplement till makroobjektivet om man vill komma ännu närmre än dess närgräns, men till zoomobjektiv är mellanring bland det mest svårjobbade man kan ha.

TACK snälla för era svar..jösses vilken information man får..men vi har blivit klart mycket klokare av era svar..vi är jätte-tacksamma för era förklaringar o beskrivninga..uppskattas jätte mycket....vi är ju nybörgare till en viss del;) så all information är välkommet i detta hushåll....

Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 ..passar den här på min kamera som är 350d....har läst o googlat runt, o det verkar som om den här är det jag är ute efter;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar