Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON 30D eller NIKON D200!!!??!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

macen

Medlem
Asså jag kan verkligen inte bestämma mig eftersom jag inte provat någon av kamerorna. De ligger båda i prisklass där jag helst vill göra rätt val, så detta känns tungt! haha. upp mot 15 000 kr. Ska man kanske ta nån sämre version istället? Jag antar att rangordningen sägs vara ungefär:
NIKON D80 >> CANON 30D >> NIKON D200.
Kan man lita på det?

ge gärna förslag på objektiv också.

Försök att inte svara avgörande vilken tillverkare ni hejjar på! haha. vet att ibland kan valen bero på det märke man gillar mest. Se det objektivt! (hahah objektiv!)
 
Frågan har varit uppe flera gånger.

Standardsvar: Om du inte redan har en massa Nikon eller Canon-gluggar ska du känna och fingra på båda kamerorna och välja den som känns bäst.

Både D200 och 30D är fina kameror, du gör inte "fel" vilken du än väljer.
 
Skit i klassen och prislappen och ta den som du trivs bäst med.

Alla tre producerar kanonfina bilder så det är mer en fråga om tycke o smak.

D200 kan något som de andra saknar och det är vädertätningen. I övrigt så är nog 30D och D200 nästan likvärdiga. Glöm den lilla skillnaden mellan 8MP och 10MP.

D80 är lite långsammare i seriebildstagningen än de andra. D80 är lite sämre än D200 i allt men det är inga avgörande saker. De har samma sensor (tror jag) Lite sämre AF. Byggkvaliteten, vädertätningen. Det är nog i stort allt......

30D är ett mellanting. Lika snabb som D200 men inte vädertätad.
 
Tackar!

Tusen tack asså! Satt och tänkte på min fråga nu och min instinkt säger canon. konon! haha
 
Re: Tackar!

macen skrev:
Tusen tack asså! Satt och tänkte på min fråga nu och min instinkt säger canon. konon! haha

instinkten skall man lita på, bra pris på 30d e det dessutom,

kolla in canons 17-55/2,8 IS också, fin glugg med bildstabilisering, lite plastig kanske men skarp som attan, och IS..

som nikonian så kan man bara drömma om en sån glugg än så länge,
=(
 
bör väl tilläggas att 30d är på väg ut och en efterföljare väntas inom en närstående framtid, 30d blir ju inte en sämre kamera för det, så passa på att slå till eller, låt dig luras av habegäret till det senaste..som ju som sagt inte finns riktigt än...men sen..och dyrare,

;)
 
Kika för all del igenom objektivsortimentet också och försök komma fram till vilken tillverkares objektivsortiment som har rätt produktmix där för ditt framtida fotande.

Stod inför samma typ av val som dig för några år sedan. Valet föll då på Canon eftersom jag tyckte utbudet på tele var bra (Canon var då ensamma om USM och IS objektiven).

Lycka till med köpet och en mycket trevlig fritidssysselsättning!
 
Steg 1 borde vara att åka till en affär och leka lite med kamerorna. Ergonomin är värt rätt mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.