Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 17-40/4L testbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Också nöjd

Kan väl också instämma i kören och lovsjunga mitt 17-40. Skarpt och snabbfokuserat!

Hmmm jag tycker att EF 17-40/4L ser bättre ut än Tokinas 17/3.5.. åtminstone rent skärpemässigt.. Sen är det säkerligen så att Tokinat håller bättre reda på distorsionen.

Jeppe skrev:
Hmmm jag tycker att EF 17-40/4L ser bättre ut än Tokinas 17/3.5.. åtminstone rent skärpemässigt.. Sen är det säkerligen så att Tokinat håller bättre reda på distorsionen.
Jag blev faktiskt överraskad..Canonobjektivet är ju klart skarpare vid f/4..det trots att tokinaobjektivet är något nedbländat och är ett fast objektiv!

Inte jag heller juifs :)..men att den så tydligt skulle slå ett fast objektiv som anses vara rätt bra, är överraskande tycker jag.

Tokinaobjektivet var ju totalt överlägsen tamronobjektivet..hehe..det visar (återigen) hur bedrövligt dåligt de objektivet var.

Senast ändrad:
Tokina gluggen är en ganska gammal kostuktion (tror jag) och förmågan att göra vidvinklar till spegelreflex skarpa ända ut i hörnen är rätt nytt, särskilt på zoomar.

Det var en revolution när Canon kom med den fantastiska 24-35/3,5L-zoomen... som sen ersattes av en ofattbart high-tech 20-35/3,5L. Idagskulle vi nog tycka att de gluggarna är lite väl softa i hörnen och på full glugg. Jämför bara 17-35/2,8 med 17-40...

En annan skillnad mellan Canonobjektivet och Tokinan är att Tokinan ger mer vidvinkel än vad Canons gör...en ganska bra bit (kolla testbilderna) jag har dubbelkollat så det ska stämma.

froderberg skrev:
5 500 för 17-35
De senaste priserna jag sett på 17-40 är 5.100 (Kims kap), 5.500, 6.500 och någonstans kring 7.800 (fantasi när den går att få ny för 7.990!). I de tester jag har sett verkar 17-35 ligga en bit efter 17-40. Rimligen bör man väl då hamna kring 4.500-5.500??? Det som är ett plus är att EF 17-35 är en 2.8, men på full öppning ska den ju vara ganska så mjuk.

Kolla jämförelsen med 16-35: http://luminous-landscape.com/reviews/lenses/16-35.shtml

Du verkar få bonus ! ?
År tokinan ett 16 eller Canon ett 18 ?
Hu kollar man sånt ?
Hur som helst canon verkar vara ett bra köp !

Det märkliga är att Canons uppmättes till 17-39mm av FOTO och Tokinan till 17mm av Photodo.

Så de borde ge samma resultat vad gäller vinkel.

sagan skrev:
Det märkliga är att Canons uppmättes till 17-39mm av FOTO och Tokinan till 17mm av Photodo.

Så de borde ge samma resultat vad gäller vinkel.
Kanske inte ändå. Om man mäter hörn till hörn i fullformat, ja, men gamla supervidvinklar har ofta mycket "drag" i hörnen (koma) och kanske blir slutresultatet annorlunda med 1.6x-sensor som ju klipper kanterna? Någon som kan nog med optik för att förklara detta?

Nu sitter jag ledsen hemma med min 17-35/2,8.
Ja, ja, ni får skratta bakom min rygg.
Det är bara att hålla ut. Inte säljer jag det för 4 000:-
Men visst är jag avundsjuk på er som har 16-35.
That´s life

ANNONS