Advertisement

Annons

Canon 16-35mm f/2,8, version I eller II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortifier

Medlem
Har planerat att köpa ett vidvinkel till min Canon 20D och funderar väldigt starkt på att köpa ett 16-35mm. Jag har även varit sugen på ett 17-40 när jag insåg att de begagnade priserna på dem två inte skiljde så mycket så lutar det åt en 16-35.

Nu undrar jag bara vilken som är bäst och vilken som är mest prisvärd - version I eller version II? Är det stor skillnad? Är det värt den prispengen?

Jag har bl.a. sett att verison II har en filterdiameter på 82 mm istället för 77 som på version I. Hur ser ni på detta?

Kom gärna med synpunkter kring mina val!
 
Enligt Fotos (senaste nummret) test av 16-35 II så var den inte bättre än den tidigare, och dom testade två exemplar för att vara säker på att inte fått ett måndags ex, dvs ingen utav dom är värd pengarna.

Jag skulle köpt ett 17-40 istället.

/kent
 
Är det ingen annan än jag som tycker tidningen Fotos slutsats när det gäller 16-35/2.8L II är lite konstig? Läser man testet fås intrycket att objektivet är ganska mediokert, dessutom dåligt precis som föregångaren.

Men om vi går tillbaka och ser vad Foto skrev om 16-35/2.8L (I) tycker jag inte bilden riktigt stämmer:
Skärpa: Vid full bländaröppning är skärpan bra i mitten av bilden men rätt dålig i kanterna, särskilt vid 16 mm bränvidd. Ett stegs nedbländning (till bl. 4) förbättrar skärpan markant och vid bländare 8 är objektivet mycket skarpt över hela området.
Övrigt En mycket bra (och dyr) proffessionell vidvinkelzoom som har förbättrats jämfört med föregångaren Canon EF 17-35/2.8L USM på flera punkter.
Så om den gamla versionen var "mycket bra" och den nya är likvärdig, borde inte det ge ett bättre betyg.

Jämför vi MFT-kurvorna mellan version I och II är de som Foto påpekar ganska lika, men tittar vi noga ser vi att kurvorna för II:an faktiskt är bättre ut till 15 mm än I:an. Speciellt den tangentiella skärpan har förbättrats. Det är möjligt att dessa skilnader i praktiken är för små för att noteras, men hur stora måste då skillnaden vara för att vi skall få ett resultat som påverkar bildkvaliteten?

Tittar vi sedan på Fotos test av 17-40/4L så var deras slutsats att:
Canons ljusstarkare proffszoom 16-35/2.8L USM (test i nr. 12/02) ger synligt bättre bildkvalitet. Men den kostar också dubblet så mycket.
Även detta objektivs kurvor är ganska snarlika II:ans, men skillnaderna är vid en närmare granskning större än mellan I:an och II:an.

Som jämförelse letade jag rätt på Fotos test av Nikon AF-S 17-35/2.8D ED (3/00), dess MFT-kurvor är tydligt sämmre än någon av Canonobjektiven. Fotos omdömme är:
I området 17-24 är skärpan vid full öppning mycket bra i mitten av bilden, något sämmre vid 35 mm. Skärpan faller dock snabbt en hel del ut mot kanterna vid samtliga brännvidder. Vid bländare 8 är skärpan bra över hela bilden i hela zoomområdet.
Det vill säga ungefär samma beskrivning som I:an fick. Ändå anses detta objektiv av många som påtagligt bättre än Canons, varför? Är det något som MFT-kurvorna missar grovt, eller är det någon mer än jag som börjar fundera på om det är något magiskt med Nikonobjektiv som alltid gör dem bättre än vad MFT-kurvorna visar?

Jag kan sedan inte dra någon annan slutsats än att kraven på bildkvalitet har höjts ganska rejält (kanske med rätta) den senaste tiden, men att Canons 16-35/2.8L II ändå är bland det bästa vi kan få i detta brännviddsomfång för fullformat. Detta objektiv är således egentligen bara "dåligt" i förhållande till överdrivna förväntningar hos testarna. Visst kan vi önska oss supervidvinklar med full skärpa ända ut i hörnen, men det är ännu bara en dröm.

Efter denna långa utflykt i MFT-kurvor så återgår jag till den ursprungliga frågeställningen.

Själv har jag haft både 17-40 och 16-35 II (men inte 16-35 I) och jag tycker det är stor skillnad mellan objektiven då främst i hörnen, men det gäller för ett fullformathus (småbild), på en APS-C kamera (eg. 20D) ligger skillnaderna nog helt och hållet utanför bildcirkeln.

Så till en 20D skulle jag i första hand rekomendera en EF-S 17-55/2.8 IS, behöver du inte ljusstyrkan är EF 17-40/4L ett mycket bra köp (men möjligen inte prisvärt jämfört med Sigma 18-50/2.8).

Brännviddsomfånget för 16-35 och 17-40 tycker jag egentligen är lite för begränsat för en APS-C kamera (1.6x), är det vidvinkel du är ute efter är Canons EF-S 10-22/3.5-4.5 mycket användbarare (i kombination med någon "normalzoom"). Är det en "normalzoom" är något 17/18-50/55 förmodligen ett bättre val.

/Daniel
 
Kan bara instämma i att fototidningars tester inte borde vara mycket värda, läste senast idag ett test av semi-pro kameror i en några månader gammal digitalfoto för alla där Canon 30D framhävs som Dålig eftersom Nikon d80 nästan har lika lite brus på höga ISO och d80 hyllas för den har nästan lika lite brus som 30D ("nästan" skrev dom)..

Hur går det ihop? har en kamera inte en klar ledning är den då sämre än alla andra kameror?

Sen hyllar dom även greppet på Nikons kamera men jag med Canon tycker ju 30D är skönare och lättare att använda så personlig smak borde väl inte påverka ett test.. Ett test för alla dessutom
 
Tack för alla bra svar. Det känns som att ett 17-40 känns mer aktuellt just nu, men jag är även sugen på en normalzoom i "L-format".

Just nu har jag endast en Canon 28-105/3,5-4,5 och den utstrålar inte direkt kvalitet (jag har även en Nikkor 28-105/3,5-4,5 och den har en helt annan byggkvalité känns det som). SÅ därför funderar jag på en 24-104/4, förmodligen begagnad.

Tycker det känns aktuellt att främst köpa L-optik eftersom de sägs hålla närmare en livstid om man behandlar dem rätt.

Vad säger ni? Ska man satsa på ett 24-105 och ett 17-40, eller bara något av dem? Sen finns ju även 28 (och 24)-70/2,8. Den tidigare slinker iväg för väldigt billiga summor.
 
Om du har ff tycker jag att 24-70 är ett bra (grundpaket).Kör du crop hus tror jag 17-40 är mest prisvärd samt riktigt bra optisk prestanda på det huset.
Har du lust att slå på stort så är nya 16-35 ett alternativ.Jag har själv den o har inte ännu riktigt hunnit kolla upp prestanda på bilder i tryck.
Har leverat bilder till kunder med den o hittils inte hört något negativt det jag sett är att den vinjetterar en del i 16 läget på störrre bländare men det är rätt normalt på extrema vidvinklar men samtidigt så är det inga problem om du har program som tex DXO optics att fixa det efteråt.
Jag brukar även räta upp vissa bilder med det programmet.
Är du seriöst intresserad så mejla mig så ska jag skicka en cd med bilder på så kan du själv printa ut o bedöma själv.
Det jag vet med 100% är 16-35 är riktigt bra i motjus o har sett tester med uppvisande av riktigt bra prestanda medans fotos test inte var lika bra.
Jag ställer mig själv frågan om Canon har så dålig kontroll på vad dom säljer för min 24-70 är i klass med mellis (analog) nerbländad medans del andra har fått byta flera stycken.
Oavsett så är det riktigt svagt av Canon att inte kunna garantera produkter som bra speciellt om det är dyrare optik.
 
Jag stod inför samma val som du för ca ett år sedan, 17-40 eller 24-105. Det slutade med inköp av det senare, begagnat. Jag är mycket nöjd med objektivet, använder det med min 30D. De två största skälen att jag valde det är den längre brännvidden och framför allt bildstabiliseringen. Jag kan väl ibland sakna en lite vidare vinkel, men inget som jag stör mig allt för mycket på. Antar att man får rannsaka sig själv vilka motiv man fotar mest och vilka brännvidder man använder.
 
Jag fundera på ett 17-40/4,0L IF Usm till en 40d. Vad blir det för bränvid till den kameran? har aldrig hållt på med digitalt innan och vad jag fattar så ändras bränvidden. Är det denna glugg ni pratat i tråden? är den värd sina pengar?
 
Du multiplicerar brännviddden på din 40D med 1.6 för att få bildvinkeln i förhållande till full format.

