Annons

Canon 300D och utrustningen man inte kan vara utan

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis köpt en Canon 300D med objektivpaket för och behöver lite goda råd men först lite bakgrund.

Lånade en gång en vanlig EOS av en kompis med en hel packe med objektiv, laborerade sedan under en gotlandruntsegling och wow, vilka bilder, skillnaden mot familjens traditionella Minolta leksakskamera var enorm!

Fick upp intresset och fotograferade upp några rullar på familjen, naturbilder och helt plötsligt fick familjealbumet bilder som fick kommentarerna "vilka proffsbilder".

Håller dessutom på med ett eget stort webbprojekt där ja kommer behöva lite informativa bilder till hemsidan som jag tänkt ta själv.

Har därför köpt en Canon 300D med 18-55mm objektiv inkluderat (35mm motsvarande 28-90mm). Jag har också köpt till 1GB extra minne.

Jag behöver hjälp med vad jag behöver komplettera kameran med?
Har idag varit inne i en fotobutik och blev något klokare men inte mycket.

Vilka objektiv man bör köpa till kameran, vad skillnaden är mellan olika objektiv och fabrikat. Har inga problem med ej-original-objektiv och ej heller att köpa begagnat. Vill också kunna ta riktiga närbilder men även på långa avstånd.

Nyckelordet för vad jag vill uppnå är nog ett riktigt "komplett" kamerasett där jag har objektiv och utrustning för alla tänkbara behov. Jag vill också köpa bra grejer!

Samtidigt som glad amatör har jag inget behov av utrustning som bara är dyrare och där slutprodukten (bilderna) med tanke på mina amatörmässiga talanger inte får någon större skillnad.

Tacksam därför för tips vad man bör tänka på och utrustningen "man inte kan vara utan" till denna kamera..

Tack

Lasse

En bra blixt kan vara bra att ha. 300D kan inte ställa kompesation på blixten så du får i så fall köpa en 550EX elelr en icke canon

Stativ kan också vara bra att ha

Fotoryggsäck kan också vara bra

Ang objektiv så är det en djungel o alltid kompromiss mellan:
Pengar/ljusstyrka/brännvidd och vikt

Roine

för mig skulle den i särklass viktigaste investeringen i ditt läge vara ett bra stativ.

Mer prylar skulle jag inte köpa innan jag kände ett tydligt behov som fått mogna fram ordentligt. Det blir lätt helt fel saker annars. När behovet väl mognat, då vet du själv precis vad du behöver. Kompletta kamerautrustningar finns inte, alla har olika behov och smak.

Det ryska hacket

Stativ

Hemmabyggd trådutlösare

Blixt, t ex Sigma EF-500 DG ST eller DG Super.

Tvättsäcken Jäll från Ikea

Minneskort 2x512 tycker jag är lagom

En minnesmank somm Image tank

Capture One för att packa upp RAW-filer

QPcard

Karftig dator

Paintshop

Fotokamrater

Förmågan att låta bli att ta en bild extra

Hej

420EX är riktigt bra, men då kameran inte kan ställa över/underexponering och inte heller blixten så begränsas du.

Bet kan vara snyggt att ställa blixten på säg 1 till 1.5 steg under så den lättar upp o inte dominerar bidler i solljus/motljus.

HAr ingen erfarenhet av andra märken

Roine

Vad är ett bra stativ?
Finns att köpa begagnat?

Bra dator finns redan?
1GB minne till kameran lika så?

Ryggsäck kommer när jag vet vad jag skall stoppa i den.

80-300 objektiv eller liknande kommer också, frågan är bara vilket?

Vad gör det "ryska hacket"`

Äventyrar detta garantin?

Vem/var kan man ev. få hjälp att installera detta?

Varför tvättsäcken Jäll? (även om jag tyckte den var snygg)

Mvh

The amateur photographer skrev:
Vad gör det "ryska hacket"`

Äventyrar detta garantin?

Vem/var kan man ev. få hjälp att installera detta?

