Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1Dx - Hur ställa in tumfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag lyckas inte ställa in så jag får fokuseringen på AF-ON-knappen trots att jag läser manualen efter bästa förmåga. Eller om man ska vara noga så har jag fokus på både avtryckaren och AF-ON-knappen, vilket jag inte vill ha. Jag vill kunna fokusera med tummen och låsa exponeringen genom att trycka ner avtryckaren till hälften. Någon som kan guida mig rätt i menyerna?

Manualen är inte alltid den lättaste att följa.
apersson850 brukar kunna förklara inställningar som man annars måste läsa på fyra sidor samtidigt för att hitta (och sedan fatta).

Ny hittade frågeställaren rätt själv. Men en grundläggande uppgift saknades i ursprungsfrågan (om man inte har fantasi nog att glo i rubriken...), nämligen vilken kameramodell det gällde? Det är nämligen olika på olika kameror var Canon har stuvat undan den här inställningen. I den kamera jag råkar ha inom räckhåll just nu ligger den inställningen under C.Fn6, till exempel.

På senare modeller gäller rent allmänt att man inte behöver "sätta dit" fokus på AF-ON. Den är där från början. Det man ska göra är att "ta bort" fokus från avtryckaren.

Senast ändrad:
Ny hittade frågeställaren rätt själv. Men en grundläggande uppgift saknades i ursprungsfrågan, nämligen vilken kameramodell det gällde? Det är nämligen olika på olika kameror var Canon har stuvat undan den här inställningen. I den kamera jag råkar ha inom räckhåll just nu ligger den inställningen under C.Fn6, till exempel.

På senare modeller gäller rent allmänt att man inte behöver "sätta dit" fokus på AF-ON. Den är där från början. Det man ska göra är att "ta bort" fokus från avtryckaren.
Det står ju i frågans rubrik :)

Det står ju i frågans rubrik :)
Jaha, det första man blir blind på är ögonen...
Jag tittade i brödtexten och hittade inget om kameramodellen.
När jag sedan funderade på hur det blev så insåg jag att jag hamnade i tråden för att det fanns en blänkare om att någon nämnt mig i ett inlägg. Då hamnade jag i det inlägget och såg inte överskriften.

Jaha, det första man blir blind på är ögonen...
Jag tittade i brödtexten och hittade inget om kameramodellen.
När jag sedan funderade på hur det blev så insåg jag att jag hamnade i tråden för att det fanns en blänkare om att någon nämnt mig i ett inlägg. Då hamnade jag i det inlägget och såg inte överskriften.
Vi behöver en manual för att läsa trådar!!!

😂

Canon PDF manual är ibland rörigt eller otydligt beskrivning, språköversättning till svenska? Min Canon 100D vill inte ta film utan objektiv, använder astronomisk teleskop. Fattade inget, trots kollat manual noga. Experimenterade en hel del i flera dagar och kom på att trycka filmknappen TVÅ GGR, då gick det. Kan Canon inget om filmning? hehe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar