Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10D verkar orimligt billig

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag köpte en begagnad Canon D30 för 15000 för ett halvår sedan. Det verkade rätt billigt, med tanke på att nypriset låg på knappt 30000. Men nu läser jag att Canons senaste modell, 10D, som verkar ännu bättre, kostar drygt 15000 ny.

Hur kommer sig detta? Någon som vet varför de plötsligt sänkt priserna så ofantligt?
 
Hej

Beror på två saker ;-)

1. De blev rika då de rånade oss, D30 för 30´, sålde för 15´, köpte D60 för 32´

2. De vill pressa Nikon, men framförallt döda Sigma.


Roine
 
Jag känner mig lurad. Är det bara jag som är förbannad över att ha lagt ut samma pris på en begagnad D30 som för en ny 10D? Jag menar, om jag skulle vilja sälja min D30 nu för att istället köpa en 10D, så skulle jag ju inte få mer än 7-8000 för den, trots att jag knappt använt den (fotar inte så mycket just nu).
 
Lurad och lurad !! alla vet väl hur priserna är på data/digitala produkter..
mvh/gunte..
 
Välkommen till kapitalismen! Självklart har du blivit lurad, man blir lurad så fort man köper en ny sak. Dettta betyder ju dock inte att din D30 helt plötsligt är oanvändbar..Trösten kanske kan vara att 10D ägare kommer få uppleva samma sak om 6-12 mån och att det inte var en bil du köpte (-40000kr när du rullat ur bilhandlarns garage) Men som sagt, upp med hakan och utå fota med dig.
MVH Erik Å
 
Japp, räkna kallt med att hoppa över D10, du kommer att uppleva mer krig på denna fronten.


D30 har många plus, låg driftkostnad (Små minneskort), kan allt D60/10D kan osv.

Roine
 
Skillnaden i bildkvalitet mellan D30 och 10D är inte så stor som man kan tro. Överst D30 och underst 10D. Det är full crop från 10D och uppförstoring från D30.
 

Bilagor

  • d30_10d.jpg
    d30_10d.jpg
    41.8 KB · Visningar: 1,538
Men ALLVAR nu...

Vi pratar om kapitalvaror.. Detta gäller stereo, video, tv, osv, osv...

Du är ju inte lurad för att du för 6 månader sedan köpte en D30 för 15000:-. Tekniken i kameran kostade detta för 6 månader sedan på begagnat-marknaden. 10D kostar faktiskt 19000:-, iofs. ingen tröst nu kanske. Men som jag alltid säger.. D30 tar PRECIS lika bra bilder trots att det kommit en (två) nya modeller. Precis som 10D kommer att ta PRECIS lika bra bilder (kvalitetsmässigt) om 2 år.. Frågan man måste ställa sig är: Är kvaliten så bra som jag kräver och har kameran de funktioner som jag behöver...

Svårare än så är det inte... Jag kommer INTE att känna mig "lurad" när Canon släpper en ny modell som förmodligen är billigare än 10D.

D30 kan INTE allt som en 10D kan... det fattas 3 MP..och AF i svagt ljus..Men det är ingen dålig kamera för det...
 
Rätt åt alla som köpt digitalt för tidigt...ha, ha, ha. Skämt åsido, de första generationerna är alltid dyra ta te x inspelnigsbar dvd vad kostade inte de första modelerna och vad kostar de inte idag? Suger utvecklingen eller är det så att vi inte kan förstå: ny teknik är dyr men blir billigare.
 
Digital cameras are now more computers than cameras. Now, when you buy a computer today, for say, SEK 15000, 6 months from now your computer is out of date compared to the latest and greatest and worth a great deal less than what you paid for it. Heck, I didn't even bother selling my last laptop that cost me 30,000 3 years back. Lured? No. I got a heck of alot of work done on that computer and it paid for itself several times over. Would I feel the same if I'd just used it as a hobby machine? Absolutley! If you want to stay on the bleeding edge of technology you need deep pockets. BUT! You can always stay one computer/camera behind, if your pockets are a little shallower and you don't need it professionally....

Bests, Duncan
 
matnyttige skrev:
Om två år kommer många 10D ägare att känna sig lurade.....

Förklara varför?

Duncan: Right on target!

Om två år kommer jag att ha tagit ett antal tusen bilder... men ni som väntar på något bättre....vänta på..det kommer ALLTID något bättre.. vi som redan investerat tar bilder under tiden ni väntar ;)
 
Torsten: Måste instämma med Jesper, skillnaden är stor mellan bilderna du visade upp. Och det lär märkas än tydligare i tryck.
 
Hej

Men spelar skinnaden roll för oss amatörer, som just nått över kanten på en instamatickamera och bränner hushållsbudgeten?


Roine
 
Jeppe skrev:
Torsten.. jag tycker det är STOR skillnad..faktiskt..

Skillnaden är fullt synbar förstås men många kanske förväntar sig en större skillnad.

Utsnittet är från denna bild (tagen med D30) så att ni inser det lilla utsnittet.
 

Bilagor

  • xc90.jpg
    xc90.jpg
    47.7 KB · Visningar: 694
Cliff Clavin skrev:
Jag menar, om jag skulle vilja sälja min D30 nu för att istället köpa en 10D, så skulle jag ju inte få mer än 7-8000 för den
En liten kul sak som jag noterade var att du har satt ut en annons för 12 000:-

:D

/Anders :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.