Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24-70L Dålig skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
canon har sina utmaningar

be dem fixa skärpan (felfokucering) på ett 50/1.4 skall du få se mot en 1D mk2

Det funkar kanon på en 5D, både jag och en kompis har problem med 1D mk2 o mk2N

Det går inte justera mot den tydligen, så kompisen fick sälja sitt.

Roine

Fick besked av firman idag. De kommer att byta ut kretskortet som är av en gammal typ. Denna typ av kretskort medgav inte separat justering av de olika brännvidderna, så skulle de ha justerat in 24:mm-läget skulle de ha fått offra skärpa i teleläget.
Detta kommer dock att ordna sig med det nya kretskortet som de byter utan ytterligare kostnad.
All heder åt Intervision i Malmö alltså.

Slutet gott...

Ville bara tala om hur det gick och samtidigt ge MVG till Intervision i Malmö för sitt sätt att hantera saken.

Nytt kretskort (utan ytterligare kostnad) gjorde susen!
Blev ju en viss skillnad.

f/2.8 och 24mm.

Bilagor

• 24-70.jpg
    24-70.jpg
    61.3 KB · Visningar: 273
Slutet gott allting gott! Bra av Canon att fixa sådana här fel kostnadsfritt (fortfarande lite sur på Sigma, vilket kommer att påverka framtida objektivköp). Lycka till med fotograferandet!

/Pontus

Jo, visst var det bra att det ordnade sig.
Men kostnadsfritt blev det inte...
Första justeringen (+2000:) resulterade inte i någon förbättring, dock gjorde ju den andra det!

Så du fick betala för AF-justering? OK, då suger båda tillverkarna när det gäller goodwill tycker jag...

/Pontus

Glad att se att det ordnade sig.
Tycker det är OK att dom fixat det och bytt ut chipet för bara kostnaden av fokusjusteringen om garantitiden är ute.

Österdahl skrev:
Hej!
Har nyligen fått hem ett objektiv från justering då jag tyckte skärpan var åt skogen i 24mm:s-läget på bländare 2.8.
Dock såg jag ingen förbättring efter justeringen och skickade tillbaka det.
Jag skulle vilja ha synpunkter från er om detta verkligen är acceptabelt innan jag diskuterar vidare med firman som justerat.
Bifogar bild med f/2.8 och en med f/5. (100% crop)

2.8 kan bli suddigt beroende på hur långt bort man står. Man kan väl tycka att ett objektiv i den kalibern borde vara skarpare. Det kostar väl ändå över 10kkr om jag minns rätt.. Märkligt om det inte är bättre.

Re: Bakfokus?

Lars Smålänning skrev:
Vad innebär det att ett objektiv bakfokuserar (se inlägg i denna tråd 2007-01-14)?
Du siktar på ett motiv och kameran lägger skärpeplanet en bit bakom det du siktade på. Sigmas zoomar brukar istället fronfokusera. Det är många som tror att deras objektiv är oskarpa på full bländaröppning bara för att de aldrig får skärpan rätt.

/Pontus

Re: Re: Canon 24-70L Dålig skärpa?

Rogerber skrev:
2.8 kan bli suddigt beroende på hur långt bort man står. Man kan väl tycka att ett objektiv i den kalibern borde vara skarpare. Det kostar väl ändå över 10kkr om jag minns rätt.. Märkligt om det inte är bättre.

Umm... har du läst tråden? Det framgår ganska väl att det handlade om ett felkalibrerat objektiv. Min 24-70 verkar fokusera bra redan från leverans som tur är, men den innehåller förmodligen den nyare elektroniken.

BugEyes skrev:
Glad att se att det ordnade sig.
Tycker det är OK att dom fixat det och bytt ut chipet för bara kostnaden av fokusjusteringen om garantitiden är ute.

Jodå Björn det tycker jag också, jag är som sagt helnöjd. Har varit ute lite mer i eftermiddags och testat och det är rakbladsskarpt!

Ville bara att ingen skulle missuppfatta hur det gick till.

ANNONS