Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 28-80mm 2.8-4L USM eller Tamron 28-75mm 2.8 XR Di

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag har lite köpkval och undrar om någon kan hjälpa mig.. valet står mellan:

Canon 28-80mm 2.8-4L USM (~5000:)
Tamron 28-75mm 2.8 XR Di (2500:)

Är verkligen Canonoptiken dubbelt så bra? Ska eventuellt kolla på Tamronobjektivet ikväll.


Mvh, Hannes
 
Hej
Om du ska testa Tamron objektivet så kolla att det inte frontfokuserar på 28mm, f2,8. Det verkar som en del Tamron 28-75 har problem med det.
Prova på lite olika avstånd till motivet.
 
Hej, jag köpte nyligen en begagnad 28-80 ( för att den var så billig). När jag jämförde den med min 28-70 2,8 insåg jag varför den var så billig. Den var helt enkelt mycket sämre. Skillnaden var så stor att jag misstänker att det kan ha varit fel på just den optiken.
 
Okej, tack så mycket för hjälpen! tydligen är den där magiskt röda L-ringen inte mycket att hurra för just i detta fallet. Jag ska testa o se med Tamronet om det fokuserar som det ska.
Tack igen för hjälpen!

Mvh, Hannes
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.