Kika även på EF-s 10-22.
 
Jag har den nya 16-35:an. Enligt de flesta så skall den vara ungefär lika skarp som den äldre. De största skillnaderna skall dock vara den bättre kantskärpan samt bättre motljusegenskaper. Tycker det är skäl nog för att satsa på den nyare modellen. Speciellt bättre motljusegenskaper borde innebära mindre benägenhet för reflexbildning i största allmänhet. Hur som helst så är jag väldigt nöjd med min. Jag ser ingen större skillnad på full öppning eller nerbländning till 5,6. kvalitetskänslan är i vanlig ordning total, precis som med övriga L-objektiv.
 
Tack Ove för erbjudandet, men jag tror inte det behövs! =)

En 16-35 känns för tillfället lite över min nivå och jag tror nog att jag kommer satsa på en 24-105 som jag förmodligen kommer ha nytta av resten av mitt liv. Till det får jag sedan köpa en billigare 17-40 så jag täcker vidvinkelomfånget. (Dessa två objektiven tillsammans kostar ju nästan lika mycket som en 16-35)

Man köper ju just L-optiken för att få en kvalitetsförsäkring. Synd då att Canon inte kan ha bättre kvalitetskontroller på sina produkter, så att man verkligen blir garanterad just detta.

Hur mycket hjälper IS/VR för övrigt? Jag har aldrig själv använt mig av optik som haft detta, därav av bristen på kunskap kring det.

Paul: Om jag köper ett 16-35 i framtiden blir det nog med all säkerhet det nya. Har läst flera tester nu som säger att det är värt uppgraderingen och att de ändringarna de gjort är väl gjorda.
 
Mortifier skrev:
Tack Ove för erbjudandet, men jag tror inte det behövs! =)

En 16-35 känns för tillfället lite över min nivå och jag tror nog att jag kommer satsa på en 24-105 som jag förmodligen kommer ha nytta av resten av mitt liv. Till det får jag sedan köpa en billigare 17-40 så jag täcker vidvinkelomfånget. (Dessa två objektiven tillsammans kostar ju nästan lika mycket som en 16-35)

Man köper ju just L-optiken för att få en kvalitetsförsäkring. Synd då att Canon inte kan ha bättre kvalitetskontroller på sina produkter, så att man verkligen blir garanterad just detta.

Hur mycket hjälper IS/VR för övrigt? Jag har aldrig själv använt mig av optik som haft detta, därav av bristen på kunskap kring det.

Paul: Om jag köper ett 16-35 i framtiden blir det nog med all säkerhet det nya. Har läst flera tester nu som säger att det är värt uppgraderingen och att de ändringarna de gjort är väl gjorda.
De gånger IS erfodras för en bra bild så är egenskapen ovärdelig. Visst kan det vara långt mellan gångerna. Men trots ett visst motstånd från min sida är det idag inget jag skulle vilja vara utan. Tyvärr har jag endast en IS-glugg och det är en 70-200 4,0 men den är guld värd. Kan få till skarpa bilder på 1/8 med 1,4X extender. Inte illa eller hur?
 
Köp en 10-22 istället för 17-40 och få en rolig och mycket användbar glugg, som dessutom är skarp och fin. Att köpa en 16-35 till en 10/20/30/40d är bara dumt när 17-55 2.8 IS är ett bättre (IS+brännvidd) och billigare alternativ. Om du nu inte har absolut behov av vädertätning och L-status dvs.
 
Så kontentan är?

Funderar på att sälja mitt 10-22 när jag nu skaffar FF. Ska man investera i en 16-35 mkII eller räcker version 1? Lite otydligt vad ni tycker.

Tack för feedback!

//Charlie.
 
Köp 17-55mm f2.8 IS

Till en crop 1,6 kamera hittar du ingenting i närheten till det omfånget

Det du får i den gluggen slår undan 17-40 och 16-35 lätt i mina ögon.

24-105 är en helt annan sak, men faller ändå på sin största öppning som bara är 4,0 i jämförelse.

Dessutom levererar 17-55mm bilder i högsta L klass!

Därefter kan man sikta in sig på en EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS som är mycket bra objektiv för pengarna!

Men det är upp till din plånbok :)

http://www.canon.se/For_Home/Produc...zation_Lenses/EF-S_17-55_f28_IS_USM/index.asp

http://www.canon.se/For_Home/Produc...ion_Lenses/EF-S_55-250mm_f_4-5_6_IS/index.asp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.