Varför tvättsäcken Jäll? (även om jag tyckte den var snygg)

Mvh

En sträng om hacket:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=23513&goto=newpost

Det går att lägga tillbaka Canons originalprogramvara som kan hämtas från Canon innan kameran lämnas in för översyn. Hittills inga rapporter om att hacket har fått kameran att ge upp.

Ryska hacket
http://satinfo.narod.ru/en/index.html

Tvättsäcken Jäll fungerar som ett ljustält, bara att komplettera med en bygglampa eller två att lysa med från utsidan, när småprylar ska plåtas för t ex katalogbilder, så att säga.

Om du tar mycket bilder ute i solen kan ett polaroidfilter vara bra att ha.
Vad gäller objektiv har jag hört en hel del bra (för det priset) om Sigma 70-300 f/4-5.6 (obs finns i två varianter, det dyrare kompenserar bättre för kromatisk aberration). Bortfallet 55-70mm kan du antagligen klara dig utan.

The amateur photographer skrev:
Vad är ett bra stativ?
Finns att köpa begagnat?
Prisvärda stativ är Manfrottos aluminiumgrejer. 055 är stabilt och lagom högt, 190 är ett bra val om du inte vill bära tungt.

Vill du lägga mer deg kan du kika på Gitzos stativ. Eller kolfiber från Manfrotto, Gitzo eller Velbon om du vill få både stabilitet och låg vikt, men det kostar en del.

Sen är det en smaksak om du vill ha kulled eller trevägshuvud. Personligen kan jag inte tänka mig trevägshuvud (förutom växelhuvuden, men de är rätt dyra). Manfrottos kulleder är prisvärda, men tyvärr en snårskog som jag inte har koll på efter att de stuvat om i modellprogrammet. Oavsett vad för huvud du väljer tycker jag absolut du skall känna ordentligt på det i en affär och se att det passar din stil och utrustning, både för horisontella och vertikala bilder.

Är du verkligen säker på att du behöver ett xx-300-objektiv just nu? Risken är stor att du kommer att upptäcka att du behöver mer ljusstyrka än de billiga varianterna erbjuder och då har du kastat pengarna i sjön, som jag har observerat så många andra fotosidanmedlemmar göra tidigare. Det kan spara mycket pengar att begränsa dig till det objektiv du har nu och lägga ner en hel del tid på att verkligen rannsaka dina behov vid praktisk fotografering. Du kanske upptäcker att du är en sån som måste ha ljusstarka yrkeszoomar. Eller att du kanske föredrar fasta objektiv. Eller så kanske du ledsnar på stativet och känner att du absolut måste ha bildstabilisering. Det finns lika många utrustningspreferenser som det finns fotografer och det blir sällan bra att följa rekommendationer från andra om de inte har väldigt stor insikt i din personlighet. (De gäller naturligtvis även mitt råd - jag vet ju absolut inte om du är stativmänniska. Mitt råd, liksom andras, utgår från de egna behoven och den egna stilen.)

Först och främst, vilket trevligt forum med många goda råd och som det tycks gedigen kunskap om utrustning och fotografering!

Jo, jag vill faktiskt köpa ett teleobjektiv då jag vill kunna fotografera på avstånd, sjön etc.
Jag vet dock inte om jag förstod vad det dyrare hette, är det detta?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=48558&item=3831251542&rd=1

Annars vad är hela beteckningen på det "bättre" sigmaobjektivet?

Förddelen med att just köpa begagnat är att om utrustningen inte föll i smaken så sätter man ut en annons på te.x blocket och vips, så är man av med utrustningen (i värsta fall några hundralappar fattigare).

Vad det gäller stativ kommer jag investera i ett bättre begagnat i aluminium, stort tack för tipsen på märken.

Smart med tvättpåsen! det bär av till IKEA.

Är detta bara sk.it eller duger det till en glad amatör?

http://www2.blocket.se/view/2721093.htm?l=0&city=0

STORT tack för tipsen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar