Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 24/1,4 MkII
- Trådstartare macrobild
- Start datum
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Hmm. Kilkenny finns inte i usa, inte helt snallt att ta bilder pa sadana motiv med ett objektiv av den kalibern, bada vill man ha...
Anders74
Aktiv medlem
Kul att se att det finns exemplar som fungerar direkt från fabriken. Mitt 24/1.4 II kom för ett par veckor sedan och tycks frontfokusera ganska kraftigt med mina hus, men jag vill testa på ytterligare något innan jag skickar in det för justering. Alltid trist att vara av med dem några veckor så det är bäst att först verifiera att det inte är husen som felar, jag har inte haft många objektiv som varit användbara på f/1,4 tidigare, vilket 24:an helt klart har potential till. Trots felfokuseringen är det dock användbart nedbländat även om EF-S 17-55/2,8 också gör sig bra där, men jag hoppas på bättre motljusegenskaper med 24:an. Vid tillfälle ska jag försöka återkomma med några testbilder för den som vill se jämförelsen på 1,6-crop.
Anders74
Aktiv medlem
vilka hus? och du lämnar väl inte in bara gluggen för justering. Eller har dina hus blivit ordentligt justerade nyligen?
40D och 450D. Jag avvaktar resultatet av test på fler hus (ska låna en 5D MkII) men eftersom de flesta objektiven fungerar bra med min 40D vill jag inte gärna skicka in den om det verkar vara objektivet som frontfokuserar, för då måste jag skicka in resterande objektiv med... Det har dessutom hänt på sommaren att jag varit av med inskickade prylar upp till 8 veckor, det har jag ingen möjlighet till. Inte lätt för oss som bor mitt i Sverige och inte ute i kanterna där verkstäderna finns . Jag har även ett nyinskaffat 100/2 som frontfokuserar en smula på mitt hus men som fokuserar riktigt bra på en 5D MkII efter mikrojustering med 5 steg, så jag inväntar nästa hus innan jag skickar in mer än nödvändigt. (Då kan jag avvara min 40D lite längre, jag lutar åt att den fronfokuserar en liten smula, vilket tillsammans med ett objektiv som också fronfokuserar lite ger ett ganska stort fel.)
Skicka in både gluggen och huset, det är enda sättet att få det riktigt bra, sade första verkstaden jag hade kontakt med för några år sedan. Mitt 70-200/4 fungerade sedan riktigt bra med det huset, men inte med något annat, och inga senare objetiv fungerade med det huset. Det vara bara att skicka in prylarna igen till en ny verkstad. Hus och objektiv var mycket riktigt justerade åt var sitt håll, dvs inte justerade mot en normal.
Anders74
Aktiv medlem
Ännu en test av 24/1,4 II
Jag lovade att återkomma med en test på 1,6-crop för den som har sådana hus, men eftersom jag även fick tag i en 5D MkII för test redovisar jag även de resultaten. (Exemplaren kan ju skilja sig åt även om min 24 stämmer bra med vad Mikael fann.) Bilderna med 1,6-crop är tagna med 450D eftersom denna har kontrastkännande AF och en pixeltäthet en bit över 5D MkII. Jag har också jämfört med lite olika objektiv på respektive hus.
Jag lovade att återkomma med en test på 1,6-crop för den som har sådana hus, men eftersom jag även fick tag i en 5D MkII för test redovisar jag även de resultaten. (Exemplaren kan ju skilja sig åt även om min 24 stämmer bra med vad Mikael fann.) Bilderna med 1,6-crop är tagna med 450D eftersom denna har kontrastkännande AF och en pixeltäthet en bit över 5D MkII. Jag har också jämfört med lite olika objektiv på respektive hus.
Anders74
Aktiv medlem
Först en bild som visar varför jag använder kontrastkännande AF till alla bilder. 5D MkII, crop från centrum vid f/1,4, till vänster utan mikrojustering, till höger mikrojusterad 15 steg bakåt. (Detta funkar dock inte för alla avstånd så objektivet ska in för justering efter semestern.)
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Följande tre bilder visar vinjetteringen och hur 5D MkII samt DPP hanterar denna. Första bilden visar bilden utan korrigering. Nästa med kamerans förvalda inställningar kvarlämnade i DPP, inklusive upplättning av skugggor. Tredje bilden visar 100% korrigering i DPP. Jag har i kommande blider valt att använda kamerans förvalda korrigering då det underlättar en skärpejämförelse mellan centrum och hörn.
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Följande bilder visar centrum (1) till vänster och extremt hörn (2) till höger. Alla bilder är konverterade med brusreduktion 0/20 (luminansbrus) samt 2/20 (färgbrus) samt skärpa 3. Pga slutartidsbegränsning i hastigheten blev första bländaren f/1,6 så serien ser ut som följer:
f/1,6
f/2
f/2,8
f/4
f/8
f/1,6
f/2
f/2,8
f/4
f/8
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Anders74
Aktiv medlem
Jämförelse med 24-105 samt 24/2,8
Jag jämförde också med EF 24-105/4 L IS samt EF 24/2,8. Tyvärr ändrade ljusförhållandena vid jämförelsen med 24/2,8, men resultatet är ändå intressant...
Först en jämförelse av distorsionen. Det syns inte så bra vid 400 pixlar breda bilder, men skillnaden är markant vid helskärm. 24/2,8 klarar sig ändå skapligt. 24/1,4 distorderar så lite att den i många fall förmodligen inte behöver korrigeras ens vid arkitekturfoto.
Tre bilder
24/1,4
24/2,8
24-105
Jag jämförde också med EF 24-105/4 L IS samt EF 24/2,8. Tyvärr ändrade ljusförhållandena vid jämförelsen med 24/2,8, men resultatet är ändå intressant...
Först en jämförelse av distorsionen. Det syns inte så bra vid 400 pixlar breda bilder, men skillnaden är markant vid helskärm. 24/2,8 klarar sig ändå skapligt. 24/1,4 distorderar så lite att den i många fall förmodligen inte behöver korrigeras ens vid arkitekturfoto.
Tre bilder
24/1,4
24/2,8
24-105
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
24/1,4 II vs 24-105
Bilderna nedan visar 24/1,4 till vänster och 24-105 till höger. Värt att notera är att 24-105 tycks ge en kortare brännvidd vid 24 mm.
Samplen är plockade enligt:
f/4
(3) (3)
(2) (2)
f/8
(3) (3)
(2) (2)
Bilderna nedan visar 24/1,4 till vänster och 24-105 till höger. Värt att notera är att 24-105 tycks ge en kortare brännvidd vid 24 mm.
Samplen är plockade enligt:
f/4
(3) (3)
(2) (2)
f/8
(3) (3)
(2) (2)
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Anders74
Aktiv medlem
24/1,4 II vs 24/2,8
Nu till dagens överraskning, som kan spara den som mest fotar landskap (och inte behöver den stora bländaren för skärpedjup eller slutartid) både pengar och vikt. Visserligen skiljer ljusförhållandena en del, men se speciellt f/8 nedan. (24/2,8 fokuserade dessutom rätt utan justering...)
24/1,4 vänster, 24/2,8 höger
f/2,8
f/4
f/8
Nu till dagens överraskning, som kan spara den som mest fotar landskap (och inte behöver den stora bländaren för skärpedjup eller slutartid) både pengar och vikt. Visserligen skiljer ljusförhållandena en del, men se speciellt f/8 nedan. (24/2,8 fokuserade dessutom rätt utan justering...)
24/1,4 vänster, 24/2,8 höger
f/2,8
f/4
f/8
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Jämförelser på 1,6-crop
Så avslutningsvis några jämförelser på 450D. Här har ingen korrigering för vinjettering gjorts och med en skugga som är på väg upp på väggen skiljer exponeringen en del vilket i viss mån har kompenserats i DPP. Då hörnen blir betydligt skarpare på 1,6-crop har jag bara tagit med bilderna vid f/4. Vid f/8 är de flesta jämförda objektiv i stort sett skarpa över hela ytan.
Först en bild att referera till.
Så avslutningsvis några jämförelser på 450D. Här har ingen korrigering för vinjettering gjorts och med en skugga som är på väg upp på väggen skiljer exponeringen en del vilket i viss mån har kompenserats i DPP. Då hörnen blir betydligt skarpare på 1,6-crop har jag bara tagit med bilderna vid f/4. Vid f/8 är de flesta jämförda objektiv i stort sett skarpa över hela ytan.
Först en bild att referera till.
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Nedan har jag jämfört några objektiv som kan ge ca 24 mm men jag tog mig inte tid att ställa in dem så noga så tyvärr blev det t ex 21 mm på 17-55 vilket visar den i lite sämre dager än man får vid 24 mm. I ett fall var inte heller f/4 möjligt. Samplen är tagna vid (1) respektive (2).
Bilderna:
EF 24/1,4 II @ 24mm @ f/4
EF 24/2,8 @ 24 mm @ f/4
EF-S 17-55/2,8 IS @ 21 mm @ f/4
EF-S 10-22/3,5-4,5 @ 22 mm @ f/4
EF-S 18-55/3,5-5,6 IS @ 24 mm @ f/4
Bilderna:
EF 24/1,4 II @ 24mm @ f/4
EF 24/2,8 @ 24 mm @ f/4
EF-S 17-55/2,8 IS @ 21 mm @ f/4
EF-S 10-22/3,5-4,5 @ 22 mm @ f/4
EF-S 18-55/3,5-5,6 IS @ 24 mm @ f/4
Bilagor
Anders74
Aktiv medlem
Kommentarer på 1,6-crop
24/2,8 tycks inte trivas riktigt bra med pixeltätheten på en 450D (12 Mpixel) och bättre blir det ju inte på de nyare med 15 MPixel. Den tar dock igen en del jämfört med fullformat på att hörnen inte hamnar lika långt ut (där är den dessutom minst lika bra som 24/2,4 II) och centrumskärpan är ändå helt acceptabel.
Vid f/4 skulle jag i detta enkla test, speciellt med priset invägt, utse EF-S 18-55 IS till vinnare. Den som väljer bort denna kitzoom vid kameraköp (i minne av den gamla 18-55 (utan IS)) gör förmodligen något ganska dumsnålt. Visserligen glömde jag ta med en EF-S 17-85 IS vid testen, men mina praktiska erfarenheter säger att 18-55 IS är klart vassare vid kortare brännvidd (medan 17-85 IS blir bättre desto mer man zoomar in). Ett problem med mitt 18-55 IS är dock att den inte sätter fokus riktigt rätt vid kortare brännvidder. EF-S 17-55/2,8 är förvisso ett säkrare kort med jämnare prestanda, men vikt och pris på 18-55 gör den till ett bra alternativ på semestern.
För att inte helt glida ifrån 24/1,4 II avslutar jag med att den ger möjlighet till hyfsat kort skärpedjup även på en cropkamera, och så snart jag får den fokusjusterad hoppas jag också att den kompletterar en 17-55 IS bra både i svagt ljus och i motljus (där 17-55 visar en minst sagt låg kontrast).
24/2,8 tycks inte trivas riktigt bra med pixeltätheten på en 450D (12 Mpixel) och bättre blir det ju inte på de nyare med 15 MPixel. Den tar dock igen en del jämfört med fullformat på att hörnen inte hamnar lika långt ut (där är den dessutom minst lika bra som 24/2,4 II) och centrumskärpan är ändå helt acceptabel.
Vid f/4 skulle jag i detta enkla test, speciellt med priset invägt, utse EF-S 18-55 IS till vinnare. Den som väljer bort denna kitzoom vid kameraköp (i minne av den gamla 18-55 (utan IS)) gör förmodligen något ganska dumsnålt. Visserligen glömde jag ta med en EF-S 17-85 IS vid testen, men mina praktiska erfarenheter säger att 18-55 IS är klart vassare vid kortare brännvidd (medan 17-85 IS blir bättre desto mer man zoomar in). Ett problem med mitt 18-55 IS är dock att den inte sätter fokus riktigt rätt vid kortare brännvidder. EF-S 17-55/2,8 är förvisso ett säkrare kort med jämnare prestanda, men vikt och pris på 18-55 gör den till ett bra alternativ på semestern.
För att inte helt glida ifrån 24/1,4 II avslutar jag med att den ger möjlighet till hyfsat kort skärpedjup även på en cropkamera, och så snart jag får den fokusjusterad hoppas jag också att den kompletterar en 17-55 IS bra både i svagt ljus och i motljus (där 17-55 visar en minst sagt låg kontrast).
eek
Aktiv medlem
har äntligen bestämt mig, förra veckan för ett 24 1.4L II, även om jag främst ska använda till landskap så blir stora bländare ett plus (och passar min övriga planering)och beställde, fick det i fredags, dock hade dom skickat fel så jag fick den gammla, och testade det lite snabbt, själv blev jag varken upphetsad eller besviken, ganska mycket CA och halv bra skärpa på större bländare, så tror II kommer bli riktigt trevligt..