Advertisement
ANNONS
Annons

Canon 20/30D vs Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

pihop

Avslutat medlemskap
Som rubriken säger, hur är de båda om man ställer dom mot varandra? Nu menar jag inte specs utan typ vilken av dom som tål flest exponeringar, snabbast autofokus, hållbarhet mot slag/stötar, fukt, kyla.

Vilken skulle funka bäst för en sån som mig som vill fota i lite kameraovänliga miljöer (dammigt, stor risk för stötar och slag, kyla osv.)?? Vill ju ha snabbhet men även hållbarhet.

Kan tyvärr inte komma med nåt "vetenskapligt" svar på din fråga.
Har svårt att tänka mig att de skiljer sig så mycket åt när det gäller tålighet mot damm och stötar mm.

MEN prova att håll i kamerorna och köp efter din känsla...

Mvh Jonas S

Om du vet med dig att du behöver mer dålighet och hårda miljöer så bör du nog titta på steget ovanför också. Men då snackar vi öken och hällregn. Är det bara måttligt funkar de nog.

20D/30D är den snbbare kameran. Bättre autofokus, fler bilder. Dessutom lär 30D klara flest exponeringar med sina 100 000 som slutaren är specad för. 20D är specad för 50 000 och D70s har jag ingen aning om.

20D/30D är ett segment ovanför D70s, så det är inte riktigt jämförbart. Kolla i sådant fall på D200 med extra tätning och förbättrad på samtliga punktern.

Min högst personliga upplevelse av Canon 20D är att den går som en klocka efter närmare 18 månader, 25.000 exponeringer och rejäla doser snö, sand och regn. Visst ser den lite sunkig ut nu, men det påverkar inte funktionen ö.h.t.

Prylarna är byggda för att användas och tål väldigt, väldigt mycket mer än vad många jongar vill ge sken av. Här styr prylhetsen och John Wayne-komplex väldigt mycket mer än det reella behovet.

Kläm på kamerorna och se vilken du gillar. Eftersom du inte sitter fast i någon system så låter ju Nikon D200 som en het kandidat för din del. Lite dyrare, men väldigt prisvärd. Och den kommer att hålla i många år.

Om du inte tycker dig behöva tätningen eller vill du komma undan lite billigare så är Canon 30D en grymt bra kamera. Som också kommer att hålla i många år. :)

Det ultimata för mig vore ju som ni har pekat ut en D200. Problemet med den e väl i första hand priset då jag är en fattig studerande. Sedan är ju väntetiden lång på den. Hos kamerdoktorn i sthlm så hade dom ett par hundra som stod på kö för den och dom sa att väntetiden var runt några månader. Om nu 20/30D hade bättre autofocus än D70s så känns det som om jag vill ha den. Kommer ju ta mycket klätterbilder när personen komme närma sig mig väldigt fort, då vill jag kunna ta en serie bilder på det movet utan att alla blir suddiga. Har förövrigt vart och klämt på D200, D70s och 20D och Nikons modeller ligger helt klart bättre i min hand, men jag vill ha 5 bilder/s så då finns det inte så många alternativ kvar.

Men med tanke på att detta är min första digitaloa systemkamera så känns det som ett väldigt stort kliv att börja med en D200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar