Jocce
Aktiv medlem
Skrev lite om detta i en annan tråd, men tar och petar in en egen tråd om det.
Är på väg att ta klivet in i Fullformatsvärlden med en MK III så småningom.
Då kommer man till frågan vilket objektiv som skall få bli "standard-zoomen".
Idag kör jag EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, vilket innebär att det kommer behöva ersättas.
Som jag ser det finns det tre alternativ, antingen 24-70/2,8 L USM, 24-105/4,0 L IS USM eller det nya EF 24-70/2,8 L II USM.
Vilket skulle ni valt och varför?
Lite kommentarer:
Canon EF 24-70/2,8 L USM - Pris ca 12500 kr
Välkänt och om jag förstått det väldigt bra allround objektiv. Bra med stor bländare.
Dock ingen IS för de där lite mörkare situationerna där man inte vill använda blixt.
Canon EF 24-105/4,0 L IS USM - Pris ca 6000-7000 kr i kit med huset (ca 10000 kr löst)
Lite längre zoom och IS är bra, mindre bländare är mindre bra.
Känns klart prisvärt men också hört att de andra är bättre / skarpare och snabbare
Canon EF 24-70/2,8 L II USM - Pris ca 22000 kr (och finns inte någonstans ännu)
"Nyast och bäst"(?). Ingen IS men stor bländare är grymt! Dyrt, är det värt nästan dubbla pengen mot sin föregångare (för någon som har fotograferingen till 99% hobby)?
Dock har det prisats en hel del. Vilket gör att det borde vara bäst...
Så, ska man göra en bra "deal" o köpa 24-105an och kanske sälja iväg det när man känner att man vill ha 24-70? Alternativt hitta ett beggat 24-70?
Era tankar, idéer, utläggningar och motiveringar mottages gärna!
/Jocce
Är på väg att ta klivet in i Fullformatsvärlden med en MK III så småningom.
Då kommer man till frågan vilket objektiv som skall få bli "standard-zoomen".
Idag kör jag EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, vilket innebär att det kommer behöva ersättas.
Som jag ser det finns det tre alternativ, antingen 24-70/2,8 L USM, 24-105/4,0 L IS USM eller det nya EF 24-70/2,8 L II USM.
Vilket skulle ni valt och varför?
Lite kommentarer:
Canon EF 24-70/2,8 L USM - Pris ca 12500 kr
Välkänt och om jag förstått det väldigt bra allround objektiv. Bra med stor bländare.
Dock ingen IS för de där lite mörkare situationerna där man inte vill använda blixt.
Canon EF 24-105/4,0 L IS USM - Pris ca 6000-7000 kr i kit med huset (ca 10000 kr löst)
Lite längre zoom och IS är bra, mindre bländare är mindre bra.
Känns klart prisvärt men också hört att de andra är bättre / skarpare och snabbare
Canon EF 24-70/2,8 L II USM - Pris ca 22000 kr (och finns inte någonstans ännu)
"Nyast och bäst"(?). Ingen IS men stor bländare är grymt! Dyrt, är det värt nästan dubbla pengen mot sin föregångare (för någon som har fotograferingen till 99% hobby)?
Dock har det prisats en hel del. Vilket gör att det borde vara bäst...
Så, ska man göra en bra "deal" o köpa 24-105an och kanske sälja iväg det när man känner att man vill ha 24-70? Alternativt hitta ett beggat 24-70?
Era tankar, idéer, utläggningar och motiveringar mottages gärna!
/Jocce