ANNONS
Annons

CANON 24-70/2.8 olika resultat med 5D OCH 30D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skall genast införskaffa en zeiss glugg när de har Canons bajonette och klarar av all annan överföring mellan objektiv och hus .

Om nu Zeiss vidvinklar fungerar borde då inte rimligen Canon se till att deras gluggar fungerar likvärdigt.

Sedan Ove , beroende på vad man fotograferar så behöver jag inte göra speciellt stora förstoringar för att se skärpebortfall med min glugg. Även färgvariationer som uppkommer med vinjetteringen på 24mm och bländare 10 behöver inga stora kopior. Vilket förklarar att flera av mina bilder från ValThorens ser ut som de gör vad det gäller himlen. Och motljuskyddet satt rätt på. Så oavsett om du nu accepterar dessa avikelser, så finns dom. Och det är ganska kul att visa.

Mikael

Stå på dig Mikael, dina inlägg på forumet är väldigt intressanta och lärorika.

kent.

macrobild skrev:
En kollega till mig exv , där byrån påpekade att industribilder var inte skarpa ut i kanterna och hörnen. Objektiv 24-70

Här Jesper nu är bilden korrigerad. Så du upplever det vita som vitt, resten av scatteringarna kan jag inte gör mycket åt. Samma korrigering för bilden till vänster= de är en och samma.
Mikael

Nu ser det klart bättre ut, men som du säger så är det stor skillnad i färgtonen mellan olika ytor i bilden och det är ju inte alls bra. Det är även en nyhet för mig som jag aldrig sett tidigare innan. Är det så att microlinserna skuggas i ytterkanterna tack vare den sneda strålgången? FOTO testade och jämförde vinjettering mellan en 5D och en analog och i det testet var det mer till 5D's fördel eller åtminstonde inte sämre än en analog.

Men kan det vara så att det är vinjetteringen som gör denna skillnad? För det är ju en logisk förklaring. Alla vidvinkelobjektiv har ju ett ljusfall på mellan 0.5 till nästan 1,5 EV i hörnen

Ja, man kan ju hoppas att Canon har anammat kritiken som ställdes redan vid lanseringen av 1Ds MkII, men på photokina 2004 var kommentaren från Canon Sverige: Problem? Vadå problem?

Får hoppas på lite bättre svar i år från dem. Men de brukar vara ganska fåordiga när det gäller kritik.

Ps. Många använder 17-40/4L som sägs vara bättre runt 24mm än 24-70:an

Min 24-70 /2.8 Vitt blixtljus 24 mm bl 10 tillsammans med 5d
Ganska stora avikelser kan ses från mitt ut mot kant.
Runt 35mm så minskar dessa avsevärt. OBs detta är bara en illustration att det finns vinjettering vid även bl 10 med mitt 24-70 objektiv på 24mm.
Mikael

Bilagor

• 24mmbl10zz.jpg
    24mmbl10zz.jpg
    3.5 KB · Visningar: 364
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Nu ser det klart bättre ut, men som du säger så är det stor skillnad i färgtonen mellan olika ytor i bilden och det är ju inte alls bra. Det är även en nyhet för mig som jag aldrig sett tidigare innan. Är det så att microlinserna skuggas i ytterkanterna tack vare den sneda strålgången? FOTO testade och jämförde vinjettering mellan en 5D och en analog och i det testet var det mer till 5D's fördel eller åtminstonde inte sämre än en analog.

Men kan det vara så att det är vinjetteringen som gör denna skillnad? För det är ju en logisk förklaring. Alla vidvinkelobjektiv har ju ett ljusfall på mellan 0.5 till nästan 1,5 EV i hörnen

Ja, man kan ju hoppas att Canon har anammat kritiken som ställdes redan vid lanseringen av 1Ds MkII, men på photokina 2004 var kommentaren från Canon Sverige: Problem? Vadå problem?

Får hoppas på lite bättre svar i år från dem. Men de brukar vara ganska fåordiga när det gäller kritik.

Ps. Många använder 17-40/4L som sägs vara bättre runt 24mm än 24-70:an

Man ser oftast inte färgskiftningar i daglig fotografering, men i detta fall med uthuset samt skidbilder från ValThorens såg jag det tydligt med 5d.
När jag sedan gjorde om försöket på 30D med samma glugg och bländare samt samma utsnitt, 30d använder mera av centrala delen av linskonstruktionen förvann skiftningen.Alltså har det med gluggen kontra sensoryta att göra.Dvs ljusavfall
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Min 24-70 /2.8 Vitt blixtljus 24 mm bl 10 tillsammans med 5d
Ganska stora avikelser kan ses från mitt ut mot kant.
Runt 35mm så minskar dessa avsevärt. OBs detta är bara en illustration att det finns vinjettering vid även bl 10 med mitt 24-70 objektiv på 24mm.
Mikael

Japp, där är en källa till färgskiftningen, vilken naturligtvis blir mer markant vid ljusa toner i bilden. Men att det hade så mycket vinjettering vid f/10 var ju inget bra betyg.
Har tyvärr inte tillgång till tester härifrån jobbet, men rimligen borde ljusavfallet vara mindre än -0.5 EV vid f/10.

Har testat några 28:eek:r på en 5D (från Canon och några andra). Lite off topic, eftersom det har varit 24mm vi pratat om, men kan kanske vara intressant ändå. Det här kom vi fram till när det gäller mörka hörn (bäst först):

Canon 28-70/2.8L
- Nikon 28/3.5 Shift
- Leica 28/2.8 new
Canon 17-35/2.8L
- Carl Zeiss 28/2.8
- Nikon 28/2.0 AIS
- Tamron 28-75/2.8
- Leica 28/2.8 (äldre variant)
- Nikon 28/2.8 AI
Canon 28/1.8
- Nikon 28/2.8 E
Canon 28/2.8
- Nikon 28/2.8 AF

Så när det gäller vinjettering tyckte vi att zoom-optiken klarade sig bättre än Canons fasta.

Vet du Mikael, hur Canons 28-70/2.8L är jämfört med 24-70/2.8L i 28:a läget?

Jag talade precis med Lars Kjellberg (photodo)(QP-Card). Han har fått bilder tagna med en Leica vidvinkel på 24 x 36 mm sensoryta och där upplösningen är enligt honom är mycket bra ut i kanter och hörn/nästan perfekt. Vinjetteringen var däremot kraftig på objektivet.
Mikael

Svar på 28-70. nej jag har inte testat det objektivet vad det gäller mörka hörn. Skärpemässigt gjorde jag och en kollega en test förra sommaren då han bytte från 28-70 till 24-70. Där såg vi inga stora skillnader. Möjligen var det nya objektivet något bättre på enstaka område. (skall se om jag hittar bilderna)

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag talade precis med Lars Kjellberg (photodo)(QP-Card). Han har fått bilder tagna med en Leica vidvinkel på 24 x 36 mm sensoryta och där upplösningen är enligt honom är mycket bra ut i kanter och hörn/nästan perfekt. Vinjetteringen var däremot kraftig på objektivet.

Vet du om det var den nya varianten på Leican (med inbyggt motljusskydd) eller om det var en äldre variant?

Har ingen aning, Lars sitter just nu i bilen och visar Södra Sverige för Amerikanska vänner.
Jag kan höra med honom senare idag
Mikael

Angående 28-70 , tittar man på Photozones uppmätning så verkar 28-70 bättre runt 28,40mm och något sämre runt 70. Alltså det exemplar som de har mätt upp. 28-70 till höger. De ser väldigt likvärdiga ut
Mikael
Testarens egen kommentar
The performance of the Canon EF 28-70mm f/2.8 USM L came as a surprise because its optical quality exceeded the EF 24-70mm f/2.8 USM L (two samples tested). The lens doesn't really show any significant flaws - the resolution figures are very high and distortions and especially vignetting are very low. The degree of CAs is pretty decent for a zoom in this range. The build quality is very good with only the reverse zoom extension as a minor downside.

Bilagor

• 24-70-28-70.jpg
    24-70-28-70.jpg
    11.7 KB · Visningar: 449
Senast ändrad:
First, I am sorry to write in English but my written Swedish is rather poor.

Now on the subject of the thread: vignetting (including color shifts) can certainly be a big issue in certain applications. So, thank you Mikael for pointing out these problems with your particular lens/camera.
I was wondering whether a software correction might be a solution to all this. Something like DXO Optics Pro (http://www.dxo.com/) could perhaps improve the problems. Does anyone have have experience with DXO or similar software?

/Karol

Jag har både 24-70 samt 28-70 skillnaden skärpemässigt är marginellt det som skiljer är att nya 24-70 hanterar motljus mycke bättre än den gamla nästan i klass med fast 24mm 2,8.
Du kan se test på luminous-landscape där testar dom mot varandra.

dagr skrev:
Canon 35/1.4 är ett väldigt trevligt objektiv, men dock inte riktigt lika vidvinkligt. Har du testat det Mikael?
Nej
Men jag vet en duktig medlem här på fotosidan som bor i Landskrona som har ett sådant objektiv och tycker det är utmärkt.
Mikael

charlie_foto skrev:
First, I am sorry to write in English but my written Swedish is rather poor.

Now on the subject of the thread: vignetting (including color shifts) can certainly be a big issue in certain applications. So, thank you Mikael for pointing out these problems with your particular lens/camera.
I was wondering whether a software correction might be a solution to all this. Something like DXO Optics Pro (http://www.dxo.com/) could perhaps improve the problems. Does anyone have have experience with DXO or similar software?

/Karol

Hej
Jag vet inte hur man på ett bra sätt kan korrigera färgavikelserna. Att markera området, mäta och justera är möjligt på klart avgränsade ytor. En Alphimel a la Val Thorens som går från smutsig gråblå mot klarblå är svårare eftersom skiftningen varierar med vinjetteringen. Jag har ingen erfarenhet av programvaran du nämner.

Mikael

macrobild skrev:
... En Alphimel a la Val Thorens som går från smutsig gråblå mot klarblå är svårare eftersom skiftningen varierar med vinjetteringen. Jag har ingen erfarenhet av programvaran du nämner.

Mikael

Such problems are basically impossible to correct manually. I remember that I once tried with one photo but it was a hell...

But, my understading of DXO Optics Pro is that they build a mathematical model of a given lens/camera "problems", and then they can correct them automatically. They build the models from test shots of special targets for particular problems.

It would be interesting to see if DXO can fix the problems you reported here. I have only read that DXO is very good at fixing geometrical problems. I did not see reports about color acuracy when correcting vignetting, but they mention it on their web-site.

/Karol

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar