Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 28-135IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Är det någon som har erfarenhet av ovanstående objektiv?
Jag har tänkt att investera i ett sådant beg. Omfånget tilltalar mig, men det är inte så ljusstarkt, vilket känns som liten nackdel.
Tanken med objektivet är att använda det utomhus och då minskar kravet på ljuskänsligheten lite.
Jag har en Canon 60D som jag tänkt att använda objektivet till.

Finns det några andra alternativ som är prisvärda och ljusstarkare med ungefär samma omfång och som är skarpt?

Med vänlig hälsning

Har inte testat det själv, men det verkar helt okej av det jag läst om det.

Ett alternativ skulle väl vara 18-135 IS, som säljs i kit med 7d. Borde gå att få till hyffsat pris, starka sidan är väl smidighet och zoomomfång, jag vet inte vad du har idag eller vilka krav du har, men ljusstyrkan får man nog tyvärr leva med om det inte ska springa rejält i pris med så stort omfång. Samma gäller till viss del den optiska prestandan, det är ett stort omfång och jag har läst både gott och ont om denna gluggen. Har själv den till min 550D, och den är onekligen praktiskt och enligt mig presterar den bättre än vad många vill medge, vilket kan bero på vilka krav man har eller om man får ett bra/dåligt exemplar. Efter kalibrering hos intervision är jag nöjd med mitt.

Som sagt, prova dem själv så har du svar på dina frågor :)

Objektivet är helt OK. Det är anpassat för fullformat typ EOS 5D.
Skärpan är ganska bra och stabiliseringen är ett plus.
(begagnat i toppskick bör väl priset ligga runt 2500 kr)

Jag tycker att du i första hand ska sikta på en zoom som är anpassad för din kamera.
Nämnda 18-135 IS är väl ett bra alternativ. Omfånget är ju bättre. Den optiska kvaliteten bör vara ungefär likvärdig (jag har inte testat 18-135 själv)

J O

Jag har den och kan jämföra med en hel del. Den är lite svagare i vidvinkelläget, men riktigt okey från 35mm. Den tjänar verkligen på att bländas ner ett steg eller två. På en kroppad kamera blir den ju en fin telezoom ungefär som ett 70-200 på fullformat (men går ner till motsvarande 44mm). Den håller högre optisk kvalitet än 18-135. Det innebär att 28-135 ger skärpa i kanterna också till skillnad från 18-135, som kan vara aningen skarpare i centrum och har en mer effektiv bildstabilisering.

Hej,
Jag har objektivet och köpte det tillsammans med en begagnad 5D. Det är en optiskt ok normalzoom. Lätt, men byggkvaliteten är långt från L-objektiven. Bildstabilisatorn är bra. Lite mjukt på största bländare, men skarpt om du bländar ner 1-2 hack. Snabb fokus jämfört med andra i samma prisklass. Mycket objektiv för pengarna.
Efter att jag börjat leka med L-serien så inser jag att det finns roligare saker, men också MYCKET dyrare.
Som sagt: mycket för pengarna, optiskt bra om man bländar ner lite, snabb automat-focus, för lite pengar. Dock lite plastigt.

Kolla lite här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112813

Jag hade en 28-135 innan jag skaffade en 24-105.
Ljusstyrkemässigt var det aldrig något problem, den optiska prestandan var också bra jämfört med 24-105. Byggmässigt är det ingen pansarvagn (både på gott och ont) och IS'n tillhör dom äldre generationerna. En bra walkaroundglugg om man gillar kort tele mer än normalzoom

Objektivet är helt OK. Det är anpassat för fullformat typ EOS 5D.
Skärpan är ganska bra och stabiliseringen är ett plus.
(begagnat i toppskick bör väl priset ligga runt 2500 kr)

Jag tycker att du i första hand ska sikta på en zoom som är anpassad för din kamera.
Nämnda 18-135 IS är väl ett bra alternativ.

J O

Hej
Tack för svar
Hur på för vis är denna glugg ampassad till fullformatskamera?
Skulle jag få ett sämre resultat med denna glugg jämfört med en 18-135 IS?

Min känsla då jag har kollat på detta objektiv är att det känns solidare jämfört med det föreslagna 18-135 IS, kanske inbillning...

Jag har aldrig testat 18-135 mm IS.
Men det verkar som att det är ungefär jämnt skägg mellan de båda objektivet när det gäller skärpan. Lite bättre kantskärpa på 28-135mm.

Vinsten med 18-135 mm är ju zoomomfånget.

EF-S objektiven är anpassade för APS-C formatet och passar endast kameror med lilla sensorn.
Alla EF-objektiv passar alla Canon EOS-kameror och är anpassade för fullformat.

28-135mm IS är gediget och bra byggt. Det är ett fint objektiv.

MVH J O

ANNONS