Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 18-135 IS KIt Canon 7D Fel på objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Hogeland

Ny medlem
Hej!

Jag har precis köpt en 7D med Kit objektivet 18-135 IS, och när jag ser i sökaren så är det inte "klart" utan som om att det låg en hinna med smuts på objektivet +lite vågformat. Detta syns mera när jag siktar på något ljusstarkt objekt. Jag har jämfört det med mitt Canon 50mm 1,8 II och där är det helt klart i sökaren -detta objektiv är iof ett utav de skarpaste.
Är det någon hos här som har samma sak med detta objektiv? Då kanske det skall vara så?

//Hans
 
Kitobjektivet har en mycket mindre bländaröppning än din 50/1.8, det gör att objektivet släpper in mindre ljus i sökaren varför den blir märkbart mörkare (speciellt i teleänden).

Det finns också ett litet justeringshjul vid sökaren, om den är felställd blir sökaren oskarp. Du skall justera detta hjul så att du ser fokuspunkterna riktigt skarpt, justera utan objektiv (mot en ljus yta) så blir du inte distraherad av bakgrunden.
 
Hur ser det ut på bilderna?

Hej!

Jag har testat idag och vad jag ser så är det inte direkt något fel på bildkvalitén.
En bild finns på denna adress http://obj.fotosidan.se/obj/photo/3c/3cbe4fa7e2af92a93169dc1fbf83263d.jpg, la in den i DPP och tagit bort "tonvis med kromatiskt abb.." :).
Jag har även pratat med säljaren, och de säger att så länge det inte är något fel på bilderna så gör de inget åt det. Men det är ju lite störande att se typ sot runt sökaren.
 
Hejsan,

Detta har diskuterats ett antal gånger och vad jag har förstått så är det en kombination av 7D och dess sökarskiva (bland annat prickarna är mattskivan och vad jag vet så förstärks detta fenomen om man inte har batteri i kameran) och ljussvag objektiv. Inget att oroa sig för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.