ANNONS
Annons

canon 30d eller nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)

lindalinda85

Aktiv medlem
jag har idag en canon 350d men tycker inte riktigt att det är någon kännsla i kameran, Den är liten o helt för liten lcd skärm.

Är det någon här som har testat canon 30d och nikon d80, jag har jämfört dessa på nätet, men vet inte vilken av dem ja ska välja,

Har någon något tips om dessa?
taksamm för svar

Beror nog lite på vad du vill fotograferar.

Jag upplever D200an lite mer robust och rejäl är dessutom vädertätad (förutsätter att din optik också är det)

Canons 30D har bildmässigt en fördel om man fotograferar på höga ISO tal (Över ISO800) då bruset från canons sensor är mindre.

Jag stod själv i samma val för 1,5 år sedan... skulle uppgradera från D70 till D200 , men blev en total rockad sålde allt och köpte Canons 30D istället och kan inte säga att jag ångrar något.

Personligen hade jag i ditt fall köpt en 30D, och om ekonomin tillåter sparat 350Dn för att ha som extra kamera som man inte behöver vara lika rädd om tex på fest/festival eller liknande...

Eller varför inte leda in sambon i fotograferandet ?

Lycka till med ditt val
/Bosse

okej

okej har du testat någon av dem, så 30d är bättre är nikon d80. så du tycker att ja ska gämföra d200 och 30d

aha okej tack för ditt svar (bo hansson)

Jag tror att ja måste sälja min 350d annars har jag nog inte riktigt råd tror jag, får se.

Men tack för svaret =)

Jag har sedan 1,5 år en 30D, kanonnöjd...
Samtidigt känner jag flera fotorager som är jättenöjda med sina D70,D80 & D200

Altså det är svårt att jämföra, lite som att jämföra Saab & Volvo.

Båda har sina fördelar

Om man sen skall jämföra 30Dn mot D80n eller D200,,, tja,,, svårt..

japp

det är väldigt svårt men just nu står det mellan 30d och d200,
D200 är ju dyrare. varför är den dyrare?

Kan inget om Nikon tyvärr, är ägare till en 30D sedan ett år tillbaka och ångrar inte vägvalet en sekund.

Det jag vill tillföra diskussionen är väl att priset (både nytt och begagnat) på 30D är på väg ner då det diskuteras riktigt friskt angående en eventuell 40D.

Här är en riktigt fin annons för en 30D.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=63970

7800:-

Hmm.

Jo, det skiljer på 2 megapixel.Men vilken nytta har man egentligen av mycket megapixel?

1, Om du vill klippa i bilderna du fotar så kan du få ut lite mer detaljrikedom på de klippta delarna om du har mer megapixel.

2, Om du vill framkalla foton i riktigt stor storlek så är det bra med megapixel. 8 megapixel klarar A3 för övrigt...

Så den viktigaste skillnaden mellan de två kamerorna är inte megapixelräkningen. Långt ifrån.

Hmm...har kollat lite på D200 nu...det är väl väder/dammtätningen som slår 30D. I övrigt verkar de rätt lika tekniskt.

Samma bps.
Samma skärmstorlek.
Samma slutartider
Samma iso tal.
Samma ljusmätning.

(Ok, samma mättal angivna - det är ju variationer som kan bedömas Canon/Nikon teknik men ändå.)

Man brukar säga att bruset från höga ISO tal är bättre på Canon men att Nikon har en bättre ergonomi/hantering av kamerans funktioner.

Ärligt talat så är enda skillnaden brus och vädertätning. Jag gick själv på bruskvalitet och valde 30D även om jag nog mer valde mellan 350 och 30 inom canon familjen.

Mvh,
Lars

Senast ändrad:
Bildkvaliten gällande de kameror du (ni) sagt här skiljer sig nog inte nämnvärt. Men som du påpekade i ditt första inlägg gällande storlek o.s.v. Besök en butik och känn på dem, det är du som skall använda den. Ergonomi o.dyl. skall kännas bra, då tror jag man får ut mer av sitt fotograferande. Har själv en D200, den passade 'min' händer allra bäst. D80 har ju 'fått' vissa egenskaper från D200 dock ej vädertätning (men det är kanske inget krav).

Ta tid på dej och 'KÄNN' på grejorna!

/Arne

Tack, jag ska åka in till stan i morgon o kolla runt, innan ja bestämmer mig då, men ja måste dock gå lite på priset med vill inte lägga helt för mycket, och kan även tänka mig att köpa en begangnad som är i väldigt bra skick =)

Lan skrev:
Hmm...har kollat lite på D200 nu...det är väl väder/dammtätningen som slår 30D. I övrigt verkar de rätt lika tekniskt.

Samma bps.
Samma skärmstorlek.
Samma slutartider
Samma iso tal.
Samma ljusmätning.

(Ok, samma mättal angivna - det är ju variationer som kan bedömas Canon/Nikon teknik men ändå.)

Man brukar säga att bruset från höga ISO tal är bättre på Canon men att Nikon har en bättre ergonomi/hantering av kamerans funktioner.

Ärligt talat så är enda skillnaden brus och vädertätning. Jag gick själv på bruskvalitet och valde 30D även om jag nog mer valde mellan 350 och 30 inom canon familjen.

Mvh,
Lars

Okej för att jag har en canon 350d i dag men jag hatar den lcd skärmen så liten. och tycker att mina bilder blir lite suddiga, hur som helst så tycker ja att 30d känns mer rejäl, min vän har den, så ja har ju testat den

Mjo...Priset skiljer ju 5000 på ett nytt hus mellan Canon 30D och Nikon D200. Begagnat marknaden reflekterar ju detsamma.

30D har onekligen en trevlig stor 2,5" jo. :)

Tycker själv att en 30d är det givna valet idag sett till priset. Hade själv kanske hellre valt en d200 pga, i mitt tycke, bättre ergonomi hos Nikon, men 30d pga pris/prestanda.

Lan skrev:
Mjo...Priset skiljer ju 5000 på ett nytt hus mellan Canon 30D och Nikon D200. Begagnat marknaden reflekterar ju detsamma.

30D har onekligen en trevlig stor 2,5" jo. :)

Jo,, ja gillar skarpt den lcd skärmen, men tror du att de e nåhon större skillnad på 30d och om man jämför min 350d?

Ja.

Min mor har en 350D som hon införskaffat på inrådan från mig som bra instegskamera, efter att ha förhandgranskat ungefär samma bild i båda kameror kan jag bara säga "Ja, det är en stor skillnad."

Ska man resultatgranska anser jag att 350D skärmen är nästan oanvändbar. Bilder som ser ok ut visar sig inte vara det när man tittar på riktig skärm.

30D ger en bättre presentation av hur bilden är tagen.

Edit: Inser nu att du kanske frågade om det är någon större skillnad på kameran i sin helhet om man jämför 30D och 350D?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar