linsu
Aktiv medlem
Hej FS!
Jag var i veckan och kikade på en FS-användares begagnade Canon EF 200mm f2,8L USM vilket är ett mycket fint objektiv. Autofokusen är, i kontrast till min nuvarande Tamron 17-50mm f2,8 VC otroligt snabb, utan att jaga det minsta.
Dock är jag konfunderad över vad jag skall inhandla. Valen står mellan
Vad det kommer ner till är flexibilitet/användningsområde/pris
Syftet med att inhandla ett teleobjektiv utöver mitt Tamron 17-50mm är hockeyfotografering och spontanporträtt på distans med fin bokeh.
Canon EF 200mm f2,8L USM
Canon EF 70-200mm f2,8L USM
Canon EF 100mm f2,8L IS USM Macro
Jag söker era råd, tips och erfarenheter!
Jag kommer fylla på inlägget efterhand då jag har en tendens att missa väsentliga delar i skrivandets hetta
Mvh Linus
Jag var i veckan och kikade på en FS-användares begagnade Canon EF 200mm f2,8L USM vilket är ett mycket fint objektiv. Autofokusen är, i kontrast till min nuvarande Tamron 17-50mm f2,8 VC otroligt snabb, utan att jaga det minsta.
Dock är jag konfunderad över vad jag skall inhandla. Valen står mellan
- Canon EF 200mm f2,8L USM
- Canon EF 70-200mm f2,8L USM
- Canon EF 100mm f2,8L IS USM Macro
Vad det kommer ner till är flexibilitet/användningsområde/pris
Syftet med att inhandla ett teleobjektiv utöver mitt Tamron 17-50mm är hockeyfotografering och spontanporträtt på distans med fin bokeh.
Canon EF 200mm f2,8L USM
- + Snabb AF (den enda av de tre gluggarna jag testat)
- + SKARP! Fin bokeh
- + Förhållandevis liten och nätt i kontrast till 70-200
- - Saknar IS
- - Saknar vädertätning
- - Ingen zoom (kan skapa problem för hockey iom att spelet ibland är nära sargen! Alternativet är att skifta mellan denna glugg och min 50mm f1,8)
Canon EF 70-200mm f2,8L USM
- Läst fram att den är skarp
- + Zoom vilket gör den mer flexibel
- + Vädertätad
- + Fin bokeh
- - TUNG! Dubbelt så tung som 200mm/f2,8
- - STOR! Otymplig att ha med sig om jag "bara ska på fest"
- - Vit. Det spelar ingen större roll, men det är mer estetiskt med svart och det drar inte till sig lika mycket blickar
- - Nämnde jag att det är STORT?!
- - Ingen IS
Canon EF 100mm f2,8L IS USM Macro
- + Mindre/lättare än båda ovanstående
- + Skarpt!
- + Macro
- + Fin bokeh
- + Vädertätat
- - Tveksamt användnigsområde i ishall, känns som att 100mm gör att jag inte kommer tillräckligt nära om jag inte står rinkside, och där passar ett kortare objektiv bättre enligt mig
Jag söker era råd, tips och erfarenheter!
Jag kommer fylla på inlägget efterhand då jag har en tendens att missa väsentliga delar i skrivandets hetta
Mvh Linus