Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 1D MkII vs. Canon 5D
- Trådstartare voogi
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
Varför lider så många unga svenskar av beslutångest och vill att andra skall fatta besluten åt dem? Det finns spaltkilometer skrivna om dess kameror. Kan verkligen inte vara svårt att hitta fakta för ett beslut.
Jag råkar ha en 1DMKIIN och en 5D och beroende på situation har jag med mig den ena eller den andra, eller båda två.
Nu skall jag inte avslöja någon väsentlig information om varför jag väljer den ena eller den andra. Det skulle förstöra diskussionen
Jag råkar ha en 1DMKIIN och en 5D och beroende på situation har jag med mig den ena eller den andra, eller båda två.
Nu skall jag inte avslöja någon väsentlig information om varför jag väljer den ena eller den andra. Det skulle förstöra diskussionen
voogi
Medlem
Jag tror vi kan göra ett undnatag i ditt fall, please tell
Om jag förstår litteraturen rätt så vinner 1D:an i FPS samt autofokus. Medan 5D vinner på ren och skär upplösning samt lägre brus. Sen har vi ju cropfaktorn på 1Dan också. Är det någon annan väsentlig information jag missat?
Om jag förstår litteraturen rätt så vinner 1D:an i FPS samt autofokus. Medan 5D vinner på ren och skär upplösning samt lägre brus. Sen har vi ju cropfaktorn på 1Dan också. Är det någon annan väsentlig information jag missat?
Senast ändrad:
Flash Gordon
Aktiv medlem
OK,
Det är 2 väldigt olika kameror. Den ena ganska liten och nätt och den andra en stor klump.
Om vi börjar med kamerahusen så är inställningarna på 5D ganska enkla och logiska. På 1D är de svårare att hitta och kräver oftast 2 händer.
1D är vädertätad och byggd som en tanks. Nu har min 5D ofta varit med på samma äventyr som den andra och inte gett upp. Så i praktiken vet jag inte om det betyder så mycket. Sökaren på 5D är bra men den på 1DMKII är bättre.
Den stora skillnaden är följande fokus på 1DMKIIN och hastigheten.
Så är det snabbt rörliga motiv så är 1DMKII ett självklart val.
Skall man fota porträtt, interiörer eller landskap så är 5D det bättre valet eftersom bildkvaliten är bättre.
När jag fotar aktivt har jag oftast båda kamerorna med mig. Ofta en 24-105 zoom på 5D och en 70-200/2.8 på 1dMKIIN. Då täcker man det mesta.
Kan jag se skillnaden på färdiga bilder? Nej egentligen inte. Bara om jag zoomar in till 100%. Här är 2 exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1623305.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1623375.htm
Det är 2 väldigt olika kameror. Den ena ganska liten och nätt och den andra en stor klump.
Om vi börjar med kamerahusen så är inställningarna på 5D ganska enkla och logiska. På 1D är de svårare att hitta och kräver oftast 2 händer.
1D är vädertätad och byggd som en tanks. Nu har min 5D ofta varit med på samma äventyr som den andra och inte gett upp. Så i praktiken vet jag inte om det betyder så mycket. Sökaren på 5D är bra men den på 1DMKII är bättre.
Den stora skillnaden är följande fokus på 1DMKIIN och hastigheten.
Så är det snabbt rörliga motiv så är 1DMKII ett självklart val.
Skall man fota porträtt, interiörer eller landskap så är 5D det bättre valet eftersom bildkvaliten är bättre.
När jag fotar aktivt har jag oftast båda kamerorna med mig. Ofta en 24-105 zoom på 5D och en 70-200/2.8 på 1dMKIIN. Då täcker man det mesta.
Kan jag se skillnaden på färdiga bilder? Nej egentligen inte. Bara om jag zoomar in till 100%. Här är 2 exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1623305.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1623375.htm
rogert
Aktiv medlem
haft båda och är du inne på sport spåret ska du ha en 1dmkii, helt underbar AF på den.
jag bytte tillbaka till 5d pga fullformat och vidvinkel, jag plåtar mycket sport, men nu blir det mer åt dokumentär och depåbilder, några actionkort klarar den av även om det blir fler "keepers" på 1an.
5an känns enormt slö i jämförelse, men den klarar sig bra på sina starka sidor. bildkvalitet och fullframe !
jag bytte tillbaka till 5d pga fullformat och vidvinkel, jag plåtar mycket sport, men nu blir det mer åt dokumentär och depåbilder, några actionkort klarar den av även om det blir fler "keepers" på 1an.
5an känns enormt slö i jämförelse, men den klarar sig bra på sina starka sidor. bildkvalitet och fullframe !
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Ska jag köpa en Volvokombi eller en Porsche 911? Är inte frågeställningen i denna tråd på den nivån? Vi pratar väl om två totalt olika kameror, en kroppad snabb kamera för sport m m, och en långsam fullformatare. Tipset är nog att läsa ett par recensioner av kamerorna och sedan fundera vad man tänker eller brukar fota så kommer nog svaret av sig självt.