gulan
Aktiv medlem
Har börjat fundera på att börja leka lite med IR-foto med min 10D och är väl framför allt intresserad av era erfarenheter och tips. Jag har kikat runt på nätet och i forumen här men jag har inte riktigt hittat svar på alla mina frågor.
Jag hade som avsikt att använda en Canon EF 50/1.4 plus ett filter men hittade en ett antal kommentarer om att det inte fungerar bra alls. Stämmer detta? Någon som har testat eller kanske har tips på andra objektiv? Kanske någon som testat med en Tamron 28-75/2.8 (den enda nästan vidvinkel jag har…)?
Undrar även om någon har ett tips på Filterhållare+Filter från exempelvis dito.se eller motsvarande. Vilket/vilka fungerar bra? Jag har aldrig arbetet med ”externa” filerhållare och vet knappt hur de fungerar.
Eller skall man satsa på ett vanligt ”skruva-på-filter” beställt via nätet?
Avslutningsvis: Har ni någre egna favvo-länkar till sidor om IR-foto?
/Gulan
Jag hade som avsikt att använda en Canon EF 50/1.4 plus ett filter men hittade en ett antal kommentarer om att det inte fungerar bra alls. Stämmer detta? Någon som har testat eller kanske har tips på andra objektiv? Kanske någon som testat med en Tamron 28-75/2.8 (den enda nästan vidvinkel jag har…)?
Undrar även om någon har ett tips på Filterhållare+Filter från exempelvis dito.se eller motsvarande. Vilket/vilka fungerar bra? Jag har aldrig arbetet med ”externa” filerhållare och vet knappt hur de fungerar.
Eller skall man satsa på ett vanligt ”skruva-på-filter” beställt via nätet?
Avslutningsvis: Har ni någre egna favvo-länkar till sidor om IR-foto?
/Gulan