Prova autofokusen på EOS 70D med ett STM-objektiv vid videofilmning så kanske du ändrar åsikt.
Redan provat på både 70D och 100D. Jag har autofokusmöjlighet på min videokamera men använder det ej.
Problemet ligger inte i hur tyst eller hur bra eller snabb den är.
Problemet ligger i att AF ALDRIG kan veta hur jag vill lägga fokus.
Inkonsekvensen hos ALL autofokus samt dess avsaknad om vetskap vad jag vill göra gör att den inte är användbar och inte ens nya AF dual pixel på C100 gör vad jag vill.
Jag kan se användning av det i vissa situationer men då jag är så van vid MF för filmning är det endast till besvär.
Bilden nedan är en framegrab (med motionblur, därför den inte är tokskarp) är filmad på
ca 1 meters avstånd. Jag rör mig sidleds när denna filmas. Med 70D och 100D's AF hade
bakgrunden varit i fokus - troligtvis, i alla fall på strax längre avstånd.
Visst, nu kan man sätta så de fokuserar på sidan men vad jag kunde se kunde de inte hålla
fokusen där, framförallt inte om objektet i fråga rör sig från höger till vänster utan tar direkt
fokus på bakgrunden.
Nu kan man slå på att den ska följa ett ansikte... Men jag har liknande filmer med t.ex en anka.
Tro mig, jag har försökt gilla AF och försökt använda det men det funkar inte för mig.
Vi får väl med spänning invänta på att hela Hollywood och broadcastvärlden går över till AF
För stillbildsfotografering kör jag såklart AF.
// A