Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D eller EOS 400???

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilldraken

Medlem
Har fått erbjudande om att köpa en begagnad canon 20D för 6400 kr, men har funderingar på att köpa en canon eos 400.

Jag är amatörfotograf, fotar mest i hemmiljö och sånt. Är inte intresserad av tekniken, men sedan min analoga systemkamera gick sönder efter tio års trogen tjänst, så har jag bara använt en liten ixus 700 och nu känner jag att den inte räcker längre.

Så nu undrar jag, ni som känner till dessa kameror, vilken är bäst och mest prisvärd?

Har fattat att 20D är för typ proffs medans 400 är för amatörer som jag?

Är det ett bra pris för 20D och med den tekniken eller är det bättre att köpa 400 ny med garantier och allt???

Jag behöver lite råd om vilken kamera jag ska satsa på, för jag kommer inte att byta ofta, jag köper en kamera, blir kompis med den och sedan leva vi två lyckliga i många år!

Så ni som vet, snälla hjälp mig! :)
 
Jag var och klämde lite på en 400:a igår, och måste säga att jag verkligen inte ångrade mitt val av en stadigare kamera (D70S) till mig själv.

Oerhört obekväm (upplevdes lite "kantig") att hålla i, såpass att man verkligen reagerade på det (nu har jag relativt stora händer med) - man fick känslan av att man höll kameran enbart med fingertopparna, och det fanns inget stöd från handflatan.

Knappar och annat kändes inte rätt heller - men det kan vara en effekt av att den helt enkelt var för liten för mig.

Mycket svammel, rent praktiskt/tekniskt tror jag det är liten skillnad mellan kamerorna, kläm och känn på egen hand, man skall ju ändå spendera lite tid med kameran.