ANNONS
Annons

Canon 1Ds > 10 000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
Jag är väldigt sugen på att köpa en dslr och helst en med fullstor sensor. I nuläget har jag varken råd eller ens en tanke på att betala vad det kostar! Men den dagen kommer väl då man kommer att kunna köpa en beg 1Ds för en överkommlig peng... ser nu att en 1Ds är till salu för 22000:- på blocket...

Hur länge (år eller månader) tror ni att det är kvar tills man kan köpa en fullframe canon för mindre än 10000:- beg eller ny?

Jag skulle gissa på att beg fullframe dSLR möjligen kan hamna under 10000 någon gång när 5D har ersatts av en efterföljare och rasat i beg-pris. Kanske tre år? I bästa fall.

Jag tror iaf. att 10000 är mindre än någon i modern tid kommer att vilja sälja en 1Ds för. Det är klart att undantag finns men samtidigt så är det ju närmast att betrakta som undantag när någon över huvud taget säljer ens en 1Ds, än mindre en mk II.

Jag skulle tippa på 1 till 1,5år ungefär, om alla kameratillverkare sköter sig och släpper nya kameror.

Jag tror tyvärr att du får vänta ett bra tag med det. Om man tittar på begagnatmarknaden så är den helt sjuk, du kan knappt köpa en 10D billigare begagnat än vad de kostade nya med garanti den sista månaden den annonserades.
Därför tror jag det är bättre för dig att antingen spara ihop mycket pengar eller välja en kamera med mindre sensor (20D, 1D) istället för att köpa något av de exemplar av 1Ds som säljs billigt och antagligen är rätt misshandlade.

Jag tror oxå att det finns en möjlighet att det sker inom ett år, även om det låter otroligt. Inom två år kanske det är så att folk slänger dom efter en. Och då gäller det att ducka! :D

Om man ser tillbaka när det gäller utvecklingen inom andra områden (läs cd-spelare, dvd-spelare etc.) så är det oftast så att det som en gång varit ansett som utvecklingens spjutspets till slut ändå blir föremål för "arkeologi" utan större värde. Och när det gäller digital teknik snabbare än vi tror.

Vi ska ju komma ihåg att det ligger i tillverkarnas intresse att vi uppfattar det gamla som riktigt gammalt och omodernt eftersom det leder till att vi köper nytt, vilket är precis vad det handlar om utifrån deras sätt att se på saken.

Fullframe kamerorna kommer att bli mindre och lättare, få längre batteritid, större buffert, högre bildfrekvens, större dynamiskt omfång, mindre brus och så vidare. Och det kommer att ske i etapper. Inte enbart för att tekniken kräver det utan i huvudsak för att det är en bättre strategi för tillverkarna, helt enkelt för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt.

I slutändan kommer vi väl att stå där och säga nått i stil med, hur kunde man släpa runt på en kamera som tog si och så lång tid att starta upp, hade långsam sekvenstagning, hade taskig dynamik, som ständigt behövde nytt batteri och vägde typ lika mycket som en halv gris.

Ja hur som helst så släpar jag säkert runt på en halv gris om ett år eller så... ;)

Handlar det om mängden mp?

Det är ju inte allt, även om det betyder en del.

En beggad 1D i lite slitet skick får man ju ibland för "långt" under 10000,- och då pratar vi ju idag.

1,3 ggr är ok enligt mig. Mer betalar jag iNGa dollar för!

/MVH Niclas,

buddy_poor skrev:
Nä mest är det det att jag är väldigt förtjust i vidvinkel (har just köpt en 17-40 som jag inte fått hem än).

Ja, det är jag fullt förstående för.

Men jag skulle nog föredra fasta linser om vi pratar 10mp eller mer. Men det hör inte till saken här.

1Ds för 22tkr oj, då har det hänt saker! Det hade lockat mig om jag inte hade köpt min 1D innan. Hastigheten i 1Ds hade varit nog för mitt vedkommande.

/MVH Niclas,

Andrahandspriset på en produkt styrs som alltid av efterfrågan.
Jag vet ingen siffra på hur många 1Ds som har sålts i sverige men det finns nog betydligt flera möjliga spekulanter än kameror och det påverkar priset.

Även nypriset har en stor inverkan.
Om man "bara" får 10.000:- för sin 1Ds så kommer troligen många att avstå från att sälja och ha den som reserv kamera.
Även det kommer att påverka hur många 1Ds som finns på marknaden.

MvH
Göran R

Göran R skrev:

Om man "bara" får 10.000:- för sin 1Ds så kommer troligen många att avstå från att sälja och ha den som reserv kamera.

MvH
Göran R

Jo men det är ju det som är poängen. Att de kanske kommer att kunna köpa en mer tekniskt avancerad "reservkamera" för, låt oss säga 20.000:- Varför ska man då ha kvar en kamera som man betalat gigantiska summor pengar för medans man fortfarande kan få tillbaka åteminstone en sjundedel av vad man en gång betalt och samtidigt uppgradera sig?

Enda anledningen som jag kan se är oviljan att acceptera utvecklingsfixeringens negativa konsekvenser.

Det spelar egentligen ingen roll eftersom de bara går ner och ner och ner och ner i pris! Tills man slutligen duckar när de kommer flygande eftersom ingen vill ha dem!

Men visst, det finns ju alltid de som kommer att tjuvhålla på sina 1Ds och hävda att de fortfarande är användbara... ;)

Sir Hans skrev:
...istället för att köpa något av de exemplar av 1Ds som säljs billigt och antagligen är rätt misshandlade.
Varför kasta ur sig ett sådant påstående? Min 1Ds sköts med omsorg... även om huset är byggt som en pansarvagn, heltätat mot fukt och regn och med en slutare som klarar fler exponeringar än amatörmodellerna.
buddy_poor skrev:
Men visst, det finns ju alltid de som kommer att tjuvhålla på sina 1Ds och hävda att de fortfarande är användbara... ;)
He-he... jag kan försäkra dig om att kameran fortfarande är mycket användbar! Jag minns när jag hade köpt den (beg, ny var den totalt utom räckhåll) och häpet såg bildfilerna den presterar. Det är inte bara pixelmängden och fullformatet, AA-filtret är svagare vilket ger skarpare bilder som kräver mindre skärpning (teoretiskt ger det ökad risk för moiré men för det behövs speciella motiv, t ex vissa mönstrade tyger, etc). Att AF funkar till bl 8 (och inte bara 5.6) är ett välkommet plus liksom den totala kontrollen över inställningarna, etc etc. En sådan här kamera blir inte plötsligt oanvändbar över en natt! Men visst, en 1Ds mkII vore inte dumt... ;-)

Kameran blir inte sämre. De nya blir bättre. Kass blir den aldrig. Har du någonsin använt en 1Ds?
Varför "förhoppningsvis"?
Förhoppningsvis var för att jag hoppas att utvecklingen går snabbt mot nåt som är mycket bättre.
Sedan skrev jag inte att den var kass, utan att den förhoppningsvis skulle vara kass jämfört med de nya.
Om jag har hållit i en 1Ds är nog inte viktigt eftersom jag inte har hållit i de nya som jag hoppas på att jämföra den med.
Jag säger ju absolut inte att 1Ds är dålig, men förhoppningsvis så kommer de nya att vara så mycket bättre att den är förhållandevis riktigt kass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar