Annons

Canon 20D och MacOS

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Jag har till min förtret en Mac på jobbet, en powerbook G4 med MacOSX. Jag ska ladda över bilder från min Canon 20D - hur gör man? På PC:n är det i stort sett bara att ansluta kameran till datorn och knäppa på den, så kan man föra över bilder. Här ser jag ingenting på datorn som indikerar att kameran ens är ansluten! Hjälp? Drivrutiner? Programvara?

Använd programmet Bildinsamling. Där kan du ställa in vad som ska hända när du ansluter en kamera (eller ännu helllre en kortläsare) till datorn.

Har du installerat "Solution" cd'n - 10D, 20D och 5D funkar på mina "Macar"! Det ligger Mac-versioner på CD'n. På mina datorer funkar det automatiskt, datorn känner av direkt!!

Det blev en kortläsare. För krångligt och för lång tid att försöka koppla med kameran. Hittade en billig kortläsare på Expert för knappt 300 kr. Gick kanonbra, inga problem. Tack alla för hjälpen i alla fall!

Det är jättelätt..

I menyn på 20D, ställ "Communication" på "PTP".

Koppla in kameran med USB och programmet Image Capture startas automatiskt för nedladdning av bilderna.

Du ser bara enheten om du har kortläsare (då syns den på skrivbordet), men utan kortläsare funkar bildinsamlingen perfekt. Skulle råda dig att slopa Canons programvara

OSX är ingen förtret. OSX förenklar ju livet;)

(Slå en signal om du vill när du sitter framför datorn om det krånglar..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar