ANNONS
Annons

Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazze2

Aktiv medlem
Står i begrepp att köpa en ny digitalkamera och Canon 300D är f.n. den mest intressanta, med Nikon D70 i hälarna.
Läste någonstans att man inte kan använda displayen på kamerans baksida vid fotografering!
Är den bara till för att se redan tagna bilder?! Verkar lite konstigt...
Tacksam för svar!
MVH Lars

Detta gäller alla digitala spegelreflexkameror (Canon 300D, Nikon D70, mfl). Det beror på att spegeln sitter framför sensorn och hindrar ljuset från att nå fram till bildsensorn.

Å andra sidan så har du en överlägsen sökare (i alla fall bildmässigt) istället.

--jalle

Anledningen är att på en systemkamera sitter det en spegel i vägen som gör att du kan se genom sökaren. När man tar kort fälls spegeln upp och ljuset kan passera och träffa bildensorn.
På små digitalkameror finns ingen spegel och där är istället displayen kopplad till bildsensorn som visar vad du pekar kameran mot.

Redigerat:
Oj vad sen jag var där då... snabba svar :)

Thx!

Aha - då är jag med och förstår varför det är som det är!
Det får man ju leva med! Har dock vant mig att kunna använda displayen ibland när jag fotar men min nuvarande digitalkamera.
Tack för alla, snabba svar!
Lars

Jag har nyligen köpt mig just en Canon eos 300 D och var lite fundersam på samma sak som du. Men tycker inte alls det var konstigt att gä "tillbaka" till att se genom kameran när jag fotar. Och jag gillar min canon skarpt.

Jag hade åxå hunnit vänja mig vid att använda LCD som sökare med min A70, men en riktig optisk TTL-sökare är så överlägsen att det inte går att jämföra, även om sökaren på både 300D och D70 är rätt små. Jag har knappt rört A70:n sedan jag köpte min D70, men jag kan väl säga att jag inte direkt längtar tillbaka. :)
Enda tillfället som jag kan tänka mig att LCD-sökare är praktiskt är om man vill fota över huvudet på folk, tex på en konsert eller liknande.

Förrutom spegeln och slutaren är det också en annan typ av sensor.

Ska du kunna se bilden måste kameran använda en continous output sensor, men då försvinner en del av ytan på sensorn till denna funktion, varpå varje pixel blir mindre, och man måste använda mikrolinser för att fylla ytan. Med mindre pixlar kommer också högre brus och sämre dynamik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar